نماد آخرین خبر

واکنش وزیر ارشاد به انتقادات تند و تیز سینماگران از یک مصوبه  

منبع
ايسنا
بروزرسانی
واکنش وزیر ارشاد به انتقادات تند و تیز سینماگران از یک مصوبه  

ایسنا/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آیین‌نامه‌ای که طی آن می‌توان در هر مرحله‌ای، جلوی تولید یا اکران فیلمی را گرفت، توضیح داد و گفت که همه موارد خیلی شفاف است و اگر فیلمی توقیف شود، ارشاد باید هزینه‌اش را بدهد!
اخیرا حرف و حدیث‌های نگران‌کننده‌ای درباره یک مصوبه بحث‌برانگیز سینمایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح می‌شود که بر اساس آنچه در فضای مجازی درباره آن منتشر شده، رئیس سازمان سینمایی می‌تواند در هر مرحله‌ای که تشخیص دهد، جلوی تولید یا اکران فیلمی را بگیرد.
انتشار جزییاتی از این مصوبه، اعتراض‌های زیادی را در میان اهالی سینما ایجاد کرد و برخی هشدار دادند که چنین اقدامی می‌تواند امنیت سرمایه‌گذاری اندک فعلی در حوزه سینما را با چالش‌های جدی مواجه کند.
در کنار آن، برخی معتقدند که در گذشته، مواردی بوده است که سازمان سینمایی بدون داشتن مصوبه خاصی، دست به چنین کاری می‌زده و اکنون که برای آن قانون هم آماده شده، دست مدیران برای دخالت جدی در حوزه تولید و به ویژه بخش خصوصی بازتر می‌شود. 

جلوگیری از تولید یا اکران یک فیلم را باید وزیر ارشاد تایید کند!

محمدمهدی اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نگرانی سینماگران از این مصوبه گفت: این‌طور نیست که در هر مرحله این اتفاق بیفتد. این اتفاق الان هم ممکن است بیفتد. این مصوبه آمده و کار را شفاف کرده است. مصوبه می‌گوید اگر چنین اتفاقی افتاد، با ارائه دلیل به تصویب وزیر برساند و این‌طور نیست فقط رییس سازمان سینمایی تصمیم‌ بگیرد. چنین کاری، فرایند کاملا شفافی دارد.
وی ادامه داد: در واقع، این آیین‌نامه همه چیزهایی که اتفاق می‌افتاد و خارج از دسترس ذی‌نفعان بود، همه را به صورت شفاف مشخص کرده است. می‌توان به همه این‌ موارد ایراد گرفت و اعتراض کرد و تجدیدنظر خواست، در حالی که در آیین‌نامه‌های قبلی این موضوع مسکوت بود.

در آیین‌نامه آمده که اگر جلوی فیلمی گرفته شد، باید تمام مخارج فیلم داده شود
وزیر ارشاد تاکید کرد: در گذشته، اگر وزارتخانه نمی‌خواست غرامت فردی را که جلوی فیلمش به هر دلیلی گرفته شده را بدهد، این فرد باید چند سال در دستگاه قضایی می‌دوید تا شاید بتواند اعتراض مورد قبول داشته باشد؛ اما در آین آیین‌نامه گفته شده اگر به دلایل امنیتی و یا دلایلی دیگر جلوی فیلم گرفته شود و به تصویب وزیر هم برسد، وزارت ارشاد اولا تمام مخارج فیلم را پرداخت کند که به این معناست که امنیت شغلی افراد تأمین است. به‌طور مثال می‌گویم در مقطعی سیاست ابلاغی نظام در شورای امنیت ملی نسبت به یک کشور منطقه‌ای تغییر کرد در حالی که چند فیلم با نگاه و رویکرد قبلی ساخته شده بود و کاملا با نگاه جدید در تعارض بود. خب در همه دنیا، کشورها در منافع ملی‌شان اجماع دارند.
اسماعیلی با انتقاد از افرادی که می‌گویند دولت نباید در سینما دخالت کند، بیان کرد: برخلاف حرف‌های برخی از دوستانِ کم‌اطلاع که می‌گویند که دولت نباید در سینما دخالت کند، باید بگویم در همه جای دنیا سینما وابسته به دولت‌هاست. ما هنرمندی داریم که سال‌ها از ظرفیت دولتی استفاده کرده و اقتصادش را رشد داده اما در جایی مسئله‌ای پیش می‌آید و رفتار این فرد ۱۸۰ درجه تغییر می‌کند و در مقابل دولت و حاکمیت می‌ایستد. در کجای دنیا شاهد چنین اتفاقاتی هستیم؟ دوستان باید از اینکه بخواهند یک کلمه را از قانون بردارند، گذر کنند.
وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هنوز ابلاغ نشده و می‌توان درباره آن گفت‌وگو کرد، گفت: به آقای خزاعی (رییس سازمان سینمایی) هم گفته‌ام اگر کسی در این‌باره حرفی دارد، جلسه بگذارید. این آیین‌نامه هنوز ابلاغ نشده است. اگر ابلاغ شد، هر کسی که ایراد دارد بیاید مناظره کند و حرف بزند. چه اشکالی دارد؟ ممکن است هر موضوعی محل ایراد باشد، شاید اشکالی درست باشد. ما به صورت مطلق نمی‌گوییم آیین‌نامه درست است. شاید اندیشمند یا هنرمندی اشکال درستی بگیرد و ما موظف هستیم اشکال درست را برطرف کنیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar