نماد آخرین خبر

اظهارات صریح عسگرپور درباره چند مساله مهم

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اظهارات صریح عسگرپور درباره چند مساله مهم

ایسنا/ در نشست هیات رییسه و مدیر عامل خانه سینما با روسا و نمایندگان صنوف خانه سینما؛ «محمدمهدی عسگرپور از چگونگی عملکرد کمیته انتخاب وزیر فرهنگ و بیان ناشنیده‌ها از سندی موسوم به سندملی سینما سخن گفت و خبر داد که امسال بزرگداشت روز ملی سینما برگزار می‌شود.»

 عصر روز دوشنبه ۲۹ مردادماه آن‌طور که روابط عمومی خانه سینما منتشر کرده است، جلسه هیئت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما با روُسا و نمایندگان صنوف در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما در ابتدای جلسه اظهار کرد: در این جلسه چند مسئله مطرح می‌شود، اگر دوستان نظری دارند بیان کنند. یکی از موضوعات مورد بحث ما سند ملی سینما است که متن ارائه شده به خانه سینما را دوستان خوانده‌اند واگر همه دوستان بخوانند خوب است. ابتدا در متن ارسال شده به غیرقابل استناد بودنش اشاره کردیم؛ شیوه ارائه متن به خانه سینما در ابتدا غیررسمی و در واتس آپ صورت گرفت.  

                                                        همه ماجرای سند ملی سینما و مخالفت صریح خانه سینما

وی خاطرنشان کرد: این شکل از ارسال متن مرسوم نیست و چون موضوع مهمی بود بنابراین باید متن به شکل رسمی به خانه سینما ارسال می‌شد، ما به نحوه ارسال اعتراض کردیم و اعلام کردیم که چون موضوع مهمی است، متن باید به شکل رسمی ارسال شود، سپس دو روز بعد نامه را به شکل رسمی ارسال کردند و این بار تاریخ ارسال مساله شده بود و نامه وقتی با همین متن به دست ما رسید که باید ظرف یک روز نظراتمان را اعلام می‌کردیم که این اتفاق برای چنین موضوع مهمی غیرممکن بود و مشخص بود که غرض این است که فقط اعلام شود که متن سند ملی را به خانه سینما هم ارائه داده‌ایم. به هرحال این روند درست نبود زیرا باید زمان می‌داشتیم تا این نامه را در اختیار صنوف بگذاریم و صنوف بتوانند نظر دهند، نظرات دسته‌بندی شود و در نهایت نتیجه‌گیری شود.

عسگرپور تصریح کرد: قبل‌تر آیین‌نامه شورای پروانه ساخت و نمایش در شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود که البته این آیین‌نامه‌ها ابلاغ نشده بودند. ما همواره درباره وضعیت و عملکرد شوراها که آیا باید همچنان مثل گذشته نظارتها صورت بگیرد یا خیر، بحث داشتیم که در این آیین‌نامه همه چیز کاملاً تثبیت شده و علاوه بر آن چند شورا نیز اضافه کرده‌اند که در صورت ابلاغ این متن، پیکر نیمه جان این سینما هم از نفس خواهد افتاد. ما مخالفت خود را با این سند اعلام کردیم و با آقای مخبر نامه‌نگاری کردیم و تا جایی که مطلع شدیم آقای مخبر این آیین‌نامه‌ها را ابلاغ نکرده و از آنجا که مصوبات شورایعالی فرهنگی باید توسط رییس جمهور ابلاغ شود، امیدواریم در دولت جدید این آیین‌نامه امضا نشود.

وی افزود: اصراری که ظاهرا آقایان دارند این است که تا پایان دوره‌ وزارت، سندها را تصویب کنند و برای اعلام عملکرد دولت به سند موسیقی استناد می‌کنند که موجب رضایت اهالی موسیقی شده است. البته وضعیت موسیقی متفاوت است، از آنجا که موسیقی از جانب مسئولان در کشور همیشه به چشم یک موضوع مساله‌دار دیده شده است، هر چه درباره موسیقی تصویب می‌شد برای اهالی موسیقی در این شرایط شروع مغتنمی بود.

ضمن آنکه در آن سند، خانه موسیقی به عنوان نهاد صنفی نقش دارد اما سند سینما وضعیت متفاوتی دارد و به نظر می‌رسد که سند با نگاهی شخصی نوشته‌ شده است و حتی نظر سایر مشاوران به درستی در آن لحاظ نشده است، درحالیکه در سند موسیقی وضعیت به شکل دیگری بوده است. مسئولان دولتی اصرار دارند تا پایان دوره‌شان سند سینما ابلاغ شود و در همین روزها ممکن است به یکباره با ابلاغ این سند در شورایعالی انقلاب فرهنگی مواجه شویم، در صورتیکه از نظر خبرگان سینما این سند باید از نو نوشته شود و باید کارشناسان صنوف سینمایی در نگارش آن دخیل باشند.

رئیس هیئت مدیره خانه سینما تأکید کرد: تا حدی که این متن بررسی شد ما پاسخمان را اعلام کردیم. بخشی از متن به یک سری شعارهای رایج مربوط است که تکراری است اما روح کلی سند سینمای نوشته شده،  در واقع قانونی کردن کامل همان سکوهایی است که امروز با آنها مسئله داریم و پروانه ساخت و نمایش از جمله آنهاست. پروانه ساخت وجه قانونی ندارد و در هیئت وزرا به تصویب رسیده و می‌تواند تغییر کند اما پروانه نمایش قانونی است. در خصوص امکان تغییر این سند هم معمولا به ما می‌گویند که امکان تغییر وجود دارد اما حقیقت این است که وقتی قانونی ابلاغ می‌شود مسیر بسیار سختی برای حل آن وجود دارد. عزم دیگری که وجود دارد، به نوعی به حاشیه بردن وحذف کامل خانه سینما یعنی جامعه اصناف سینمایی است و جایگزینی آن با چیز دیگری که نامش را مجمع ملی سینما گذاشته‌اند. این مجمع مختصات یک نهاد صنفی جدید را دارد و تعریف آن عزمی مشخص برای حذف خانه سینما به عنوان یک تشکل غیر دولتی است. در متن قبلی که مربوط به پروانه ساخت و نمایش است هم همین کار را کرده‌اند تا خانه سینما را حذف کنند و آن را با برخی اسامی جایگزین کنند که ما سابقه بدی از این اقدامات در خاطرمان داریم.

وی افزود: من به برخی دوستان که از نویسندگان سند بودند در جلسه‌ای اعلام کردم که ما به واژه هایی در خانه سینما حساسیت درست داریم و به نظر می‌رسد که شما مخصوصاً این کارها را انجام می‌دهید. یکی از حساسیت‌های ما این است که عنوان صنوف طوری نوشته شود که سوءتفاهم ایجاد کند. مثلا نماینده تهیه کنندگان،کدام تهیه کنندگان؟ یادمان نرفته دولت دهم، صنوفی را می‌خواست تاسیس کند و بعد بگوید منظور از صنف کارگردانان همین است که تازه تاسیس شده است.

عسگرپور در ادامه گفت: قانونی کردن شورایعالی سینما موضوعی دیگر است، شورایعالی سینما وجه قانونی ندارد چون در مجلس به تصویب نرسیده و ابلاغ نشده است و اگر مصوبه هیئت وزیران را داشته باشد نهایتا یک آیین‌نامه است ولی قانون نیست اما اگر مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی را بگیرد، قانونی می‌شود که عده ای در تلاش هستند شورایعالی سینما را قانونی کنند و به نظر می‌رسد خود مسئولان دولتی سینما هم متوجه نبودند که با تشکیل شورایعالی سینما، سازمان سینمایی هم بی خاصیت می‌شود چرا که اختیارات تعریف شده این شورا همان اختیارات سازمان سینمایی است. کلیات را درباره این سند مطرح کردم اما جزئیات زیادی وجود دارد که به آنها نیز ورود کردیم و باز هم اعلام می‌کنیم این سند یک سند کاملاً غیر قابل قبول برای مجموعه خانه سینما است.

اظهارات صریح عسگرپور در خانه سینما

رئیس هیات مدیره خانه سینما در پاسخ به پرسشی درباره نحوه اجرایی شدن سند ملی سینما گفت: یکی از مسائل ما این موضوع است که آیا واقعاً ما به یک سند نیاز داریم؟ این سند در واقع مجموعه خواسته‌های بخشی از حاکمیت است که به شکل قانون درآمده است اما نفعی برای سینما ندارد و هیچ احتیاجی به آن نداریم‌. در تنظیم سند ملی باید ذی‌نفعان نقش داشته باشند که در متن این سند اصلاً صنوف را جزو ذی‌نفعان معرفی نکرده‌اند. حتی وقتی اعلام می‌کنند که این سند را کارشناسان نوشته‌اند که البته درست هم می‌گویند؛ کارشناسان از افرادی‌ هستند که مورد تأیید خودشان هستند ولی آنها را نماینده ما اعلام می‌کنند. البته اعضای آن دوستان ما هستند و خودشان گفته‌اند که گروه مربوطه متشکل از پنج نفر از افراد خوش‌نام است که باز هم این افراد به انتخاب خودشان بوده‌اند والبته در تنظیم سند با یکدیگر هم نظر هم نبوده‌اند و با هم اختلاف نظرهایی هم دارند. یک مسئله هم وجود دارد که باید به آن توجه شود، معمولاً اینگونه اعلام می‌شود که شما اگر با بخش‌هایی از این سند مشکل دارید، پس مشکلاتتان را اعلام کنید ولی از آنجا که ما با کلیات سند موافق نیستیم و می‌دانیم،اگر این سند به تصویب برسد امکان اصلاح وجود ندارد بنابراین ما با کلیت آن اعلام مخالفت کردیم.

عسگرپور خاطرنشان کرد: تمام امیدواری ما این است که دوستان ابلاغ سند را برای دور بعد بگذارند و با گروه دیگر وارد مذاکره شویم چون سندنویسی باید با حضور ذی‌نفعان باشد.

محمدرضاعرب نماینده کانون کارگردانان نیز خاطرنشان کرد: درپیش‌نویس سینما، سیف‌الله داد (_معاون وقت سینمایی) تلاش کرد که به پارلمان کشور ارائه شود، آیا سند ضرورت دارد.

عسگرپور گفت: آن متن که آقای سیف‌الله داد نوشته بودند برای تشکیل شورایی بود که قرار بود در مجلس به قانون تبدیل شود چراکه آخرین متن نوشته شده برای سینما مربوط به دهه ۴۰ بود و البته آن زمان هم فکر پیشرو در نگارش این متن وجود داشت که حذف برخی مجوزها از اهدافش بود اما متأسفانه در این مورد با مخالفت برخی همکاران خودمان مواجه شدیم که می‌گفتند حذف پروانه ساخت می‌تواند ضمانت اکران فیلم‌ها را بگیرد و ما به جای مواجهه با سازمان سینمایی مجبور هستیم که به قوه قضاییه مراجعه کنیم و این اعتراض بیشتر از سوی دوستان تهیه‌کننده مطرح شد. امروز هم همان بحث‌ها وجود دارد و در این سند گفته شده که هر نوع فعالیت سینمایی مستلزم اخذ مجوز است و اگر این مسئله قانون شود خیلی از مشکلات را که پیش‌تر توانستیم برای برخی همکاران حل کنیم دیگر امکان حل ندارد. البته اگر آن موضوع که مرحوم سیف‌الله داد مطرح کرد دوباره مطرح شود، باز هم مخالفت‌هایی از سوی بعضی از همکاران ما صورت می‌گیرد و آن مسئله همچنان وجود دارد و برخی دوستان معتقدند که شورای پروانه ساخت باید وجود داشته باشد و فقط اعضای شورا باید مورد تأیید اهالی سینما باشند.

                                                چرا جشن خانه سینما به شیوه گذشته برگزار نمی‌شود؟

عسگرپور درباره برگزاری جشن خانه سینما و در پاسخ به پرسش محمدفوقانی رییس صنف عکاسان سینما از علت عدم برگزاری جشن سینما به شیوه گذشته گفت: در مورد جشن هم باید بگویم که تقریبا بخش زیادی از روئسای محترم صنوف مخالف برگزاری جشن به مفهوم سنتی بودند و برخی هم موافق بودند که جمع‌بندی ما با توجه به تغییراتی که در دولت صورت می‌گرفت و نمی‌دانستیم چه ‌خواهد شد این بود که امسال هم جشنی به مفهوم سنتی نداشته باشیم. ولی ما روز سینما را در پیش داریم که باید از آن مراقبت کنیم. این روز به سادگی وارد تقویم نشده و ما باید از این فضا استفاده کنیم و برنامه‌هایی مثل نکوداشت و بزرگداشت برای مجموعه سینماگران و سینما را در نظر داریم.

به همین منظور به یک مجموعه برنامه در هیئت مدیره رسیدیم که برخی از آنها نکوداشتی هستند که باید قالب اجرا برایشان تعریف شود. ایده برنامه ویژه برای درگذشتگان مطرح شده که با توجه به عدم برگزاری جشن به صورت سنتی باید شکل جدیدی برای آن پیدا کنیم؛ انتشار تعدادی عکس خاطره‌انگیز از سینما، برگزاری چند میزگرد تحلیلی در مورد سینما و بحران‌های روز با حضور نسل‌های مختلف و... از ایده‌های مطرح شده است. یکی دیگر از ایده‌ها این است که اسم تمام کسانی که برای حفظ خانه سینما تلاش کرده‌اند را روی دیوارهای خانه داشته باشیم که در تاریخ ثبت شود که این ایده را بعد از سال ۸۸ هم در نظر داشتیم و اکنون اسامی همه سینما گران مد نظر است. نگارش بیانیه، سفارش یک قطعه موسیقی، سفارش شماره ویژه روز سینما در یک نشریه برای خانه سینما هم از دیگر برنامه‌های مطرح شده است که این برنامه‌ها در جهت ایجاد یک فضاسازی برای بزرگداشت روز سینما هستند و امسال به معنای برگزاری یک جشن نخواهند بود.

عسگرپور در ادامه درباره سوالات مطرح شده از کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: ما هشت سوال برای کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح کردیم که اتفاقا فقط آقای پزشکیان جواب دادند و البته نمایندگان آقایان پورمحمدی، پزشکیان و قالیباف به خانه سینما آمدند و اینجا جلساتی با آنها داشتیم و سوالات را مطرح کردیم که دو کاندیدای دیگر هم نظراتشان را برای من ارسال کردند اما پاسخ‌ها را رسانه‌ای نکردند. بحث پروانه ساخت، نظارت پیشینی و بیمه بیکاری خیلی واضح در پرسش‌ها مطرح شده است و ما اخیر مجددا پاسخ‌ها را منتشر کردیم تا وزیر جدید و نمایندگانی که خواهند آمد پاسخ رئیس جمهور را ببینند. نکته مهم دیگر این است که اصرار شورای راهبری رییس جمهور این بود که با نهادهای صنفی ارتباط داشته باشند و نهادها مسایلشان را مطرح کنند و این اتفاق در خانه هنرمندان رخ داد. یک جلسه آنجا از اعضای شورای راهبری و کمیته انتخاب وزیر تشکیل شد، ما تاکید داشتیم که مطالبات و درخواست‌هایمان را اعلام کنیم و آنها اصرار زیادی که داشتند این بود که شما باید نامزد معرفی کنید و بعضی از دوستان می‌گفتند هیچ نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد ولی ما نمی‌توانستیم کسی را معرفی نکنیم چون این درخواست مطرح شده بود.در نهایت بعضی از دوستان با وجود اینکه احتمال میدادند به نظراتمان توجه نشود با توجه به این نکته که نقش صنفی‌مان دیده می‌شود اقدام به معرفی کردند. روند کار کمیته انتخاب وزیر هم حرکتی جدید و با آزمون خطا همراه بود. نتیجه کار آن کمیته هم به شورای راهبری و نهایتا رییس جمهور منتقل شد،البته علیرغم همه تلاش‌ها و محبتی که انجمن‌های هنری و دوستان داشتند باید این حق را برای رییس جمهور و دیگر مقامات تصمیم گیر قائل شد که انتخاب خود را داشته باشند. جناب آقای صالحی هم که نهایتا از سوی رییس جمهور محترم به عنوان وزیر معرفی شدند،شخصیتی دوست‌داشتنی و فرهنگی و کاملا قابل گفتگو هستند سابقه وزارت هم دارند و امیدوارم بقیه تیم وزارت ارشاد هم خوب انتخاب شود.

                                                     مجمع عمومی خانه سینما کی برگزار می‌شود؟

عسگرپور در ادامه درباره برگزاری مجمع عمومی خانه سینما گفت: دو سال مسئولیت هیات مدیره تمام شده و باید انتخابات جدید برگزار شود. این نکته حائز اهمیت است که خانه سینما و همه صنوف و هیئت مدیره انتخاب‌هایش را با تیم آتی در سازمان سینمایی تنظیم کند تا ما بدانیم با توجه به ترکیب دولت بهتر است چه افرادی در هیئت مدیره باشند. باید همین روزها ودر اولین فرصت ممکن اعلام کنیم که مجمع برگزار می‌شود.

در ادامه علی قائم‌مقامی پیشنهادی را مطرح کرد و گفت: موعد برگزاری مجمع عمومی ششم شهریور است و هیئت مدیره فرصت دارد که این مجمع را به سه ماه بعد موکول کند. پیشنهاد من این است که از این فرصت سه ماهه استفاده شود تا پس از تعیین رییس سازمان سینمایی انتخابات برگزار شود.

وی در ادامه به اشاره به بودجه اندک خانه سینما گفت: در دوره‌ای که ما در سال ۱۳۹۴ عضو هییات مدیره بودیم، بودجه خانه سینما سالانه ۱۲ میلیارد تومان معادل ۴ میلیون دلار بود که الان نهایتا ۷ تا ۹میلیارد تومان است و ۴۰ برابر منابع مالی خانه سینما ضعیف‌تر شده است و باید ترمیم شود.در نهایت با نظرسنجی از حاضران درباره پیشنهاد مطرح شده عسگرپور نیمه دوم مهرماه را زمان برگزاری مجمع عمومی خانه سینما اعلام کرد.

در ادامه این نشست علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما اظهار کرد: ما امسال با این مشکل مواجه بودیم که سازمان سینمایی با فاصله طولانی سه ماهه یا سه ماه‌ونیم، مبلغی به خانه سینما پرداخت نکرد و مسائلی را مطرح می‌کردند که برای ما تعجب‌آور بود. به عنوان مثال به ما می‌گفتند که مشکلی وجود ندارد و فقط باید نسخه‌ای از اساسنامه را برایمان بفرستید. در سال گذشته بودجه خانه سینما تقریبا ماهی هشتصد میلیون تومان بود که معمولا به ترتیب و در زمان خودش به ما پرداخت نشد و در نهایت این بودجه می‌توانست هزینه‌های جاری سه خانه را پوشش دهد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که به موعد بیمه‌های تکمیلی نزدیک می‌شویم از همه خواهش می‌کنم مثل سال گذشته از اعضایی که توان پرداخت حق بیمه تکمیلی را ندارند لیستی آماده داشته باشند. هنوز نمی‌دانیم حمایت صندوق چقدر خواهد بود اما امیدواریم رضایت بخش باشد و بهتر است لیستی داشته باشیم و با همفکری و مشارکت هم حمایت‌های احتمالی را بین صنوف تقسیم می‌کنیم. سال گذشته حتی خود صنوف هم به هم کمک می‌کردند و برخی افراد چند نفر را تحت پوشش قرار دادند.

علی دهکردی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: مورد دیگری که در چند ماه گذشته برایمان پیش آمده است، اعتراضاتی پراکنده‌ است و برخی اعضای خانه سینما اعلام کردند که برخی از مدیران تولید و یا تهیه کنندگان پروژه‌ها نسخه قرارداد را به عوامل نمی‌دهند. من در بین اسامی که می‌شنیدم به اسم تهیه‌کننده یا مدیر تولید حرفه‌ای و شناخته شده ای برخورد نکردم اما مساله این است که برخی از تهیه‌کننده‌ها و مدیران تولید تازه از راه رسیده با این کارشان به آبرو و حیثیت و وجهه این دو صنف صدمه می‌زنند، دو صنفی که از ستون‌های فیلمسازی سینما هستند و نباید از این موضوع ساده بگذریم که به حیثیت صنفی و حرفه‌ای خدشه وارد شود. اگر در بین اعضا به موردی برخورد کردید که مدعی هستند نسخه قرارداد به آنها داده نشده اطلاع دهید که با هماهنگی دو صنف مربوطه این موضوع تا جایی که می‌شود پیشگیری شود.

در این باره علی قائم مقامی گفت: مسئله را در صنف مدیران تولید بیان خواهم کرد تا اگر موردی باشد اصلاح کنند.

علی دهکردی افزود: موعد تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی گذشت اما الان جلسه مالیاتی با مسئولان برگزار شد و در پایان قرار شد اعتراضات درباره پرونده‌های مالیاتی در یک جا تجمیع شوند که این موضوع به شکل رسمی اعلام شد.

مدیر عامل خانه سینما خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته نیز به همت انجمن فیلم کوتاه و کارگردانان مستند یک گروه پاراکلینیکی در خانه شماره ۲ سینما مستقر شده بودند و اعضای خانه سینما می‌توانستند آنجا بروند و از خدمات آنها بهره‌مند شوند، این موضوع تکرار خواهد شد و موسسات دیگری هم پیشنهاد داده‌اند تا این کار دوباره انجام شود.

وی در پایان گفت: خواهش می‌کنم همه رئیسان صنوف مشارکتشان را با خانه سینما و هیات مدیره به شکل جدی‌تری ادامه دهند تا بیشتر درباره مسایل جاری صحبت کنیم.

در ادامه این جلسه، علیرضا حسینی عضو هیات رئیسه خانه سینما تاکید کرد که صنوف فایل کامل اسامی و عکس اعضایشان را برای ثبت در مراسم روز ملی سینما ارائه دهند و در برگزاری مراسم روز سینما مانند سابق یاری‌رسان خانه باشند.

در ادامه محمدرضا عرب با اشاره به پرسشی که از رییس جمهوری درباره بیمه بیکاری شده بود، به انتقاد از عملکرد سازمان تامین اجتماعی پرداخت و مشکلات اعضا از قرارداد ماده ۳۸ اعلام کرد و افزود: این ماده ۳۸ غیر قانونی است و خواهش می‌کنم این قضیه تامین اجتماعی را به جد پیگیری کنید. من با ۳۲ سال پرداخت بیمه، با حقوق ۱۰ میلیون و ۵۰۰هزار تومان بازنشسته شدم و شما روزی که می‌روید درخواست بازنشستگی می‌کنید بیمه خودت و فرزندانت را قطع می‌کنند تا مراحل بازنشستگی انجام شود. همه جا شما را در بازنشستگی تکریم می‌کنند، اما تامین اجتماعی بازنشستگان را تحقیر می‌کنند. خواهش می‌کنم مشکلات سازمان تأمین‌اجتماعی را جدی بگیرید که شیره جان ما را می‌گیرد و خدماتی ارائه نمی‌دهد.

اظهارات صریح عسگرپور در خانه سینما

دهکردی در پاسخ به اظهارات عرب گفت: بدون استثنا در تمام جلساتی که با مسئولان بیمه داشتیم با همه مسئولان و روسا درباره ماده ۳۸ صحبت شده و فاجعه اینجاست که خودشان می‌گویند ما از حرام بودن این پول مطلع هستیم ولی الان قانون است. حتی موقعی که آقای ربیعی وزیر کار بودند با تمام علاقه و حسن نیتی که داشتند، به دلیل موانع قانونی که از قبل وجود دارد ایشان نتوانستند مسائل بیمه را حل کنند. شاید در دولت جدید بتوانیم با استراتژی جدید پیش برویم و این ماجرا را حل کنیم. خواهش میکنم، هیئت مدیره فعلی و بعدی یک استراتژی دقیق برای حل این موانع در نظر بگیرند.

او درباره وضعیت قانونی صنوف سینما خاطرنشان کرد: آنچه به نظرم می‌رسد این است که ما آنقدر هویت صنفی، شغلی و حرفه‌ایمان پیچیده و چندوجهی است که تنظیم کردن واقعا سخت است. آنقدر این مشکلات چندوجهی است که یک صنف مشخص را نمی‌توان با ما مقایسه کرد. روی مقوله سینما ده‌ها دستگاه حاکمیتی مدعی نظارت هستند و وضعیت پیچیده است اما این دلیل نمی‌شود ما به دنبال پیدا کردن راهی برای کشف وجهه صنفی‌مان نباشیم.

در ادامه عسگرپور اظهار کرد: بعد از حوادثی که سر صحنه چند فیلم و سریال رخ داد و حتی چند تن از عوامل جان خود را از دست دادند، یک شورا و گروهی در خانه سینما با حضور چند صنف مرتبط که بیشتر حضور میدانی دارند، تشکیل شد تا میزان امنیت فیزیکی و جسمانی افراد بررسی شود و امیدواریم یک کارگروه تنظیم شود و آیبن‌نامه‌ای به تصویب برسد که جزو آیین‌نامه‌های رسمی شود. حتما در جلسات بعدی که نقطه‌نظرات به انسجام نسبی رسید نتایج با دوستان در میان گذاشته می‌شود که به موارد جدی در تدوین این آیین‌نامه برسیم.

در ادامه علیرضا نجف‌زاده بازرس خانه سینما درباره وضعیت بیمه صنوف گفت: یک نکته سر موضوع ماده ۳۸ باید بگویم، تقریبا در آخرین گفتگو با سازمان تامین اجتماعی بنا شد که دوستان بتوانند ماده ۳۸ را در پروژه‌هایی که هستند استفاده کنند و بدون اینکه بیمه‌شان قطع شود آن را به بیمه خودشان منتقل کنند که می‌تواند در دراز مدت در رقم سقف حقوق دریافتی‌شان تاثیر مثبت داشته باشد اما متاسفانه به خاطر انتخابات ریاست جمهوری و همچنین پافشاری ما بر سر چند بند تفاهم‌نامه فعلا به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم. در یک توافقی که صورت گرفته کسانی که قبل از بیمه شدن در صندوق اعتباری هنر با پروژه‌های دولتی کار کرده‌اند و ماده ۳۸ برایشان اعمال شده ولی بیمه نشده‌اند، می‌توانند مدارک و اسنادش را بیاورند و در شرایطی که تلویزیون مبلغ ماده ۳۸ را پرداخت کرده ولی بیمه نبوده‌اند، از سازمانی که برایش کارکرده اند شکایت کرده و آن مدت را به سابقه بیمه‌شان اضافه کنند. همه این مسائل نقش مسکن دارند و درمان واقعی این است که هیئت رییسه در آینده پیگیری کند و برای رفع مشکلات موجود قانون نظام‌صنفی سینمایی به شکل لایحه یا طرح به مجلس شورای اسلامی برود و تصویب شود چراکه پیش‌نیاز بحث بیمه بیکاری تصویب این قانون در مجلس است.

وی افزود: کسانیکه ۱۵ سال سابقه دارند، می‌توانند کف حقوقشان را افزایش دهند. کف حقوق را می‌توانیم همین الان هم بالا ببریم و بهتر است آن را به سالهای پایانی کار موکول نکنیم چون در صورت بروز یک اتفاق و دریافت ازکارافتادگی می‌توانیم با حقوق بیشتری بازنشسته شویم.

در ادامه این جلسه مرتضی شایسته با ارائه پیشنهادی گفت: همیشه یک دوم یا سه چهارم بحث جلسات ما مربوط به بیمه است. من پیشنهاد می‌دهم پنج یا سه نفر از اعضای خانه سینما مسئول رسیدگی به موضوع بیمه شوند. اینکه هیئت مدیره تا این حد درگیر بیمه می‌شود اصلا درست نیست و به یک کارگروه ثابت نیاز داریم.

در ادامه مجید امانی‌زاده رییس صنف مدیران و دستیاران تدارکات گفت: یک نگرانی درباره بیمه تکمیلی وجود دارد که به نظر می‌رسد، شرکت بیمه طرف قرار داد در حال حاضر مشکلاتی دارد و مدتی است به تعهداتش عمل نمی‌کند و با تغییر و تحولات پیش رو نمی‌دانیم که قرار است چه اتفاقی رخ دهد. بهتر است به این موضوع رسیدگی شود تا در بیمه تکمیلی اعضا خللی به وجود نیاید.

علیرضا حسینی در پاسخ به اظهارات امانی‌زاده گفت: این موضوع را به مدیران صندوق اعتباری هنر تذکر داده‌ایم و در جریان هستیم که بعضی بیمارستانها با وجود قراردادی که با بیمه دانا دارند، از بیمه‌شدگان هزینه‌ها را دریافت می‌کنند و قرار شد که در این زمینه پیگیری کنند و یا شرکت بیمه طرف قرارداد را عوض کنند.

اظهارات صریح عسگرپور در خانه سینما

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar