نماد آخرین خبر

محمد حمیدی‌مقدم: مرکز گسترش خانه پویانمایی است

منبع
مهر
بروزرسانی
محمد حمیدی‌مقدم: مرکز گسترش خانه پویانمایی است

مهر/ محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی گفت این مرکز به یک فرم بدیع در تولید مستند و انیمیشن دست پیدا کرده است.

محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره رویکرد حمایتی مرکز از پویانمایی گفت: شاید بتوان گفت مرکز گسترش یکی از مهم‌ترین مراکز حمایت از فیلم انیمیشن کوتاه در کشور است. درواقع تولید سالانه ۲۵ تا ۳۰ انیمیشن کوتاه در مرکز گواهی بر این مدعا است. همزمان برنامه‌ریزی برای حضور در پروژه‌های فیلم‌های سینمایی انیمیشن مدنظر قرار گرفته است و ما اکنون در یکی دو پروژه تولید مشترک خارجی حضور داریم، اما توجه ویژه مرکز بر انیمیشن کوتاه است.

وی تاکید کرد: مرکز گسترش پل ارتباطی بسیار مناسب و شاید تنها پل ارتباطی میان فارغ‌التحصیلان و فیلمسازان دانشگاهی و تجربی انیمیشن، برای ساخت فیلم کوتاه و فیلم بلند سینمایی و تلویزیونی است.

مخاطب تنها با تماشای فیلم متوجه می‌شود اثر تولید مرکز گسترش است

حمیدی‌مقدم با بیان اینکه فضای شوراهای انیمیشن در مرکز گسترش فضای حمایتی است، عنوان کرد: ایده‌هایی به مرکز گسترش ارائه می‌شود که گوناگونی ژانر و تکنیک‌های انیمیشن را نشان می‌دهد. ما به پشتوانه این اتفاق به خوبی در حوزه‌های مختلف فیلم تولید کرده‌ایم و حضور فعال فیلم‌هایمان در جشنواره‌های خارجی و داخلی مُبین این است که چندگانه تخیل، فانتزی، ایده‌های نوآورانه در کنار تکنیک‌های بدیع انیمیشن‌سازی توانسته است آثار مرکز گسترش را به یک فرم بدیع و قابل شناسایی تبدیل کند. تماشاگر بدون اینکه لوگو و نشانه اثر را نگاه کند، تنها با تماشای فیلم متوجه می‌شود که آن اثر تولید مرکز است. این تشخص به دلیل ویژگی شوراهای پویانمایی و سخت‌کوشی جوانان و هنرمندان بزرگی است که در این حوزه کار می‌کنند. امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و بتوانیم از این جوانان خلاق و پرشور حمایت کنیم تا ایده‌هایشان را به فیلم تبدیل کنند و پرچم‌دار سینمای ایران در جشنواره‌های خارجی باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که صحبت‌های احتمالی مبنی بر جدا شدن بخش پویانمایی از مرکز گسترش مطرح شده است و فکر می‌کند این نهاد چه ویژگی منحصر به‌فردی در تولید انیمیشن دارد؟ گفت: مرکز گسترش خارج از اینکه یک مرکز خصوصی و نیمه دولتی است به یک کمپانی تخصصی در تولید فیلم تبدیل شده است. استانداردی که مرکز گسترش در حوزه تولید فیلم مستند و انیمیشن به آن رسیده، یگانه است و تقریباً همه متخصصان این حوزه نسبت به این موضوع باور دارند.

وی یادآور شد: این یگانگی حاصل سال‌ها مرارت، مدیریت‌های پیوسته و متفکر و حضور متخصصانی است که این مرکز را از آن خود دانسته اند. همچنین ممزوج شدن هنرمندان ح. زه پویانمایی با مرکز گسترش موجب شده آن‌ها مرکز را خانه امن و محلی بدانند که می‌توانند در آنجا دور از اضطراب و تنش فیلم بسازند. مرکز گسترش به همزیستی با هنرمندان دست پیدا کرده و این اتفاق ارزشمندی است.

امکان ویژه «فیلم فجر» برای انتخاب مستندها

حمیدی‌مقدم در پاسخ به اینکه در فراخوان چهل‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر، آثار مستند منوط به راهیابی به بخش مسابقه جشنواره «سینماحقیقت» نیستند و این موضوع می‌تواند چه تأثیری در کیفیت آثار این دوره داشته باشد، توضیح داد: ما این موضوع را به آقای خزاعی دبیر جشنواره پیشنهاد کردیم و ایشان هم موضوع را بررسی و اعمال کرد. هر جشنواره‌ای شاخصه‌هایی دارد. جشنواره «سینماحقیقت» جشنواره منحصر به فرد و تخصصی در حوزه مستند است و شاید گاهی سنجه‌هایش با جشنواره فیلم فجر در یک دسته‌بندی نگنجد.

وی در پایان مطرح کرد: این مساله امکان وسیع‌تری در اختیار هیأت انتخاب قرار می‌دهد تا آثارشان را از سبد گسترده‌تری انتخاب کنند. شاید برخی مستندها برای حضور در جشنواره «سینماحقیقت» انتخاب نشدند، «سینماحقیقت» یک رویداد بسیار تخصصی است اما این آثار برای حضور در جشنواه فجر با هدف‌های کلانی که دارد، مناسب باشند. به نظر من این یک امکان ویژه است که امسال به جشنواره فیلم فجر اضافه شده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar