نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

10 کاراکتر برتر آکادمیک در سینما و تلویزیون

منبع
بروزرسانی
10 کاراکتر برتر آکادمیک در سینما و تلویزیون

بادبان/ چهره‌های آکادمیک و اهل مطالعه در فیلم‌ها و سریال‌ها به خاطر هوش، اراده و عشقی که به آموختن دارند همواره الهام‌بخش ما بوده‌اند. از استادان برجسته دانشگاه گرفته تا دانشجویان مستعد و کوشا، این شخصیت‌ها اثری ماندگار روی تماشاچیان در سرتاسر جهان می‌گذارند. در ادامه با فهرستی از ۱۰ چهره برجسته آکادمیک در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی آشنا می‌شوید که قوه تخیل ما را به تسخیر خود درآورده‌اند و می‌توانند انگیزه برگشتن به درس و دانشگاه را در ما دوباره زنده کنند. این شخصیت‌ها به ما یادآوری می‌کنند که تحصیل دانش چه قدرت تحول‌سازی دارد و روایت داستان زندگی این الگوهای دانشگاهی، چه تأثیر بسزایی می‌تواند از خود برجا می‌گذارد.

۱- هرماینی گرنجر (سری فیلم‌های هری پاتر)
شخصیت هرماینی گرنجر که نقش آن توسط اما واتسون اجرا شده است، مظهر یک دانشجوی موفق در جهان جادوگری قلمداد می‌شود. اراده‌ای که او برای خواندن و یاد گرفتن درباره اوراد، طلسم‌ها و موجودات جادویی دارد، وی را به الگویی الهام‌بخش برای جادوگران مرد و زن تبدیل می‌کند. ذکاوت، تدبیر و علاقه هرماینی به یادگیری، در واقع ویژگی‌هایی کلیدی هستند که شمایل برجسته او را تعریف می‌کنند.

۲- جان کیتینگ (فیلم انجمن شاعران مرده)

جان کیتینگ با بازی رابین ویلیامز یک معلم ادبیات انگلیسی است که به دانش‌آموزانش انگیزه می‌دهد تا قدر لحظه‌ها را بدانند و از طریق شعر و ادبیات علایق شخصی خود را دنبال کنند. روش تدریس نامتعارف او روال عادی آموزش در مدارس را به چالش می‌کشد و عشق به یادگیری را در نهاد دانش‌آموزان شعله‌ور می‌سازد. به این ترتیب این معلم مرزهای یک محیط آموزشی سنت‌گرا را جابجا می‌کند.

۳- روری گیلمور (سریال دختران گیلمور)
روری گیلمور که آلکسیس بلِدِل ایفاگر نقش آن است یک چهره برجسته در دنیای تعیلم و تربیت شناخته می‌شود. سیر و سلوک «روری» از شهری کوچک به نام «استارز هالو» تا سرسراهای باشکوه دانشگاه ییل، با عطش سیری‌ناپذیر او برای دستیابی به دانش و تعهد تزلزل‌ناپذیرش برای پیشرفت آکادمیک توصیف می‌شود. در این سریال روری یک کتابخوان سمج و تیزهوش نمایش داده می‌شود که عاشق ادبیات است. علاقه او به کتاب و یادگیری، از طرف مادر مجردش حمایت می‌شود که او را به ادامه تحصیل تا مقاطع بالا تشویق می‌کند. با رفتن روری از مدرسه به دانشگاه، تماشاچی پیشرفت‌ها و دستاوردهای آکادمیک او را از جمله پذیرفته شدن در نهادهای معتبر به چشم می‌بیند.

۴- پاریس گِلِر (سریال دختران گیلمور)
پاریس گلر با بازی لیزا وِیل یک چهره متمایز دانشگاهی را در سریال دختران گیلمور به نمایش درمی‌آورد. ویژگی‌های برجسته او اراده خدشه‌ناپذیر، جاه‌طلبی نامحدود و اخلاق کاری بی‌همتایش است. پاریس از روزهای آغاز به تحصیلش در مدرسه ابتدایی چیلتون تا بورسیه شدن در دانشگاه ییل، مدام عطش خود برای یادگیری و تعهدش به برتری آکادمیک را به رخ می‌کشد. ذات رقابت‌جویی که دارد محرک او برای جابجا کردن مرزهای توانمندی دانشگاهی است و اغلب نتیجه‌اش رسیدن او به مدارج بالا و مورد تشویق قرار گرفتن از سوی دیگران است.

۵- آلکس دانفی (سریال خانواده مدرن)
شخصیت آلکس دانفی با بازی آریل وینتر یک نمونه درخشان از دانشجویی ممتاز در سریال تلویزیونی محبوب خانواده مدرن است. او از سن کودکی دختری استثنایی و باهوش نشان داده می‌شود که علاقه سیری‌ناپذیری به یاد گرفتن دارد و ذاتا دانش‌طلب است. در جریان این سریال کاملا روشن است که آلکس خود را وقف تحصیلاتش می‌کند و مدام در مدرسه شاگرد اول می‌شود. کنجکاوی و عطش آموختن موجب می‌شود او رشته‌های تحصیلی پر چالشی را برگزیند و به رقابت با دیگران بپردازد. به رغم هرج و مرج طنزآمیزی که بر روابط خانوادگی او حاکم است، آلکس تمرکزش را روی ادامه تحصیل حفظ می‌کند.

۶- اِل وودز (فیلم سینمایی قانونا بلوند)

ال وودز با بازیگری ریس ویترسپون کلیشه‌ها را به چالش می‌کشد و تعریفی تازه از چهره آکادمیک بودن را در فیلم کمدی قانونا بلوند به نمایش می‌گذارد. او که در ابتدا به خاطر ظاهر آراسته و پوست برنزه‌ای که دارد دست‌کم گرفته می‌شود، با تکیه بر اراده، ذکاوت و اعتماد به نفس خدشه‌ناپذیرش موفق می‌شود خود را به عنوان یک دانشجوی موفق ثابت کند. برخلاف تردیدهای ابتدایی دوستان و معلمان، اِل موفق می‌شود با تکیه بر سوابق تحصیلی تحسین‌برانگیزش و چشم‌اندازی که از آینده‌اش دارد وارد دانشکده حقوق هاروارد شود. در این فیلم او چالش‌هایی که در دانشکده حقوق با آنها مواجه می‌شود را با ظرافت و پافشاری پشت سر می‌گذارد و ذهن آماده‌اش برای حل مسائل پیچیده قانونی و حقوقی را به رخ سایرین می‌کشد.

۷- ویل هانتینگ (فیلم ویل هانتینگ نابغه)
شخصیت ویل هانتیگ با بازی مت دِیمون یک نظافتچی نابغه را به تصویر می‌کشد که استعدادش توسط استادی از دانشگاه ام‌آی‌تی کشف می‌شود. نبوغ او در ریاضی و هوش بالقوه‌ای که دارد یک شخصیت پیچیده را نمایش می‌دهد که با هویت و جایگاهش در جامعه آکادمیک دچار درگیری است. این مسأله او را به نمادی از استعدادهای بالقوه و کشف‌نشده تبدیل می‌کند.

۸- دکتر گریگوری هاوس (سریال دکتر هاوس)
دکتر هاوس با بازی هیو لاری یک پزشک متخصص برجسته در تشخیص امراض است که ذهنی توانمند و رویکردی غیرمتعارف در پزشکی دارد. هاوس برخلاف شخصیت ناخوشایند و تندخویی که دارد قادر است مسائل پیچیده پزشکی را با تکیه بر هوش و تعهدی که به روش آکادمیک دارد حل کند.

۹- کاترین جانسون، دوروتی ووگان و ماری جکسون (فیلم ارقام پنهان)

در فیلم سینمایی تحسین‌شده ارقام پنهان  که روایتگر داستان واقعی سه زن سیاهپوست به نام‌های کاترین جانسون، دوروتی ووگان و ماری جکسون است، خدمات برجسته آنها به سازمان ناسا در دوران رقابت فضایی میان ابرقدرت‌های شرق و غرب به نمایش درآمده است. بازیگران این شخصیت‌ها به ترتیب تراجی پی. هنسون، اوکتاویا اسپنسر و ژانل مونای هستند. این زنان استثنایی مرزهای جنسیتی در علم و ریاضی را جابجا می‌کنند و به چهره‌های ماندگار دانشگاهی تبدیل می‌شوند.

۱۰- کاترین آن واتسون (فیلم لبخند مونا لیزا)
در فیلم لبخند مونا لیزا زنی به نام کاترین واتسون با بازیگری جولیا رابرتس به چهره‌ای شجاع و پیشرو در جامعه آکادمیک تبدیل می‌شود. در داستان این فیلم که در دهه ۱۹۵۰ و دانشگاه وِلزلی کالج می‌گذرد، شخصیت کاترین تلاش می‌کند نقش‌ و توقعات سنتی تحمیل‌شده بر زنان در مقاطع بالای دانشگاهی را به چالش بکشد. او به عنوان استاد تاریخ هنر دانشجویانش را تشویق می‌کند تا با تفکر انتقادی هنجارهای جامعه را که آرزوها و گزینه‌های آنان را محدود می‌کند زیر سؤال ببرند. روش تدریس نو و باورهای نامتعارف او درباره نقش‌های جنسی، هم تشویق و هم مخالفت دانشجویان و همکارانش را به دنبال دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره