نماد آخرین خبر

مدیرعامل اسبق خانه سینما: کسب افتخارِ سینماگران ایرانی در جهان، مورد قبول همه نیست

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
مدیرعامل اسبق خانه سینما: کسب افتخارِ سینماگران ایرانی در جهان، مورد قبول همه نیست

باشگاه خبرنگاران/ عسگرپور گفت: وقتی یک سینماگر در کشوری خارجی افتخاری کسب می‌کند، باید پنهانی وارد ایران شود چراکه این کسب افتخار، مورد قبول بخشی از حاکمیت که افکار عمومی را اداره می‌کند، نیست.
 محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل اسبق خانه سینما با حضور در برنامه «سینمازاویه» درباره تدوین برنامه‌های جدید برای آینده سینما در دولت پیش رو عنوان کرد: اینکه تصور کنیم باید گروهی وجود داشته باشند که برنامه تدوین کنند و این برنامه قالب اجرایی مشخص خود را داشته باشند، در کشورما درست نیست. این رویه مختص جوامع پیشرفته‌تر است؛ در کشور ما با عوض‌شدن دولت‌ها به یک باره نهادی که بسته بوده، بازگشایی می‌شود، جشنواره‌هایی که جدا بودند به یک‌باره یکی می‌شوند و این رویه به جای یک برنامه اجرایی مشخص، پیش گرفته شده است.
 ما در موقعیتی نیستیم که جای مشخصی داشته باشیم تا برنامه تدوین کند. چنین جایی شکل هم نگرفته، چه رسد به آنکه بخواهد برنامه بدهد.
این مدیر سینمایی با اشاره به تغییر سیلقه و رویکرد‌ها پس از روی کارآمدن دولت‌های جدید افزود: اگر بگوییم رویکرد‌ها فکرشده عوض شدند، واقعا بی‌راه گفتیم. بسیاری از رویکرد‌ها سلیقه‌ای است. گاهی بعضی‌ها به رویکرد جدید اشاره می‌کنند، برخی به روزنه جدید. این دو متفاوت‌اند، روزنه جدید به مدیری اشاره می‌کند که رویه جدیدی با خود می‌آورد و رویکرد جدید یعنی استراتژی جدید که مدیر خود را می‌خواهد.
عسگرپور با بیان اینکه فرهنگ در کشور ما متولی مناسب ندارد، گفت: وقتی یک سینماگر در کشوری خارجی افتخاری کسب می‌کند، باید یواشکی وارد ایران شود چراکه این کسب افتخار مورد قبول بخشی از حاکمیت که افکار عمومی را اداره می‌کند، نیست. اگر در کشور دیگری بود این افتخار را جشن می‌گرفتند. این نگاه از جایی می‌آید که فرهنگ، مظلوم واقع شده و سینماگر همیشه خودش باید راهش را پیدا کند.
مدیرعامل اسبق خانه سینما درباره دو دستگی پس از استقرار دولت‌ها اذعان کرد: در حال حاضر اتاق فکری که بتواند راهبرد طراحی کند، باید متشکل از خود سینماگران باشد، اما واقعیت این است که چنین درخواستی از سینماگران هیچ‌گاه صورت نمی‌گیرد. روز بعد از استقرار یک دولت رقیب، عده‌ای تلاش زیادی می‌کنند که آن دولت را ساقط کنند. این باید عیب‌یابی شود که چرا فرهنگ ما چنین شده و دایره خودی‌ها و غیرخودی‌ها گسترش پیدا کرده است.
دولت سیزدهم وقتی مستقر شد، انگار عده‌ای انقلاب کرده بودند و بقیه هم مفسدفی‌الارض نامیده شدند. تا وقتی چنین نگاهی وجود دارد، نمی‌توان برنامه‌ریزی کلان کرد. شما می‌خواهید برنامه‌ای داشته باشید که تا ۱۰ یا ۲۰ سال آینده را پوشش بدهد، اما با هر تغییری عده‌ای تکثیر می‌شوند. فقط بحث تغییر مدیر نیست، باید این تغییرات از بزرگان شروع شود.
عسگرپور در پایان با بیان اینکه پارادیم کلی قوانین در دولت‌ها تغییر زیادی نخواهد کرد، افزود: احتمالا در دولت پیش رو، آن جزم‌اندیشی که چند سال گذشته با آن مواجه بودیم، تغییر می‌کند. مشکل آنجاست که پیشرفت برای ما در حدی بوده که پیش‌تر قوانین با خودکار و دستی نوشته می‌شد، اما الان روی فایل و با پی‌دی‌اف. واقعیت این است که پارادایم و قوانین، همان هستند. با این حال احتمال می‌دهم که اصلاح نگرشی در این بخش‌ها صورت بگیرد.

جشنواره فجر اساسا یک جشنواره تکنیکال است
همچنین در این برنامه، مدیرعامل پیشین فارابی درباره نقش دولت‌ها در اجرای رویداد‌ها و جشنواره‌ها گفت: دولت به جای اینکه خود در مقام هدایت‌گری، نظارت و حمایت‌گری بایستد، خودش را در مقام اجرای رویداد‌ها و جشنواره‌ها دخیل می‌کند و این باعث می‌شود که کل تمرکز آن سازمان، برای ایجاد سیاست‌های بلند مدت از آن گرفته شود و توان همه مدیران صرف اجرا می‌شود. شاید رفت‌وآمد دولت‌ها نتواند تغییرات عمده‌ای را ایجاد کند. احتمالا در دولت پیش رو، آن جزم‌اندیشی که چند سال گذشته با آن مواجه بودیم، تغییر می‌کند. واقعیت این است که پارادایم و قوانین، همان هستند. با این حال احتمال می‌دهم که اصلاح نگرشی در این بخش‌ها صورت بگیرد.

 جشنواره فجر اساسا یک جشنواره تکنیکال است. ما تکنیک را بیشتر توزیع می‌کنیم تا جشنواره استراتژی محور. جشنواره فجر نقطه اتصال حاکمیت و مردم است.

در ادامه ابراهیم غلامپور آهنگر پژوهشگر سیاستگذاری فرهنگی، با بیان اینکه باید در روند‌های کلان تغییرات ایجاد کنیم، گفت: در سال‌های ۶۰ به بعد، تلاش در این راستا بود که سینمای نوین جمهوری اسلامی ایران با نگاه نویی تقویت شود و سینمای نوین را پایه‌گذاری کند. کلان روند ما در سینما چه چیزی می‌تواند باشد؟ تولید فیلم، میزان فروش، تعداد مخاطب و تعداد سالن‌های سینما شاخص‌هایی برای سنجش سیاست‌گذاری‌ها تلقی می‌شوند.
او ادامه داد: ما در کلان روند‌های خود تغییر خاصی را مشاهده نمی‌کنیم؛ یعنی کلان روند‌ها به ما نشان می‌دهد که تغییری در سیاست‌گذاری ایجاد نشده است.
برنامه رادیویی «سینمازاویه» به تهیه‌کنندگی رقیه زهراپرندآور یکشنبه شب‌ها روی آنتن شبکه رادیویی گفتگو می‌رود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره