پیشنهاد سینمایی بهروز افخمی به مسعود پزشکیان
خبرگزاری دانشجو/ آخرین نوبت از سلسله نشستهای «سینما رو به آینده» شب گذشته ۲۰ تیر با حضور سعید رجبی فروتن، بهروز افخمی، سید ضیا هاشمی، سجاد نوروزی، به میزبانی امیر قادری و به همت سازمان سینمایی سوره در پردیس سینمایی آزادی برگزار شد.
بهروز افخمی در بیان پیشنهادی به مسعود پزشکیان گفت: اولین و مهمترین تصمیم من این بود که به رئیسجمهور و وزیر ارشاد پیشنهاد میکردم همانطور که در مجلس تصمیم گرفتند یارانه را مستقیم به خود مصرفکننده دهند، پول بلیت سینما را نیز به صورت مستقیم به افراد پرداخت کنند یعنی همه کسانی که فیلم یا تئاتر میبینند اگر دلشان خواست صورت حساب خرجشان را بفرستند برای وزارت ارشاد و پول بلیتشان را دریافت کنند. در این صورت درآمد سینما و تئاتر را ۲ برابر میشود در حالی که برای وزارت ارشاد بودجه ناچیزی است.
مسئولیت شبکه خانگی، با یک اراده سیاسی به تلویزیون رسید
رجبیفروتن یادآور شد: بنده در عمر خدمتی خودم به صورت متمرکز در سازمان امور سینمایی بودهام. در این مدت نه با جریانی آمدهام و نه با جریانی کنار رفتهام. از پایینترین پستها و سلسلهمراتبهای سازمانی کار خودم را آغاز کردم و در سیزده ماه پایانی خدمتم معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بودم. بهرغم اینکه میتوانستم چهار سال بیشتر کار را ادامه دهم، تقاضای بازنشستگی داوطلبانه را کردم.
من در این جلسه به جنبههایی اشاره میکنم که مبتنی بر تجربیاتی است که با گوشت و پوست خودم احساس کردم. من با دولتهای مختلف و با گرایشهای سیاسی متفاوت در جایگاه مدیر و کارشناس حضور داشتهام. تمرکز من بیشتر روی حوزه نمایش خانگی بود تا اینکه بر اساس یک اراده سیاسی و با نیروی سیاسی این مسئولیت روی وزارت ارشاد برداشته شد و به سمت سازمان صداوسیما و سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر رفت. من در سالهای خدمتم سه دوره در نمایش خانگی بودم؛ اینکه نمایش خانگی به نسبت سالهای اولش شکل و شمایل متفاوتی گرفت، بر عهده من و جمعی که به اتفاق کار میکردیم، بود. اوج این مساله آنجایی بود که آثار شبکه خانگی در تمامی سوپرمارکتها و کیوسکها توزیع شدند که قصه خاص خودش را دارد.
فروتن بیان کرد: من دوست دارم به کارهایی اشاره کنم که روی زمین مانده یا اگر انجام شده، به درستی اجرا نشده و بهتر است در این دوره با توجه به انتظارات و امیدهایی که آقای پزشکیان آفریدهاند، ما درواقع راههای ناپیموده گذشته را طی کنیم و به بیراهه نرویم.
رابطه دولت با صنوف سینمایی باید نظاممند شود
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در این دولت تکلیفش باید مشخص شود، رابطه و تعامل دولت، سازمان سینمایی و صنوف است. منظورم از صنوف جنبه اصناف سینمایی، خانه سینما و تشکلهای چهارگانه تهیهکنندگان است. به نظرم این تعامل و رابطه باید نظاممند شود و به این شکل نباشد که اگر از کسی خوشمان آمد، سرکار بیاید. به نظر میآید در این سالها رابطه دولت و روسای سازمان سینمایی با صنوف خانه سینما شناور بوده و فراز و نشیب داشته است. نظاممند کردن این موضوع باعث میشود که جنبههای عاطفی و رفاقت کنار رفته و همچنین دولت و صنف بدانند که چه وظایفی در قبال هم دارند.
این مدیر سابق سینمایی اظهار کرد: اخیرا آئیننامه تازهای برای شورای صنفی نمایش منتشر شد که بلافاصله واکنش تشکلهای چهارگانه را در پی داشت.
سیدضیا هاشمی تصریح کرد: خیر. هر چهار تشکل نیست. سه تشکل تهیهکنندگی عضو خانه سینماست و یکی کارگردانهاست.
فروتن در ادامه یادآور شد: به هر حال واکنش نسبت به برخی مواد و مفاد این آییننامه داشتند که این نشان میدهد گویا در پیشنویس اولیه جلسات این افراد مورد دعوت قرار نگرفتهاند.
سجاد نوروزی درباره این مساله بیان کرد: نکته جالب این آییننامه جایی است که برای شورای صنوف ارسال شد و نمایندگان صنوف آن را تایید کردند و وقتی این وارد صنفها شده است، برخی از آنها گفتهاند که ما نظر نمایندگان خودمان را قبول نداریم!
در ادامه، فروتن اظهار کرد: این موضوع به فرهنگ کار صنفی در کشور برمیگردد. به نظر میرسد نمایندگانی که در جلسات دولتی و تصمیمسازی شرکت میکنند، قدرت و مهارت اقناع کردن اعضای خودشان را ندارند یا احیانا در جایگاهی نشستهاند که نمیتوانند نسبت به اعضا اطمینان لازم را خلق کنند. این کار سوءتفاهماتی را در پی دارد و در صحن افکار عمومی هم اینطور نشان داده میشود که فلان صنف با مصوبه دولت مخالفت میکند. به نظرم این روابط با نگاه آسیبشناسانه باید حل شود. یکی از پیشنهادات من این است که تهیه پیشنویس اولیه به خود صنوف واگذار شود و هرگاه احساس کردند این نظرات از آبوگل درآمده، موضوع را با دولت مطرح کنند و بعد در نشستها و در صحنی که افکار مختلف حضور دارند، کار را نهایی کنند.
امیر قادری بیان کرد: اگر بخواهیم برای صحبتهای شما سرفصل بگذاریم، یکی از اولین نکات شما این است که رابطه صنف و دولت اصلاح شود و به شکل درست دربیاید. شما فکر میکنید بهترین دوره رابطه صنف و دولت در این سالها کدام بود؟
دوره مدیریت سیفاله داد در سینما، آرمانی بود
فروتن اظهار کرد: یکی از دورههای آرمانی ما، دوره مرحوم سیفالله داد بود که جلساتشان حالت پارلمانطور داشت.
امیر قادری بیان کرد: بنا به درستی آن دوره، راه حل شما برای امروز چیست؟
فروتن بیان کرد: در همان دورهای که اشاره کردم، ظرفیت کافی را در خیلی از بچهها نمیدیدیم چراکه از بچگی به ما مهارت گفتوگو را یاد ندادهاند. ما تا زمانی که آداب گفتوگو را یاد نگیریم و ظرفیت خودمان را بالا نبریم، این اشکالات شکل میگیرد. من اکثر اوقات در عمق نگاه آقای سیفالله داد، اذیت شدنهایش را میدیدم ولی خودش را کنترل میکرد. سعه صدر در جلسات کم بود، حرمت رعایت نمیشد و برخی منافع شخصی خودشان را بر موضوع جلسه ارجح میدانستند. در آن دوره برخلاف زحمات ایشان پروژهشان ناتمام ماند.
سجاد نوروزی اظهار کرد: همان نکاتی که آقای رجبی فروتن درباره ناراحتی مرحوم سیفالله داد فرمودند که مربوط به سال ۱۳۷۶ است، این رفتارها در جلسات امروز سینما هنوز جاری و ساری است.
فشار رانتخواهان به سیفاله داد
در ادامه نشست، سیدضیا هاشمی بیان کرد: آقای فروتن اشاره خوبی کردند که در دوران مرحوم داد مجلسی به وجود آمد که ۶۰ نفر با نظرات مختلف در آنجا حضور داشتند. کمیسیونهای مختلفی از اهالی فرهنگ و سینما تشکیل دادند. همچنین اختلافات آن دوره جزئی و در میان تهیهکنندگان بود که آقای داد آن را حل کرده بود و اتحادیه تهیهکنندگان درست شد. دوستانی که آنجا درخواستهایی برای رانت داشتند، خیلی به آقای داد فشار میآوردند. به گونهای که آقای داد از معاونت بیرون آمد.
این تهیهکننده سیننما ادامه داد: ما در سال ۱۳۸۲ تشکیلاتی به نام «سینما گستر» به وجود آوردیم که ۲۲ نفر از بزرگان سینما و صنف عضو آن بودند. ما پیشنهاد دادیم که بعضی از افراد به این جمع اضافه شوند؛ اما آقای داد اجازه ندادند چون این افراد به ایشان بسیار فشار آورده بودند و بیماری آقای داد را تشدید کردند، وگرنه آن بیماری قابلکنترل بود.
هاشمی تاکید کرد: هنوز رییس جمهور منتخب دوره چهاردهم مستقر نشده؛ یک سری عکس بیرون میآید که معلوم است عدهای زنبیلشان را آماده کردهاند. ما به شدت نگرانیم چون همین سوابق باعث شده است که بیقانونی رخ دهد. مثلا در همین انتخابات خانه سینما، تخلفات شدیدی به وجود آمد. ما اینها را گزارش کردیم. انتخابات به شکل بسیار غیرقانونی انجام شد و گروهی به عنوان تهیهکنندگان عضو خانه سینما شدند. همین باعث شد که ما اعلام کنیم، نمیخواهیم در خانه سینما باشیم. حتی در زمان آقای داد هم ما معتقد بودیم که تهیهکننده به عنوان کارفرما نیاز نیست عضو خانه سینما باشد؛ تهیهکننده باید همراه باشد و کمک کند اما نباید جزو قانونگذاران باشد.
قادری بیان کرد: از این نظر میگویید که خانه سینما در حال تبدیل شدن به خانه تهیهکنندگان است؟
هاشمی افزود: این یک مورد است. مشکل دیگر این است که اعضای سینما باید حقوقشان را از ما بگیرند، ما هم حقوقمان را از آنها بگیریم. این موضوع الان وجود ندارد و بخش عمده این اختلافات هم مربوط به همین شکلهای خلاف قانون است و همینطور عدم اطلاعات حقوقی وزارت ارشاد هم باعث میشود که از این موضوع بگذرند. البته شایان ذکر است که هنوز خانه سینما تاییدیه وزارت ارشاد را ندارد و فقط ثبت شرکتی شده که بتوانند حقوقها را تامین کنند.
این تهیهکننده ادامه داد: آقای مخبر اخیرا از یک تخلف بزرگی صحبت کردند که عدهای سینمای فرهنگی را در وزارت کار بردهاند، در حالی که این اتفاقات هیچ تناسبی باهم ندارند. وزارت کار به این معناست که کارگران باید در یک جایی حقوق بگیرند و بیمه باشند، کدام سینماگر است که از یک کارفرما حقوق میگیرد؟ مگر اینکه دولتی باشد. بنابراین اصل این موضوع تخلف است و مسئولان هم پیگیرش نیستند.
امیر قادری تصریح کرد: این کار اختلافات را بیشتر کرده است؟
هاشمی اظهار کرد: دقیقا. یکی از اختلافات این است که خانه سینما را مجبور کردند از وزارت کار مجوز بگیرد و آن را در وزارت ارشاد ثبت کند. مگر میشود مجمع عمومی وزارت کار را در مجمع عمومی وزارت ارشاد برگزار کرد؟ این تخلف عجیبی است که کسی هم دربارهاش پاسخگو نیست.
قادری عنوان کرد: این موضوع باعث تقابل بین وزارت ارشاد و خانه سینما میشود.
هاشمی تصریح کرد: این موضوع باعث تقابل شده است و در دوره قبل هم بود.
سجاد نوروزی بیان کرد: مجوز جدید درباره چیست؟
هاشمی توضیح داد: دستورالعملی که در شورای انقلاب فرهنگی مصوب شد و برای امضای ریاست جمهوری هم رفت که آقای رئیسی شهید شدند. این دستورالعمل ماند و همین نامه هم در ارتباط با آن اعلام شد. حتما دوستان آن را مطالعه کنند. اشاره کلیاش این است که وزارت ارشاد موظف است که صنوف سینمایی را فقط در وزارت ارشاد ثبت کند نه جای دیگر؛ روی این موضوع تاکید شده است. وزارتخانههای دیگر، صمت و... هیچ ربطی به فرهنگ ندارد. آنها میتوانند در جاهای دیگر خودشان را ثبت کنند اما نمیتوانند ثبتشان در آنجا را در وزارت ارشاد ثبت کنند.
وی ادامه داد: کاری که در خانه سینما اتفاق افتاد، تخلف آشکار بود. به دلیل اینکه آگاهی درستی در وزارت کار نسبت به فرهنگ وجود نداشت برای همین به راحتی مجمعها را تشکیل دادند. وزارت کار اصلا در جریان نیست که مجمع اصلی نمیتوانست تشکیل شود چرا که ۳۲ صنف در وزارت کار نمیتوانند یک صنف واحد را تشکیل دهند. در وزارت کار هر ۵ صنف یک شکل میتوانند یک مجموعه تشکیل دهند؛ ما تنها یک مورد تهیه کنندگان با این ویژگی داریم که شکل و اساسش ایراد دارد. این بخشنامه به زودی اتفاق خواهد افتاد و همه صنوف باید به وزارت ارشاد بروند و آنجا خودشان را ثبت کنند.
قادری بیان کرد: شما این موضوع را مثبت میدانید؟
هاشمی تاکید کرد: به شدت. شما هرگز نمیتوانید از وزارت کار مجوز فیلمسازی بگیرید. حتی اگر از آنجا مجوز بگیرید، باز برای تولید فیلم باید مجوزش را از وزارت ارشاد بگیرید.
در ادامه، فروتن اظهار کرد: متاسفانه در آن سمت هم حرکتهایی صورت گرفته که باعث تضعیف صنف میشود. در قانون برنامه هفتم توسعه که در سال گذشته ابلاغ شد؛ به شکل غیرمترقبهای رسیدگی به تخلفات صنفی اهالی سینما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده است. این امر، امر بسیار بدی است و من خوشبختانه دیدم که خانه سینما واکنش نشان داده است. به نظرم تمام این اعتراضات و انتقادات به این مفاد قانونی مورد توجه قرار نگرفت.
وی تصریح کرد: به موجب اساسنامه خانه سینما، یک شورای داوری در خانه سینما تشکیل شده بود که اگر افراد حین انجام کاری نسبت به ایفای تعهداتشان قصور بورزند و زیانی پدید آورند، به این دسته از شکایات رسیدگی شود و دیگر کار به مجمع قضائی منتقل نشود. من نمیدانم چه شد که دولت به جای ایفای نقش پدرانه و حمایتهایش، در مداخلههای صنفی دخالت میکند و حالا ناگریز شده است که از یک طرح حمایت کند. به نظرم این اصلا پیامد خوبی برای حاکمیتی ندارد که سرلوحهاش این است که کار مردم را به دست مردم بسپارد.
در بخش دیگری از نشست، سجاد نوروزی مطرح کرد: ما در معرض دو انتخاب هستیم؛ یا توسعهیافتگی یا ادامه وضع موجود. اگر توسعه و سینمای حرفهای را انتخاب کردیم که به لحاظ فرمی و سازوکار با اقتضائات بینالمللی سازگار بودند، پرسشهای ما متفاوت میشود. اما اگر وضعیت توسعهنایافته فعلی را میپسندیم باید بگوییم که بخش مهمی متنعم هستند و سود میبرند. ما اگر قرار باشد به سمت توسعهیافتگی و حرفهای شدن پیش برویم، منبع ارتزاق بسیاری قطع میشود. در این شرایط حرفهای ما باید خودمان بپرسیم شورای صنفی و آئیننامه اکران در حالت حرفهای یعنی چه؟ با فرض اینکه ما دولت نامحدودی داریم و ممیزی باز با پرسشهای کلیدی و چراییهای کلیدی مواجهیم. اساسا تعبیه و پردازش یک سری نهادها که حتی ممکن است نقاب صنفی داشته باشد، محل پرسش است. در حال حاضر ما حدود ۷۰۰ سالن داریم و جالب است بدانید که کشوری مانند ترکیه با ۴۵۰۰ سالن شورای صنفی ندارد.
امیر قادری بیان کرد: آیا ما خودمان را باید برای تصمیمات بزرگ آماده کنیم یا همین وضع فعلی را ادامه دهیم؟
نوروزی تصریح کرد: هم ما و هم صنوفمان باید درباره این موضوع تصمیم بگیرند. آقای فروتن به نکته کلیدی اشاره کردند؛ ما آزاداندیشتر و حرفهایتر از مرحوم سیفالله داد که نداریم؛ پس چرا ایشان انقدر سختی را متحمل شد؟ شما اگر وضعیت صنوف را به صورت حرفهای مطالعه کرده باشید، متوجه خواهید شد که وضعیت بسامانی به لحاظ رفتار صنفی ندارد؛ حداقل تجربه من این را نشان میدهد.
در انتها سیدضیا هاشمی نیز خاطرنشان کرد: به نظر من اکنون تهدیدها در شکل اجراست یعنی تعدادی از افراد سینما با تفکرات کهنه خیز برداشتهاند و این برای آینده سینما خطر است. همانهایی که میخواهند در تولید سود کنند و دیگران را حذف کنند، مجدد در فکر بازتولید این تفکرات هستند. اکنون هوش مصنوعی به شدت برای ما فرصت است و نیروهای سینمایی را یک مقدار ارتقا میدهد. اکنون ما در بحث فیلمنامه ضعف داریم و هوش مصنوعی میتواند ما را کمک کند. خطر بعدی سینما این است که عدهای محدود در دولت جدید صنوف سینمایی را در اختیار بگیرند. رئیس سازمان سینمایی میتواند با تعیین یک اساسنامه جلوی این اتفاق را بگیرد. سالهاست که حتی جشن بزرگی مانند جشن سینمای ایران جمع شده است این نشان میدهد که علاقهای به آن ندارند. صنف اگر احیا نشود هیچ اتفاقی رخ نمیدهد.
رجبی فروتن بیان کرد: من میخواهم از منظر اجتماعی به قضیه نگاه کنم نه سیاسی. من نگران هستم که سینمای ما از این شکاف بین دولت و ملت متاثر شود. اکنون بی تعارف ما در جامعه مان با جامعه دومی طرف هستیم که انگیزه و اشتیاقی برای مشارکت در تصمیمات سیاسی ندارد. باید بدانیم که سینما در مقابل این جمعیت انبوه میتواند چه نقشی ایفا کند. آیا میتوان به سینما اعتماد کرد که در بین این جمعیت خاموش هیجانی ایجاد کند یا خیر؟ به نظر من اگر با سعه صدر بیشتری اجازه دهند آثار اجتماعی در سینما تولید و تقویت شود، شاید بسترها و زمینه برای آشتی ملی در مقیاس ایران بزرگ ما فراهم شود.