نماد آخرین خبر

سرنوشت غریب یکی از قربانیان شعبان بی‌مخ

منبع
ايسنا
بروزرسانی
سرنوشت غریب یکی از قربانیان شعبان بی‌مخ

ایسنا/ حکایت غریبی است حکایت این تماشاخانه قدیمی که طعمه نوچگان شعبان بی‌مخ شد و به آتش کودتای ۲۸ مرداد سوخت.

تئاتر سعدی یکی از تئاترهای پرفروغ لاله‌زار بود؛ لاله‌زاری که روزی روزگای پیوندگاه فرهنگ بود و تفرج.

 در روزگاری که تئاتر سعدی برای خودش برو و بیایی داشت، تماشاگران مشتاقِ تئاتر، نمایش‌هایی چون «بادبزن خانم ویندرمیر»، «چراغ گاز»، «شنل قرمز»، «تارتوف» و ... را در آن به تماشا می‌نشستند.

اما این تئاتر که روزگای محل کار و هنرنمایی هنرمندانی چون حسین خیرخواه، محمد علی جعفری، عزت‌الله انتظامی، مهین دیهیم، عباس شباویز و ... بود، سرنوشت شومی داشت و دو بار طعمه آتش شد؛ یک بار در جریان کودتای ۲۸ مرداد و دیگر بار، سال‌ها بعد، زمانی که به سینما سعدی تبدیل شده بود.

سرنوشت این تئاتر دستمایه تعدادی از هنرمندان این رشته قرار گرفته است. حسین کیانی پیش از این نمایشی را با عنوان «تئاتر سعدی تابستان سی و دو» در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه برد و سرنوشت این تئاتر را روایت کرد و حالا گروهی جدید به اجرای نمایشی دیگر درباره آن می‌پردازند.

سرنوشت غریب یکی از قربانیان شعبان بی‌مخ

نمایش «گاو زن» به نویسندگی و کارگردانی میثم عباسی با الهام از ماجرای تئاتر سعدی در تماشاخانه قدیمی سنگلج روی صحنه می‌رود.

این نمایش با بازی نادر ‌فلاح، حمید مهین دوست، حدیث تهرانی، علی ‌برجی، امیر ‌عدل ‌پرور، زیبا ‌کاظمی، علی باقری، امین موذن، مبین آذربایجانی، مانی ‌محمدی، محمدرضا ‌رنجبر، غزاله میرویسی، نورالله معصومی، عرفان سعیدی، امیرعلی ‌رازقی، پوریا ‌پارسیان، مهدی محبی لادمخی، احد توحیدی را، امیرحسین ‌آزادی روی صحنه می‌رود و در خلاصه داستان آن آمده:

تماشاخانه سعدی در سال ۱۳۳۲ و در حادثه کودتای بیست و هشتم مرداد ماه توسط نوچه‌های شعبان جعفری به آتش کشیده می‌شود.

نمایش «گاو زن» هر شب ساعت ۲۰ و به مدت ۷۵ دقیقه در سنگلج روی صحنه می‌رود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar