نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴

منبع
مهر
بروزرسانی
بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴

مهر/ بنیاد گریرسون در حالی فهرست نهایی نامزدهای خود برای دریافت جوایز مستند بریتانیا در شاخه‌های فرهنگ پاپ، ورزش، امور جاری و موسیقی اعلام کرد که امسال بهترین مستند فرهنگ عامه هم افزوده شده است.

 بنیاد گریرسون فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴ را اعلام کرد. در این فهرست بی‌بی‌سی با ۲۸ اثر در صدر جای گرفته است.

کانال ۴ با ۲۳ عنوان، نتفلیکس با ۱۷ عنوان، اسکای داکیومنتاری با ۸ عنوان و نشنال جیوگرافیک با ۴ عنوان در رده‌های بعدی جای دارند. فهرست نهایی شامل ۱۵ بخش است و شامل بهترین مستندهای تک اپیزودی و سریال‌های مستند می‌شود.

به جوایز امسال بخش جدیدی با عنوان بهترین مستند فرهنگ عامه‌پسند هم افزوده شده که شامل مستندهای تک اپیزودی یا سریالی می‌شود که به افراد، رویدادها، جنبش‌ها یا روندهایی می‌پردازند که در سال‌های اخیر بر فرهنگ پاپ تاثیرگذار بوده‌اند. در این شاخه مستندهایی درباره ترس از پدوفیلی ساختگی توسط کاربران اینترنت، یکی از برجسته‌ترین شاعران نمایشی بریتانیا و تحقیق درباره اتهامات سوءاستفاده جنسی علیه کوین اسپیسی جای گرفته است.

در رده هنر چندین فیلم درباره نمادهای صنعت مد مانند کوکو شانل و جان گالیانو، در کنار زندگی عکاس دن وینترز و شکسپیر نابغه جای دارند و در شاخه موسیقی مستندهایی درباره دیسکو، کی پاپ و آهنگسازی یک سمفونی آمریکایی معاصر در میان منتخب‌ها هستند.

مقوله‌های تاریخ و علم موضوع‌های معاصر بریتانیا و بین‌المللی از جمله فاجعه شاتل فضایی، ظهور راست افراطی، اعتصاب معدنچیان و بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق محافظه‌کاران را در برمی گیرد.

لورین هگیسی رییس بنیاد گریرسون گفت: فهرست نهایی امسال نشان دهنده قدرت فیلم مستند در روایت داستان‌های جدید است که در دریایی از محتوا که به طور دایم برای جلب توجه ما می‌جنگند، ساخته می‌شوند. این فیلم‌ها با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند و شخصیت‌ها و دیدگاه‌هایی را آشکار می‌کنند که قبلا دیده نشده بودند.

در بخش مستند تک قسمتی داخلی ۸ مستند جای گرفته اند که فیلم‌هایی چون «الی سیموندز»، «مبارزه آنها برای غرور» و «رونی اوسالیون» از جمله آنها هستند و در بخش بین‌المللی نیز ۸ فیلم جای دارند که «بدن دیگر»، «اسم من شادی است»، «کمپ تابستانی»، «کشتن یک ببر» و «اوکراین: دشمن در جنگل» از جمله آنها هستند.

در بخش مستند موسیقی هم مستندی با عنوان «بزرگترین شب در موسیقی پاپ» و در بخش مستند ورزشی «کوپا ۷۱»، «مارک کوندیش» و «رونی اوسالیوان» در میان نامزدها جای دارند.

در میان بهترین مستندهای تاریخی نیز «الدورادو: همه چیز درباره نفرت نازی»، «جی اف کی»، «اعتصاب معدنچیان» و «ظهور و سقوط بوریس جانسون» جای دارند. در بخش بهترین مستند سینمایی «۲۰ روز در ماریوپول»، «سمفونی آمریکایی»، «بابی واین: پرزیدنت مردم»، «کوکومو سیتی»، «کویین دام»، «عمیق ترین نفس»، «خاطره ابدی» و «دوست چاق شما» با هم رقابت می‌کنند.

از میان فیلم‌های انتخاب شده در فهرست نهایی توسط هیات داوران هر شاخه ۴ نامزد و در مرحله بعد برنده اصلی انتخاب می‌شود. مراسم اهدای جوایز ۶ نوامبر در «راوندهاوس» لندن برگزار می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar