نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

ویژه‌هایی از محرم در قاب تلویزیون

منبع
جام جم
بروزرسانی
ویژه‌هایی از محرم در قاب تلویزیون

جام جم/ در ایام محرم ویژه‌برنامه‌های مختلفی از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی راهی آنتن می‌‎شود. برنامه‌هایی که منعطف با این مناسبت محتوای درخوری را برای مخاطبان خود تدارک دیدند. همچنین برنامه‌های روتین شبکه‌ها منعطف با این رویداد با تغییر در بخش‌های مختلف به پخش می‌رسد.
 
 پرچم محرم در شبکه یک افراشته شد
برنامه‌های شبکه یک سیما همزمان با آغاز ماه محرم با حال‌و‌هوای سوگواری امام حسین (ع) تغییراتی خواهد داشت.
برنامه ترکیبی «روضه خانگی» در سری جدید خود در سه قسمت پخش می‌شود. مستند‌های ۱۲ تا ۱۵ دقیقه‌ای که به جای‌جای کشورمان ایران سفر کرده‌اند و روضه‌های خانگی شهر‌های مختلف را به تصویر می‌کشد. بخش گفتگو که با حضور چهره‌های سیاسی، هنری، ورزشی و مداح‌های مشهور روی آنتن می‌رود و در بخش سوم این برنامه نیز چهره‌های مختلف راوی روایت قصه‌هایی از روضه‌های خانگی در سال‌های بسیار دور هستند.
روضه خانگی از ۱۶ تیرماه شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن می‌رود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۳ پخش می‌شود.

سخنرانی‌های مذهبی در دهه ابتدایی محرم هر روز ساعت ۱۶:۴۵ با حضور سخنرانان مذهبی پخش خواهد شد.
برنامه «رخ مادر» روایتی شاعرانه از زندگی مادران شهدا به قصه‌هایی ناب و بکر از زندگی‌شان می‌پردازد. این مجموعه شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۲:۴۵ از شبکه یک تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.
همچنین یک مستند متناسب با حال‌و‌هوای ایام عزاداری ۱۹ تیرماه ساعت ۲۳:۱۵ روی آنتن خواهد رفت.
جمعه ۲۲ تیرماه مراسم سوگواری از حسینیه امام خمینی (ره) از آنتن شبکه یک پخش می‌شود و در ادامه مستند «میراث نورانی» در همان شب ساعت ۲۳:۱۵ نمایش داده خواهد شد.
برنامه «آفتاب شرقی» با بررسی واقعه عاشورا هر روز بعد از اذان ظهر روی آنتن می‌رود.
برنامه «جریان» نیز در ایام محرم پخش خود را ادامه خواهد داد و به قرائت سیاسی از واقعه عاشورا خواهد پرداخت.

بوی محرم در شبکه نسیم پیچید
با فرارسیدن ایام سوگواری سیدالشهدا (ع)، شبکه نسیم از امروز ۱۶تیرماه جدول پخش خود را تغییر می‌دهد. در ایام سوگواری سالار شهیدان اباعبدا... الحسین (ع)، شبکه نسیم برنامه‌های تولیدی جدید ازجمله سری جدید از سرگذشت، مجلس واقعه، باب‌الحسین (ع)، آن لحظه، من حسین (ع) را دوست دارم، نسیم‌آوا و با حسین (ع) حرف بزن را در کنداکتور دهه اول محرم خود جانمایی کرده است.
سری جدید «از سرگذشت» به تهیه‌کنندگی محسن نجفی‌سولاری و کارگردانی محمد پیوندی و اجرای علی‌اکبر قلیچ با دکوری متفاوت هر شب ساعت ۲۱ از شبکه نسیم پخش می‌شود. این برنامه در قسمت اول با مطرح‌کردن داستان سوژه اجتماعی و در قسمت دوم با حضور یک سلبریتی که زندگی خودش را مطرح می‌کند و در جایی که نقطه‌عطفی با سوژه اجتماعی دارد به قسمت دوم برنامه اضافه خواهد شد. در پایان هر قسمت یک کوله به مهمان‌های هر برنامه تقدیم خواهد شد تا در روز اربعین شاید مسافر سیدالشهدا باشند.
«مجلس واقعه» به تهیه‌کنندگی مصطفی احمدی یک برنامه آیین تعزیه‌خوانی شهیدان دشت کربلاست که هر شب ساعت ۲۲ از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود و در هر قسمت یک مجلس تعزیه‌خوانی برپا خواهد شد.
تعزیه یکی از مؤلفه‌های فرهنگی ــ آئینی کشور است، اما نسل جدید با آن آشنایی ندارد و به‌همین‌دلیل شبکه نسیم سراغ چنین برنامه‌ای رفته است. محور برنامه، نمایش تعزیه است و در آن گفتگو‌هایی هم صورت می‌گیرد.

«باب‌الحسین (ع)» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علیرضا خوش‌بیان در شهادت سالار شهیدان هر شب به‌صورت زنده ساعت ۲۴ از شبکه نسیم پخش می‌شود. این برنامه با حضور مداحان معروف، کارشناس مذهبی و گفتگو با مادران شهید و آیتم «شریک روضه» به مداحان معروفی که در قید حیات نیستند می‌پردازد.
«آن لحظه» به تهیه‌کنندگی حسن کچویی و کارگردانی محمد گواهی‌اصفهانی هر شب ساعت ۱۹ از شبکه نسیم در ایام محرم روی آنتن می‌رود. این برنامه با سبکی متفاوت و تلفیق تئاتر، مستند و گفتگو با کارشناس به مسائل تاریخی و زنان تاثیرگذار از گذشته تاکنون خواهد پرداخت.
آن لحظه، تعریفی است که چه شد در لحظه دوستداران امام‌حسین (ع) از او جدا شدند و بالعکس افرادی در لحظه به سمت امام‌حسین (ع) برگشتند و کنار او قرار گرفتند.
«من حسین (ع) را دوست دارم» به تهیه‌کنندگی و اجرای سامان ارس‌خان و کارگردانی سجاد ساعی هر شب ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش خواهد شد. این برنامه در پنج شب اول محرم گفتگو با چهره‌هایی که تمام عمر خود را برای امام‌حسین (ع) گذاشتند خواهد بود و از شب ششم تا سیزدهم محرم به عزاداری‌های یزد پرداخته می‌شود.
«نسیم‌آوا» به تهیه‌کنندگی و با اجرای محمدرضا محبی دیگر برنامه تدارک دیده‌شده ایام ماه محرم این شبکه است که هر شب ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه نسیم روی آنتن خواهد رفت.
پخش تیتراژ‌های ماندگار فیلم‌ها و سریال‌های محرمی، موسیقی‌های محرمی، حضور خوانندگان جوان، گروه‌های سرود، کارشناس نوحه‌نواحی اصیل، نوحه خوانندگان معروف کشور در هیات‌ها و ... ازجمله بخش‌های این برنامه خواهد بود. همچنین برگزیده فصل‌های پیشین مجموعه محبوب با حسین (ع) حرف بزن هر شب ساعت ۲۳ از شبکه نسیم پخش خواهد شد.

حسینیه محرمی در شبکه تهران 
شبکه پایتخت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم‌الحرام، ویژه‌برنامه‌های جدیدی را برای عزای سرور و سالار شهیدان اباعبدا... الحسین (ع) تدارک دیده است. برنامه‌های حسینیه تهران، سدره، سخنرانی مذهبی مداحی و تا نیایش از جمله برنامه‌هایی است که از آنتن شبکه تهران سیما تماشایی می‌شود. 

ویژه‌برنامه حسینیه تهران به تهیه‌کنندگی علی فرزندی با هدف معرفی حسینیه‌های استان تهران و برگزاری مراسم‌های آیینی و مذهبی در دهه اول محرم پخش می‌شود، همچنین حضور پیرغلامان اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) بخش دیگری از این برنامه معارفی است که هر‌شب میزبان یکی از پیرغلام اهل‌بیت (ع) بوده و با نوای ماندگار آنها، دل و جان مخاطبان را کربلایی می‌کند.
همچنین در بخش دیگر با به تصویر کشیدن آیین و رسوم هیات‌های مذهبی مثل نخل‌گردانی، تشت‌گذاری و... در سایر استان‌های کشور مثل زنجان، اردبیل، یزد و... مردم ولایتمدار و حسینی ایران و تهران را با رسوم اقوام مختلف آشنا می‌کند.
این برنامه کاری است از گروه معارف شبکه تهران سیما به تهیه کنندگی علی فرزندی که در دهه اول ماه محرم هر شب ساعت ۲۱ به مدت ۵۰ دقیقه روی آنتن شبکه پایتخت می‌رود.
«سدره» ویژه برنامه محرمی شبکه پنج سیما به صورت زنده و مستقیم هر شب ساعت ۲۴ از کربلای معلی روانه آنتن خواهد شد. این برنامه در ۶۰ قسمت ۷۵ دقیقه‌ای با اجرای مهیار عبداللهی در ایام محرم و صفر با حضور مهمانان و کارشناسان مختلف روی آنتن می‌رود.
«سدره» در دهه اول پیرامون وقایع و رویداد‌های مهم در کربلا روی آنتن می‌رود و در ماه صفر نیز حال و هوای زیارت اربعین را نیز به تصویر می‌کشد. قرار است در این برنامه از مهمانانی در حوزه‌های مختلف مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و... همچنین چهره‌های شاخص میزبانی شود.
این برنامه کاری است از گروه معارف شبکه تهران سیما به تهیه‌کنندگی و اجرای مهیار عبداللهی که در ایام محرم و صفر هر شب ساعت ۲۴ چشم‌های مخاطبان و مردم شریف ایران را به تماشای ضریح مطهر حضرت اباعبدا... الحسین (ع) و حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) متبرک می‌کند.
برنامه ظهرگاهی و زنده «تا نیایش» هر روز بعد از اذان ظهر ساعت ۱۲:۲۰ با اجرای دکتر احمد شفازاده و محبوبه عزیزی روی آنتن می‌رود. این برنامه با حضور کارشناسانی، چون حجج‌الاسلام سید‌ناصر موسوی و حاج ابوالقاسم دولابی، دکتر سید‌محسن میرباقری و دکتر فاطمه منتظری تماشایی می‌شود.
آداب زندگی با الگو‌پذیری از سیره امام حسین (ع)، تربیت دینی فرزندان با تاسی از اخلاق و روش سید‌الشهدا (ع) و تبیین عبرت‌ها و پیام‌های قیام و نهضت امام حسین (ع) از جمله موضوعاتی است که برنامه تا نیایش با حضور کارشناسان مدعو به آن می‌پردازد.
نماهنگ‌های محرم، میان برنامه‌های محرمی، کلیپ‌های مداحی، با نوای دلنشین مداحان اهل‌البیت (ع) از دیگر بخش‌هایی است که از گروه معارف شبکه تهران سیما در ماه عزای سالار شهیدان در طول شبانه‌روز چندین نوبت پخش می‌شود. همچنین سخنرانی مذهبی ویژه ماه محرم در دهه اول هر روز ساعت ۱۵:۴۵ تقدیم نگاه مخاطبان خواهد شد. 
برنامه‌های «به خانه برمی‌گردیم» و «سلام تهران» نیز در دهه اول محرم منعطف به موضوع حادثه کربلا، قیام عاشورا و عبرت‌های عاشورایی تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
همچنین تهیه و پخش گزارش‌های مناسبتی از هیات‌های مذهبی در شهر و استان تهران در قالب برنامه درشهر، در استان از دیگر بخش‌های تماشایی ویژه‌برنامه‌های ماه محرم شبکه تهران است که دل‌های‌مان را کربلایی می‌کند.

فصل جدید «چهارگاه» در تلویزیون
فصل جدید «چهارگاه» ویژه محرم با دکور جدید از شب اول محرم، ۱۶ تیر روی آنتن می‌رود. 
چهارگاه در ۱۴ قسمت ۸۰ دقیقه‌ای ساعت ۲۲:۳۰ به پخش می‌رسد. مخاطبان در فصل گذشته که در ماه رمضان روی آنتن رفت شاهد حضور مهمانان مختلف و بحث‌های کارشناسی در‌خصوص آوا‌ها و نغمه‌های مرتبط با این حال‌و‌هوا بودند. 
همانند فصل قبل، این فصل نیز چهار میزبان ثابت دارد و هرشب با حضور یک مهمان، یک اثر عاشورایی پخش و مورد بحث قرار می‌گیرد و یک اثر عاشورایی اقوام و نواحی نیز در ادامه برنامه پخش و در مورد آن گفتگو خواهد شد.
پرداختن به آوا‌ها و نغمه‌های عاشورایی و مداحی جدید و سنتی و اصیل اقوام و نواحی کشور، نگاهی جامعه‌شناختی، تاریخی و فلسفی نیز به این آوا‌ها از بخش‌های این برنامه است.
چهارگاه به تهیه‌کنندگی کامران سیف‌ا... و اجرای امیرحسین مدرس، مهدی امین فروغی و هوشنگ جاوید در شب‌های محرم روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

ابعاد قیام امام حسین (ع) در «فصل خروج»
«فصل خروج» فصل جدید برنامه «ماجرا» است که به مناسبت ایام شهادت سالار شهیدان روی آنتن شبکه چهار می‌رود. این برنامه در دهه اول محرم در ۱۰ قسمت پخش می‌شود. عنوان فصل برگرفته از کلام امام حسین (ع) است که فرمودند: «به‌درستی که من برای اصلاح امت جدم خروج کردم» و در برنامه پیش‌رو، هدف امام حسین (ع) از قیام، از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
امام حسین (ع) از سال ۴۰ تا ۶۰ هجری، با حضور حجت‌الاسلام جواد سلیمانی؛ امام حسین (ع) و قیام علیه منکر بزرگ، با حضور محمدحسین رجبی دوانی؛ قیام برای اصلاح با حضور حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهری؛ انگیزه امر به معروف از منظر فقهای معاصر، با حضور آیت‌ا... محسن اراکی؛ برخورد‌های واگرایانه با واقعه کربلا، با حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبر روستایی؛ خروج امام عدم بیعت یا تشکیل حکومت؟ با حضور محمد اسفندیاری؛ دعوت امام از مردم بصره؛ امام حسین، گفتگو و صلح، با حضور حجت‌الاسلام حامد منتظری مقدم؛ امام حسین (ع) شهادت عرفانی، فدیه‌ای و تکلیفی، با حضور سعید طاووسی و هدف از قیام در اندیشه آیت‌ا... خامنه‌ای، با حضور حجت‌الاسلام سعید صلح میرزایی عناوین و مهمانان برنامه هستند. 
فصل خروج از ۱۶ تا ۲۷ تیر، روز‌های شنبه تا چهارشنبه در ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد. تهیه‌کنندگی این برنامه را سیدیزدان ملک‌آبادی و میزبانی آن را حمید سبحانی‌صدر به‌عهده دارند.

«حسینیه بهشت» در شبکه ۲
همزمان با آغاز ماه محرم و عزای سید و سالار شهیدان، «حسینیه بهشت» ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.
در این برنامه شیخ اسماعیل رمضانی به‌عنوان کارشناس مذهبی همراه با پیر غلامان و شاعران اهل‌بیت (ع) حضور خواهند داشت. تبیین و بررسی قیام امام حسین (ع) و همچنین نوحه و شعرخوانی ذاکران و شاعران اهل‌بیت (ع) از جمله بخش‌های این برنامه است.
حسینیه بهشت در ۱۴ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای به همت گروه معارف شبکه دو سیما و به تهیه‌کنندگی علیرضا کاردان امین و کارگردانی محمد‌حسام مدنی تهیه و تولد شده است، از شنبه ۱۶ تیر همزمان با شب اول ماه محرم ساعت ۲۱:۳۰ هر شب از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

قصه «سفیر» از سر گرفته شد 
مجموعه نمایشی «سفیر» با بازی ماندگار فرامرز قریبیان از یکشنبه هفدهم تیر‌ماه روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود. نسخه سینمایی این مجموعه که نخستین فیلم بلند سینمایی با موضوع عاشورایی است، در اکران خود در ایران و لبنان با استقبال بسیار خوب و گسترده مخاطبان روبه‌رو شد. این سریال سینمایی روایت سفر قیس بن مسهر صیداوی، سفیر امام حسین (ع) به کوفه است که فرامرز قریبیان با ایفای نقش قیس در این مجموعه، یکی از ماندگارترین نقش‌های دوره فعالیت هنری خود را رقم زد. سفیر که به کارگردانی فریبرز صالح تهیه شده است، از یکشنبه تا پنجشنبه حوالی ساعت ۱۶:۱۵ از شبکه دو سیما پخش می‌شود. قصه سفیر مربوط به زمانی است که قیس بن مسهر با نامه‌ای از سوی حسین بن علی برای سلیمان بن صرد خزاعی راهی کوفه می‌شود که در راه توسط ماموران ابن زیاد والی کوفه دستگیر و به زندان می‌افتد. در زندان به وی گفته می‌شود در صورت سخنرانی علیه حسین بن علی (ع) از زندان آزاد خواهد شد. وی با پذیرفتن این شرط روی منبر رفته، اما علیه یزید سخنرانی می‌کند. پس از این سخنرانی قیس به دستور ابن زیاد کشته می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar