نماد آخرین خبر

تابستان کودکانه با درخت گیلاس و سیب پرنده

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تابستان کودکانه با درخت گیلاس و سیب پرنده
ایسنا/این روزها سالن‌های تئاتر کودک میزبان چند گروه حرفه‌ای است که نمایش‌هایی را برای رده‌های سنی مختلف روی صحنه می‌برند.

مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که یکی از مراکز اصلی تولید نمایش برای این گروه‌های سنی است، این روزها شاهد اجرای نمایشی است با نام «درخت گیلاس».

این نمایش به نویسندگی شراره طیار و محمدحسین حبیبی بر اساس داستانی از کتاب «چرا؟ چرا؟ چرا؟» نوشته کلر ژوبرت، نویسنده فرانسوی ایرانی، به سفارش مرکز تئاتر کانون پرورش فکری تولید شده است.

نمایش «درخت گیلاس» داستانِ درخت گیلاسی است که آشیانه‌ی پرنده‌هاست، درخت زیباست اما پرنده‌ها خیلی خوشحال نیستند، چون یک دارکوب زورگو هم آنجا زندگی می‌کند. تا اینکه یک روز بلبل از راه می‌رسد و به پرنده‌ها کمک می‌کند تا در مقابل ظلم و زورگویی دارکوب ایستادگی‌ کنند...

این نمایش قصه‌ای فکرپرورانه با تمرکز بر تقویت مهارت تفکر انتقادی دارد و تلاش می‌کند به کودکان، توانایی چراپرسی به جای چشم‌گویی را بیاموزد و کودک همواره به دلیل کارهایی که انجام می‌دهد یا کارهایی که از او خواسته می‌شود، فکر کند.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از: بازی‌سازان: فهیمه باروتچی، امیرحسین و امیرمحمد انصافی و شراره طیار، راوی: عمار تفتی با صدای پریا طیار، دستیاران کارگردان: زهرا نصراله و بهرام هدایت، ترانه‌سرا و آهنگساز: امیرحسین انصافی، صحنه و عروسک: محمدرضا بحرالعلومی، انیمیشن: حسن مهدوی، طراح پوستر: نازنین یزدانی، طراح نور: محمدرضا شاملو فرد و صدا: زهرا نصراله.

نمایش «درخت گیلاس» با پرسش دختر بچه‌ای از گونه‌ی نمایشی تعزیه شروع می‌شود و با قصه‌گویی پدر برای پاسخ به او ادامه پیدا می‌کند که بر اتحاد، یکدلی و انجام کار گروهی تأکید دارد.

این نمایش از روز ۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۰ در سالن بوستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله تهران بر روی صحنه می‌رود و تا شهریور اجرا می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت نمایش «درخت گیلاس» را یا از پایگاه تیوال و سینماتیکت تهیه کنند و یا برای هماهنگی با شماره ۰۹۱۸۴۲۳۶۱۱۵ تماس بگیرند.

اتفاقات عجیب ۱۶ سالگی

«اتفاقات عجیب ۱۶ سالگی» به کارگردانی مشترک داود زارع و نرگس اصغری دیگر نمایشی است که ویژه گروه سنی نوجوان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می شود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «دختری در جشن تولد ۱۶ سالگی خود متوجه می‌شود که افراد حاضر در میهمانی‌اش با وجود ظاهر خوشحال و راضی با مشکلات بسیاری در زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند. این موضوع باعث ایجاد همدلی بیشتر در بین آنان می‌شود.»

بازیگران این نمایش (بر اساس حروف الفبا) به شرح زیر هستند: سارینا ابراهیم‌زاده، عرشیا حسینی، کیمیا حیدری، بهاره دلیر، طناز رجایی، سوگند زارع لواسانی، کیمیا محمدی، ثنا مهدی‌فر، حدیثه ‌میرزائی، نیما نظری، احسان نیک‌طلب و فرزین ودادی و گروه سنی مخاطب ۱۰+ سال اعلام شده است ...

همچنین از حسن دادشکر، کارگردان پیشکسوت نمایش‌های کودک و نوجوان به عنوان مشاور کارگردان، داود زارع طراح صحنه و لباس، امیرحسین شقاقی طراح پوستر و بروشور، محمدرضا شاملوفرد طراح نور، داود زارع انتخاب‌کننده موسیقی، سروشا سوری منشی صحنه، ریحانه زارع مدیر صحنه، اختر تاجیک و مهفام شیخ جعفری عکاس و آموزشگاه بازیگری و موسسه هنرهای نمایشی توانش روابط عمومی نام برده شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت نمایش می‌توانند به سایت تیوال به‌ نشانی اینترنتی www.tiwall.com مراجعه کنند، ضمن این که شماره تلفن‌های ۰۲۱۷۷۸۸۸۲۰۵- ۰۹۱۹۵۵۵۹۳۹۹ به‌ منظور انجام هماهنگی‌ لازم در نظر گرفته شده است.

این نمایش از ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ هر روز به غیر از شنبه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر وتئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در بوستان لاله تهران روی صحنه می‌رود.

 «کتابخورها» در سینما تئاتر کانون

سالن سینما تئاتر کانون واقع در خیابان وزرا همچنان میزبان نمایش «کتابخورها» به نویسندگی و کارگردانی اسماعیل رحیمی‌سروش است که پیش از این هم روی صحنه رفته بود. این نمایش از پایان فروردین ماه امسال در سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه رفته است.

در خلاصه نمایش «کتابخورها» آمده است: «سه موریانه به همراه یک سوسک چوبخوره در قفسه کتابخانه‌ای زندگی می‌کنند و به خوردن کتاب‌ها مشغولند؛ تا اینکه با ورود یک عنکبوت، دردسرهای این کتابخانه آغاز می‌شود.»

سارا بابائی، جعفر غلامپور، ثمین بزرگمند، صادق فروغی‌خیاطی، آرین طهرابی و نادیا فداکار ایفاگران نقش‌های «کتابخورها» هستند.

«مش مش قلی خان» و «سیب پرنده» در تالار هنر

تالار هنر هم روزهای گرم تابستان را با میزبانی از ۲ نمایش مختلف سپری می‌کند.

نمایش «مش مش قلی خان» نوشته مشترک گیتا داوودی و ناصر آویژه بعد از ۱۷ سال در تالار هنر برای کودکان دهه نود روی صحنه رفته است.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «در زمون‌های قدیم توی شهری آباد، زندگی می‌کردند یک زن و شوهر شاد، ناز کوکب خاتون، آقا تاجر میرزا، خونه ای داشتن و مالزیاد، کلفت و نوکر و آشپزخونه زاد، پسری داشتند کاکل زری، مثل قرصقمری، اسم اون پسر، چی بود؟ بود مش مش قلی خان، این نمایش همه درمورد مش مش قلی خان، دیدنش واجب بر پیر و جوون و اهل خانه.»

عوامل این نمایش عبارتند از رژیستور: آقا ناصرخان ‌آویژه، فرزند زنده‌یاد آقامختارخان، ترانه‌سرایان: بانورودابه حمزه‌ای و آقاناصرخان ‌آویژه، سرمطرب: آقا فریدخان ‌نوایی، بازی‌سازان: آقا ناصرخان ‌آویژه، قاسم خان انصاری شاد، حمید رضاخان نوری و آقا مهراد خان زمانی، طراح صحنه: آقا ناصر خان آویژه، طراح جامه: بانو سهیلا خانم جوادی، طراح نور: علی اشرف خان سمایی، دست راستی رژیستور: امید خان ‌علیرضائی، دست چپی رژیستور: آقا آرمان خان داودی، جمع وجورکن‌های ابزار صحنه: بانو رها آویژه آقامهدی خان رحمتی، اعلان و اخبار: گروه تئاتر ‌کودک‌ببین شامل بانو ریحانه مطهری، روژین خانم ستاری و بانو روشنک کریمی، طراح برگه اعلان: نازنین خانم جواهری، اعلان پیش‌نمایش: نیلا خانم جعفری، طراح تیزر و تیزرساز: امید خان ‌علیرضائی، دکورسازان: علیرضا خان حسینپور و محمدرضا خان شاملوفرد، ساخت ابزار صحنه: آقامحسن خان ایمانخانی، جامه‌دوز: بانو ربابه پهلوانی، عکاسباشی‌ها: بانو اختر تاجیک، فرنوش خانم فراشی‌پور و آقا سید احمدرضا خان اطهری.

این نمایش که مدت زمان آن ۵۰ دقیقه است، هر شب ساعت ۱۸ و پانزده دقیقه روی صحنه می‌رود.

در همین تالار نمایش دیگری با نام «قصه سیبی که پرواز کرد» به کارگردانی مجتبی مهدی به اجرای خود ادامه می‌دهد.

داستان این نمایش درباره دو همسایه‌ای است که روابط خوبی با هم داشتند و درخت سیبی بین زمین آنها رشد می‌کند که موجب اختلاف آنها می‌شود که درخت متعلق به کدام یک از آنها است و در آخر فرزندان آنها درخت را قطع می‌کنند و دو همسایه دوباره با هم دوست می‌شوند.

در این نمایش که درونمایه آن صلح و دوستی است، از قصه‌هایی چون آدم و حوا، حسن کچل، پادشاه بی‌فرزند، ملک جمشید، سفید برفی که سیب عنصری تعیین ‌کننده در شکل گیری آنها بوده است، استفاده شده است.

عوامل این نمایش عبارتند از نویسنده، شاعر و کارگردان: مجتبی مهدی، بازیگران: ولی‌الله ثقفی، بابک مولانا، راشین رضایی، شیرین دژآگاه، ماهک مهدی و محمد سروش علیشاهی، همسرایان: نیلوفر زاهدی، مرضیه منظری، زهرا کریمی، یگانه میرزامهدی، زهرا سرلکی، محبوبه فرامرزی، سعیده بای، روناک علوی، هانابدیعی، باران نورانی، روژین نبی ئی، مهدی بدیعی، سپهربزرگی، امیرحسین فرزاد، امید جهادی، فرزام میرزایی، امیرحسین آهنگران و یزدان پاکدامن.

نمایش «قصه سیبی که پرواز کرد» هر شب ساعت ۱۹ و سی دقیقه در این تالار نمایشی میزبان تماشاگران بالای ۵ سال است.

«رابینسون خرگوشه» در فرهنگسرای نیاوران

فرهنگسرای نیاوران نیز این روزها میزبان نمایشی است با نام «رابینسون خرگوشه» که به نویسندگی و کارگردانی عباس قاصدزاده به صحنه رفته است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: «رابینسون» خرگوش روزنامه‌رسان مهربانی است که در پی گم شدن تعدادی از حیوانات جنگل و جستجو برای پیدا کردن دوستان خود، موضوع مهمی را کشف می‌کند و...

گروه اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند: نویسنده و کارگردان: عباس قاصدزاده،  بازیگران: عباس قاصدزاده، آزاده حسینی فهرجی، کمیل پورقلی کندسر، حامد عمارلو، موسیقی: مسعود فکور، طراح پوستر: محسن افخمی، دستیار کارگردان، طراح صحنه و لباس: زینب اسدی و ...

این نمایش تا ۱۶ شهریور، از ساعت ۱۷ در فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود.

استقبال ادامه‌دار تماشاگران از «گروفالو»

و سرانجام اینکه نمایش «گروفالو» که تاکنون چند نوبت متوالی اجرا و با استقبال تماشاگران رو به رو شده، هم اکنون نیز روی صحنه است.

متن این نمایش را بهرام جلالی پور بر اساس داستانی از جولیا دونالدسون نوشته و کارگردانی آن را آرش شریف زاده انجام می‌دهد.

در خلاصه داستان این‌ نمایش آمده است: «پدر و مادر بچه موش که از دست تنبلی او خسته شده‌اند، برای پیدا کردن گردو او را به جنگل می‌فرستند. در راه پدربزرگ به کمک بچه موش می‌آید و او با کمک تخیل خود بر حیوانات جنگل پیروز می‌شود اما در ادامه راه اتفاق بسیار عجیبی می‌افتد...»

بازیگران این اثر عبارت‌اند از حنانه فتح اللهی، یگانه راستی، علیرضا الماسی، احمد استیری، عباس محمدی، نیما مهدی اوغلی.

فرید ‌نوایی (آهنگساز)، مهدی ‌فرشیدی ‌سپهر (اشعار)، آرش ‌شریف‌زاده (طراح صحنه و پوستر)، ریحانه ‌مطهری (طراح لباس)، فاطمه عباسی (طراحی و ساخت عروسک)، ریحانه مطهری، روژین ستاری و روشنک‌ کریمی-گروه تئاتر کودک ببین (روابط عمومی) دیگر عوامل نمایش «گروفالو» هستند.

این نمایش هر روز ساعت ۱۷ در تئاتر شهرزاد روی صحنه است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره