نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

ایران فیلمی برای معرفی به اسکار دارد؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ایران فیلمی برای معرفی به اسکار دارد؟

ایسنا/ در حالی که کمتر از ۵۰ روز تا زمان نهایی معرفی فیلم به آکادمی اسکار باقی نمانده، به نظر می‌رسد با توجه به فیلم‌هایی که تاکنون اکران شده‌اند، باید امیدوار بود تا مهرماه فیلمی مناسب با شرایط اسکار در ایران روی پرده برود.

 برای نود و هفتمین دوره جوایز اسکار که ۱۲ اسفندماه امسال برگزار خواهد شد، لازم است که فیلم‌های بخش غیرانگلیسی در یک زمانی مشخص به مدت هفت روز در کشور مبدأ اکران عمومی شوند که این بازه در ایران از ۱۱ آبان سال ۱۴۰۲ تا نهم مهرماه سال ۱۴۰۳ را دربرمی‌گیرد.

از ۱۱ آبان سال گذشته تاکنون کمتر از ۵۰ فیلم (بجز بخش هنر و تجربه) در ایران روی پرده سینماها رفته که تعداد قابل توجهی از آن‌ها کمدی، تعدادی فیلم دفاع مقدسی یا در حوزه مقاومت، چند فیلم کودک و انیمیشین و باقی هم فیلم‌هایی هستند که در دسته موضوعی اجتماعی قرار می‌گیرند که می‌توان به «آبی روشن»، «آپاراتچی»، «آسمان غرب»، «ایلیا جستجوی قهرمان»، «این جمعیت قابل کنترل»، «بی‌بدن»، «پرویز خان»، «پول و پارتی»، «تاوان»، «تگزاس ۳»، «تمساح خونی»، «خجالت نکش ۲»، «در آغوش درخت»، «روایت ناتمام سیما»، «روزی روزگاری آبادان»، «ساعت ۶ صبح»، «سال گربه»، «سفر پرماجرا»، «شور عاشقی»، «عطرآلود»، «قلب رقه»، «قلهک»، «کوچه ژاپنی‌ها»، «مست عشق»، «مصائب شیرین ۲»، «ملاقات با جادوگر»، «نوروز»، «نیلگون»، «یادگار جنوب»، «پالایشگاه»، «پدران»، «توچال»، «جوجه تیغی»، «چرا گریه نمی‌کنی؟»، «حدود ۸ صبح»، «خورشید آن ماه»، «روشن»، «رویای کاغذی»، «ضد»، «سلفی با رستم»، «عامه پسند»، «گانورا»، «ورود خروج ممنوع»، «ویلای ساحلی» و «هاوایی» اشاره کرد.

در بین این فیلم‌ها به سختی می‌توان اثری را پیدا کرد که با توجه به کیفیت فیلم و برخورداری از پخش‌کننده خارجی یا موقعیتی برای معرفی فیلم در خارج از ایران، بتوان آن را با اطمینان گزینه مناسبی برای اعلام به آکادمی اسکار دانست و شاید بهتر است هر چه سریع‌تر فرصتی برای اکران فیلم‌هایی فراهم شود که حائز شرایط بهتری هستند.  

در این زمینه رائد فریدزاده - مدیر بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی - نیز به ایسنا گفت: تا پیش از پایان مهلت قانونی، فیلم‌هایی که درخواست اکران داشته باشند نیز می‌توانند در فرصت باقی‌مانده به اکران برسند.

وی همچنین خبر داد که طبق روال هر سال و براساس زمان‌بندی، افرادی از سوی خانه سینما مشخص شدند و اعضای کمیته انتخاب فیلم ایران به آکادمی اسکار معرفی شده‌اند.

اما درباره معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار، محمد اطبایی، پخش‌کننده و کارشناس بین‌المللی سینمای ایران (مستقل‌های ایرانی) در «سینه ایران ۲» نوشته است: «با بررسی فیلم‌های به نمایش عمومی در آمده در بازه ۱۱ آبان سال گذشته تا امروز، ۴۸ فیلم به نمایش عمومی در آمده‌اند که بی‌تردید این آمار تا فرجه اعلام شده کمی بیشتر خواهد شد. فیلم‌های بخش هنر و تجربه بنا به ماهیت پخش و عدم استمرار در نمایش، نمی‌توانند واجد شرایط بررسی قرار بگیرند. متأسفانه هیچ کدام از ۴۸ فیلم تاکنون به‌ نمایش درآمده را نمی‌توان دارای حداقل شانس برای این کارزار در نظر گرفت و شاید تنها سه فیلم «چرا گریه نمی کنی؟»، «بی بدن» و «مست عشق» را بتوان مورد بررسی قرار داد.»

کمیته انتخاب فیلم سینمای ایران تا ۱۱ مهرماه فرصت دارد و فهرست پانزده فیلم اولیه اسکار نیز روز ۲۷ آذر و فهرست پنج نامزد نهایی ۲۸ دی‌ماه ۱۴۰۳ اعلام خواهند شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره