نماد آخرین خبر

برپایی همایش تئاتر پیاده‌روی اربعین با حضور ۲۰۰ هنرمند

منبع
مهر
بروزرسانی
برپایی همایش تئاتر پیاده‌روی اربعین با حضور ۲۰۰ هنرمند
مهر/هشتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین از ۲۷ مرداد تا ۴ شهریور در کشور عراق و مرزهای ایران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین از سال ۱۳۹۵ با ۶۰ هنرمند نمایش آیینی در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری آغاز شد و در هشتمین دوره با حضور ۱۵۰ تا ۲۰۰ هنرمند تئاتر آیینی کشور از ۲۷ مردادم تا ۴ شهریور در ۲ بخش مرز ایران با عراق و مسیر پیاده روی اربعین حسینی برگزار می‌شود.

این همایش بین‌المللی به عنوان نذر فرهنگیِ هنرمندان تئاتر آیینی هرساله بدون هیچ گونه دستمزد و حق‌الزحمه‌ای برگزار می‌شود تا طی هشت روز در ژانرها و اشکال‌ مختلف نمایشی در مسیر پیاده‌روی اربعین و کربلا میزبان مخاطبان ایرانی و زائران از کشورهای عربی باشد.

در بخش ایران این همایش، تعزیه به زبان‌های فارسی و عربی، تئاتر خیابانی، نقالی، سرود و محافل شعرخوانی در مرزهای چذابه، شلمچه، باشماق خسروی و مهران اجرا خواهد شد. همچنین در این بخش مداحان اهل بیت به پرشورتر شدن همایش و معنوی شدن فضا کمک خواهند کرد.

«روایت راهیان» در کشور عراق کار خود را با اجرای آثار نمایشی طی ۲ روز در نجف آغاز می‌کند و در ادامه ۴ روز در طریق الحسین و ۳ روز در کربلا میزبان زائران حسینی خواهد بود. این اجراهای آیینی شامل سه گروه تعزیه و سه گروه تئاتر خیابانی به زبان‌های فارسی و عربی خواهد بود. همچنین گروه سرود مسلط به زبان فارسی و عربی، متناسب با شرایط به اجرای سرود می‌پردازد و شاعران نیز به ۲ زبان شعرخوانی خواهند کرد.

آنچه این دوره را از ادوار گذشته متمایز می‌کند اجرای آثار نمایشی با موضوع غزه است که صرفا به وقایع روز و تعریف شمر زمانه یعنی اسرائیل غاصب می‌پردازد و با واقعه کربلا تلفیق شده است.

هنرمندان هشتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» در مسیر نجف تا کربلا در عمود ۱۴۲ توقف خواهند داشت و طی یک روز و نیم به اجرای آثار خود می‌پردازند. هنرمندان پس از توقف یک روزه در عمود ۱۴۳۰ در عمود ۹۷۰ میزبان عزاداران خواهند بود و در ادامه راهی کربلا می‌شوند و طی ۲ تا ۳ روز به اجرای آثار هنری در آنجا می‌پردازند.

هشتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با دبیری سید مصطفی موتورچی برگزار می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره