نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

جمشید هاشم‌پور و فرامرز قریبیان/ دو پادشاه در یک اقلیم!

منبع
فيلم نيوز
بروزرسانی
جمشید هاشم‌پور و فرامرز قریبیان/ دو پادشاه در یک اقلیم!

فیلم نیوز/ جمشید هاشم‌پور و فرامرز قریبیان در نیمه اول دهه هفتاد به موقعیتی رسیده بودند که حضورشان در یک فیلم گیشه آن اثر را تمام و کمال تضمین می‌کرد، تهیه‌کنندگان تجاری ساز آن سال‌های سینما برای دوقبضه کردن گیشه خود سراغ هردوی آن‌ها می‌رفتند تا به شکل همزمان از حضور این دو سوپر استار بهره‌مند شود. ماحصل این همکاری‌های مشترک تولید تعدادی فیلم اکشن حادثه‌ای بود که اگرچه در آن سال‌ها به دلیل اخذ درجه کیفی «جیم» اجازه اکران در سینماهای ممتاز و درجه یک را به دست نمی‌آوردند، اما با همه این محدودیت‌ها در همان سالن‌های درجه چندم جنوب شهر و سینماهای شهرستان‌ها با جذب مخاطب میلیونی سود سرشاری را نصیب تهیه‌کنندگان می‌کردند.
اولین همکاری فرامرز قریبیان و جمشید‌هاشم‌پور در فیلم جنگی «پایگاه جهنمی» رقم خورد بعد از این همکاری موفقیت آمیز، این دو به مدت 8 سال با هم همبازی نشدند تا سال 1371 که فرامرز صدیقی برای ساخت اولین فیلمش با نام «طعمه» این دو را بار دیگر در کنار هم قرار داد. از اینجا به بعد قصه همبازی شدن هاشم‌پور و قریبیان وارد فاز تازه‌ای شد.

پایگاه جهنمی | اکبر صادقی | 1363


 «پایگاه جهنمی» نخستین فیلمی است که هاشم‌پور و قریبیان با هم همبازی می‌شوند.
پایگاه جهنمی اولین همکاری مشترک فرامرز قریبیان و جمشید هاشم‌پور است. در آن سال‌ها هاشم‌پور با نام جمشید آریا در سینما فعال بود و هنوز به شهرتی که بعد از اکران فیلم «تاراج» به آن رسیده بود دست نیافته بود. اما قریبیان در قامت یک سوپر استار پا به این فیلم گذاشته بود و نقش قهرمان داستان را بازی می‌کرد. این فیلم از جمله اکشن‌های جنگی موفق دهه شصت محسوب می‌شود که براساس یک عملیات واقعی نیروی دریایی ارتش ساخته شده بود. قریبیان نقش یک کماندو ارتشی به نام ستوان بای را بازی می‌کرد که ماموریت داشت به همراه سه کاندو دیگر به قلب یک پایگاه نظامی عراق نفوذ کرده و آن را منهدم کند. هاشم‌پور نقش یکی از نیروهای قریبیان را در این فیلم برعهده داشت که در جریان عملیات کشته می‌شود. این فیلم در زمان اکران خود یک میلیون و 450 هزار مخاطب را جذب سالن‌های سینما کرد و رتبه پنجم جدول فروش سالانه را از آن خودش کرد.

طعمه | فرامرز صدیقی | 1371


 قریبیان و هاشم‌پور بعد از گذشت هشت سال در فیلم «طعمه» با هم همبازی شدند.
بین همکاری اول و دوم هاشم‌پور و قریبیان 8 سال فاصله افتاد در این سال‌ها اتفاقات زیادی افتاد جمشید آریا به اوج شهرت رسید اما بنا به تصمیم مسولان ممنوع الکار شد و بعد از آن با شروطی عجیب اجازه فعالیت دوباره گرفت. حذف نام هنری «آریا»، عدم حضور در فیلم‌های اکشن و قهرمان محور از جمله این شروط بودند البته شرط مهمتر این بود که هاشم‌پور اجازه نداشت با تیپی که مردم دوست داشتند یعنی سر تراشیده در فیلمی بازی کند. او با چنین محدودیت‌هایی تا دهه هفتاد به فعالیتش ادامه داد. از سال 70 او اجازه حضور در فیلم‌های اکشن و حادثه‌ای را پیدا کرد. «طعمه» اولین ساخته فرامرز صدیقی یکی از همان فیلم‌های حادثه‌ای بود که در سال 71 ساخته شد. هاشم‌پور ضد قهرمان فیلم بود که نقش یک قاجاقچی خطرناک را بازی می‌کرد، نقش مقابل او  فرامرز قریبیان بود که نقش پلیس فیلم را برعهده داشت. رویارویی این دو با هم درام و اکشن این فیلم را شکل می‌داد. طعمه در اکران سال 1372 نزدیک به یک میلیون مخاطب جذب کرد و در رتبه دوازدهم جدول فروش سالانه قرار گرفت.

آخرین خون | منوچهر مصیری | 1373


 «آخرین خون» همکاری فرامرز قریبیان و جمشید هاشم‌پور را ئارد فاز تازه‌ای می‌کند.
با فروش عجیب و غریب فیلم «افعی» در سال 1372، جمشید هاشم‌پور در صدر بازیگران پولساز سینمای ایران قرار گرفت و بدون داشتن محدودیت‌های ایجاد شده یکی پس از دیگری در فیلم‌های اکشن و حادثه‌ای بازی می‌کرد. او همچنین اجازه پیدا کرد تا بار دیگر با سر تراشیده در فیلم‌ها به ایفای نقش بپردازد. «آخرین خون» اولین فیلم اکشنی است که هاشم‌پور با شمایل آشنایش که همان شمایل «زینال بندری» فیلم تاراج است با فرامرز قریبیان همبازی می‌شود. با ساخت این فیلم بود که اصطلاح فیلم‌های لوله بخاری که کنایه به اسلحه عجیب جمشید هاشم‌پور در این فیلم داشت ، در سینمای ایران باب شد. این فیلم با کسب درجه کیفی «جیم» از اکران در سینماهای ممتاز و درجه یک محروم شد و نمایشش به سینماهای جنوب شهر و شهرستان‌ها محدود شد. با وجود این محدودیت‌ها آخرین خون در اکران سال 1374 نزدیک به 900 هزار مخاطب را جذب سالن‌های سینما کرد و رتبه شانزدهم جدول فروش سالانه را به دست آورد. هاشم‌پور و قریبیان در ادامه این روند در فیلم‌های «دشمن»، «یاغی» و در نهایت در فیلم «چشم عقاب» با هم همبازی شدند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar