نماد آخرین خبر

محمود گبرلو: وزیر ارشاد نباید تزئینی باشد

منبع
صبا
بروزرسانی
محمود گبرلو: وزیر ارشاد نباید تزئینی باشد

صبا/ محمود گبرلو با تاکید بر اینکه ما هنوز به ارائه جایگاه درستی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظام جمهوری اسلامی نرسیده‌ایم، افزود: ما در گذشته شاهد بودیم که برخی وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی حالت تزئینی داشتند و آن طور که باید دغدغه‌مند اهالی این حوزه نبودند. وزیر آینده، باید با آسیب‌شناسی گذشته و ترسیم افق‌روشن آینده انتخاب شود.
 محمود گبرلو منتقد و کارشناس فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، درباره تشکیل کمیته معرفی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارگروه فرهنگ، با ابراز امیدواری از بازدهی این کمیته گفت: تشکیل چنین کمیته‌ای را به فال نیک می‌گیرم چون در دولت‌های گذشته سابقه نداشته که جمعی از متخصصین و علاقه‌مندان به حوزه فرهنگ و هنر و ادبیات دور هم جمع شوند و برای سرنوشت خود در این عرصه تصمیم‌گیری کنند.
وزیر باید بتواند اکثریت اهالی فرهنگ و هنر را با هر فکر، دغدغه، جریان و جناح دور هم جمع کند
مجری اسبق برنامه تلویزیونی هفت، با تاکید بر اینکه «ما هنوز به ارائه جایگاه درستی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظام جمهوری اسلامی نرسیده‌ایم»، افزود: ما در گذشته نه چندان دور، شاهد بودیم که برخی وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر حالت تزئینی داشتند و آن طور که باید دغدغه اهالی این حوزه را نداشتند.
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یعنی نماینده نظام جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر و شخصی است که باید بتواند اکثریت اهالی فرهنگ و هنر با هر فکر، دغدغه، جریان و جناح دور هم جمع کند و هر کسی که برای ایران و نظام خدمت و فعالیت می‌کند، مورد حمایت و تشویق قرار دهد نه اینکه در حوزه هنر و فرهنگ یک جناح سیاسی خاص را مورد توجه قرار دهد و فقط از آنها حمایت کند.
برای مثال در کشور اکثر سینماگران ایرانی مایلند در گردش اقتصادی و توسعه سینمای ایران فعالیت جدی داشته باشند اما اکثریت با موانع بسیار سلیقه‌ای و دست و پاگیر رو به رو هستند که جلوی بروز خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در حوزه فرهنگ و هنر را می‌گیرند، به همین دلیل یا به یک سکوی تزئینی برای نظام جمهوری اسلامی یا سکوی اختصاصی و خصوصی برای یک قشر خاص تبدیل می‌شوند که این نوع عملکرد بیشترین آسیب را در ابتدا به نظام جمهوری اسلامی می‌زند چرا که به گستره فرهنگ و هنری که بر اساس اعتقادات و آرمان‌های خود ترسیم و تنظیم کرده، دست پیدا نمی کند ضمن اینکه مردم هم از آثار کیفی در حوزه فرهنگ و هنر ایرانی محروم می‌شوند و بهره‌وری لازم رخ نمی‌دهد.


فرصتی مناسب برای آسیب‌شناسی
او ادامه داد: وزیری که انتخاب می‌شود موظف است به اهالی فرهنگ و هنر خدمات دهد و چه بهتر کارشناسانی به این حوزه وارد شوند که به گذشته حوزه فرهنگ و هنر در جمهوری اسلامی اشراف داشته باشند و گزینه مناسب و مطلوبی را برای این حوزه انتخاب کنند.
نکته مهم آن است که این کمیته و افراد آن چگونه انتخاب شدند و ملاک انتخاب این متخصصین [که به نوعی باید نمایندگان قشرهای مختلف فرهنگ و هنر باشند] چه بوده است.
او گفت: به نظر می‌رسد در این کمیته، فردی به عنوان نماینده صنف بخش خصوصی و یک نفر به نمایندگی از بخش دولتی انتخاب شده است، ملاک انتخاب در مرحله اول خوب به نظر می‌رسد ولی وقتی به مصادیق آن می‌رسیم خیلی برای من قابل قبول نیست چون افرادی که انتخاب شده‌اند بر اساس نظر جمعی متخصصین آن صنوف نیستند بلکه متناسب با سلیقه رئیس کمیته یا اطرافیان رئیس جمهور هستند. البته من خیلی امیدوارم عملکرد کمیته، به عدالت و انصاف نزدیک باشد و خواسته‌های همه قشرهای فرهنگ و هنر و ادبیات را تامین کند.
این مجری و برنامه‌ساز تاکید کرد: نگرانی ما این است که مبادا این کمیته یک نگاه جناحی و سیاسی به حوزه فرهنگ و هنر داشته باشد و وزیر منتخب بر اساس این نگاه به رئیس جمهور و بعد به مجلس معرفی شود، در حالی که برای بازگشت آرامش، ثبات و توسعه در حوزه فرهنگ و هنر، افراد این کمیته باید فراتر از حزب و جناح سیاسی تصمیم بگیرند.
گبرلو با اشاره به اینکه وزیر آینده باید با آسیب شناسی گذشته و با ترسیم افق روشن آینده انتخاب شود، ادامه داد: این کمیته اگر بخواهد طبق انصاف و عدالت عمل کند، باید عملکرد سال گذشته حوزه فرهنگ و هنر را در نظام جمهوری اسلامی مورد ارزیابی قرار دهد و به یک آسیب‌شناسی جدی بپردازد. به عبارتی ضعف‌های گذشته را مورد توجه قرار دهد و فردی را انتخاب کند که نسبت به آینده، چشم‌انداز روشن و شفافی داشته باشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره