نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

«وقایع اتفاقیه» سراغ ۱۳ فیلم محرمی رفت

منبع
مهر
بروزرسانی
«وقایع اتفاقیه» سراغ ۱۳ فیلم محرمی رفت

مهر/ مسعود نجفی تهیه کننده برنامه های کوتاه مدت «وقایع اتفاقیه» که در ایام محرم سراغ فیلم های عاشورایی رفت از ادامه پخش برنامه در مناسبت‌های مختلف خبر داد.
مسعود نجفی تهیه کننده برنامه «وقایع اتفاقیه» که از شبکه نسیم پخش می شود و این ایام ویژه محرم روی آنتن می رود، بیان کرد: «وقایع اتفاقیه» به مناسبت های تقویمی می پردازد و ما به ازای این مناسبت ها را در آثار سینمایی می بینیم.
 این برنامه از ابتدای محرم هر شب به یکی از آثار مرتبط با عاشورا پرداخت که یا به صورت مستقیم سراغ این موضوع رفته بودند و یا غیرمستقیم. فیلم هایی که در ۴۰ سال اخیر ساخته شده است و حالا به نوعی در این برنامه مرور شد؛ مثل «روز واقعه» یا «سفیر» که کل فیلم موضوعی مرتبط با امام حسین (ع) دارد یا فیلمی مثل «کربلا جغرافیای یک تاریخ» که به صورت مستندداستانی به این واقعه می پردازد.
نجفی با مثال های دیگری از فیلم ها بیان کرد: آثاری هم داریم که غیرمستقیم به موضوعات مرتبط با عاشورا یا امام حسین (ع) می پردازند و یا ادای نذری در این حوزه هستند. به طور مثال فیلم «به خاطر هانیه» یا «من و زیبا» از این نوع است و یا فیلم هایی که به نوعی در آنها شاهد تحول شخصیت فیلم هستیم که «دست های خالی»، «دلشکسته» و … از این جمله هستند.
این مستندساز و کارشناس سینمایی در ادامه درباره پرداختن به این آثار بیان کرد: هر شب یکی از این آثار در بازه زمانی حدود ۶ تا ۷ دقیقه مورد بررسی قرار گرفت و هر روز تا جمعه این برنامه پخش شد. متن های این آثار را محمدحسین لواسانی نوشته و نریشن توسط وحید رونقی خوانده شد. مخاطب هم در این بازه زمانی ضمن آشنایی با موضوع فیلم در جریان نکات مرتبط با آثار امام حسین (ع) هم قرار می گیرد.
وی درباره دیگر آثار مرتبط که در این برنامه به آنها پرداخته شده است و موضوعات هر یک از این آثار گفت: فیلم «دخیل» داریوش یاری که به نوعی از مناسک عزاداری می‌پردازد و انیمیشن «ناسور» ساخته کیانوش دالوند که به یکی از داستان های مرتبط با قیام عاشورا اشاره دارد، از جمله دیگر سوژه ها بودند. «سفیر» دیگر سوژه ما بود که یکی از اولین آثار ساخته شده در این حوزه است که به یکی از یاران امام حسین (ع) می پردازد.

 «مصائب دوشیزه» ساخته مسعود اطیابی که آن هم به نوعی به ادای نذر و پیوند ادیان دیگر با قیام امام حسین (ع) می پردازد، «بال های سپید» به کارگردانی ناصر و مهدی هاشمی که به هنر تعزیه می پردازد و فیلمی است که کمتر دیده شده و کمتر سراغش رفته اند. «پرواز در شب» رسول ملاقلی پور نیز فیلمی است که در پیوند با واقعه عاشورا و دفاع مقدس ساخته شده است. از آخرین این فیلم‌ها می توان به «شب دهم» جمال شورجه اشاره کرد که آن هم به نوعی مرتبط با تحول شخصیت فیلم است.
 «وقایع اتفاقیه» بعد از این ۱۳ شب که پخش شد همچنان ادامه دارد و باز هم به مناسبت های تاریخی می پردازد. در میان مناسبت های جدیدتر به ۱۷ مرداد و روز خبرنگار می رسیم که به فیلم هایی می پردازیم که مرتبط با خبرنگاران و روزنامه نگاران است و البته بعد از آن هم دیگر آثاری که در جریان یا با سوژه مناسبت های مختلف ساخته شده است، در برنامه مورد توجه قرار می گیرند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar