نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

لیتوانی وارد رقابت اسکار شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
لیتوانی وارد رقابت اسکار شد

ایسنا/ درام «غرق در خشکی» به کارگردانی لوریناس بارایشا به عنوان نماینده لیتوانی در جوایز اسکار ۲۰۲۵ انتخاب شد.

این فیلم هفته گذشته دو جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری را از جشنواره فیلم لوکارنو در سوئیس به دست آورد. 

 «غرق در خشکی» دومین فیلم بارایشا است که به عنوان نامزد لیتوانی برای جوایز اسکار معرفی شده است. در سال ۲۰۲۲، درام جنایی او به نام  «زائران» نیز برای اسکار نامزد شده بود.

به گفته نرینگا کاژوکاسکایته، رئیس کمیسیونی محلی که توسط آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا تأیید شده است، فیلم  «غرق در خشکی» با تفکر اصیل کارگردان، داستان‌پردازی متمایز، جسارت در اکتشافات خلاقانه و گروه بازیگری عالی شناخته می‌شود.

او گفت: «این فیلم در سطح بین‌المللی، نشان‌دهنده این است که لیتوانی نیز سینمای مؤلف با کیفیت هنری بالا تولید می‌کند که می‌تواند در سطح جهانی مورد توجه  قرار گیرد و در جشنواره‌ها و جوایز معتبر با موفقیت رقابت کند.»

 «غرق در خشکی» داستان دو خواهر را روایت می‌کند که یک آخر هفته را با خانواده‌هایشان در یک مزرعه سپری می‌کنند، اما وقتی یک فاجعه رخ می‌دهد، زندگی‌شان تغییر می‌کند و مجبور می‌شوند با پیامدهای آن زندگی کنند.

این درام روان‌شناختی در تاریخ ۲۰ سپتامبر در سینماهای لیتوانی اکران خواهد شد.

پیش از این ایرلند، اتریش و لتونی به عنوان نخستین کشورها، نمایندگان خود را برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۵ معرفی کرده بودند و سینمای اتریش فیلم ترسناک «حمام شیطان» ساخته مشترک ورونیکا فرانتس و سورین فیالا را به عنوان نماینده رسمی خود برگزید و سینمای ایرلند نیز با فیلم «نی‌کپ» به کارگردانی «ریچ پپیات» در جوایز اسکار پیش رو حضور خواهد داشت.

فیلم «روباه پیر» ساخته «شیائو- یا-چوان» نیز نماینده تایوان و سینمای لتونی نیز انیمیشن «جریان» را به عنوان نماینده رسمی خود در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۵ برگزیده است.

آخرین مهلت ارسال آثار برای رقابت در شاخه بهترین فیلم اسکار بین‌المللی ۱۴ نوامبر ۲۰۲۴ (۲۴ آبان) است. فهرست نامزدهای اولیه مدعیان اسکار بین المللی نیز ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) و نامزدهای نهایی هم ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵ (۲۷ دی) اعلام می شوند.

سال گذشته فیلم «منطقه مورد علاقه» ساخته جاناتان گلیزر به نمایندگی از سینمای انگلیس توانست جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی را کسب کند.

نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار یکشنبه دوم مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفندماه) برگزار می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar