نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سینما و چهره ها

بریز و بپاش سینمای عربستان علیه پادشاه ایرانی؟

منبع
الف
بروزرسانی
بریز و بپاش سینمای عربستان علیه پادشاه ایرانی؟

الف/ عربستان سعودی با به کارگیری تیمی از بازیگران مطرح هالیودی و هزینه سرسام‌آور ۱۵۰ میلیون دلاری فیلمی به نام «جنگجوی صحرا» ساخته که روایتی بحث برانگیز از دلایل بروز جنگ دلایل ایران و اعراب در دوره ساسانیان ارائه می‌دهد.
خبر ساخت فیلم «Desert Warrior» (جنگجوی صحرا) نخستین بار در نوامبر ۲۰۲۱ به‌عنوان یک فیلم تولیدشده با مشارکت به MBC Studios، بخش تولیدی مورد حمایت عربستان سعودی اعلام شد.
این فیلم توسط روپرت وایات، اریکا بینی، دیوید سلف و گری راس نوشته شد و روپرت وایات کارگردانی آن را نیز بر عهده دارد و جمعی از بازیگران شناخته شده هالیوودی از جمله آنتونی مک‌کی و بن کیگزلی در کنار عایشه هارت، شارلتو کوپلی، غسان مسعود، سامی بوعجیل، لمیس عمار، گزا روهریگ در این فیلم مقابل دوربین رفته‌اند.
در آنچه به صورت رسمی درباره داستان فیلم «جنگجوی صحرا» منتشر شده، آمده است که این فیلم درباره یک یاغی مرموز است که پس از کمک به پادشاه و شاهزاده فراری در صحرا، خود را به دشمن خسرو پرویز امپراتور ایران باستان در دوره ساسانیان تبدیل می‌کند.
داستان فیلم که بر اساس برداشت‌های تاریخی غیرمستند است از جایی شروع می‌شود که خسرو پرویز پادشاه ایرانی (با بازی بن کیگزلی) از نعمان سوم (غسان مسعود) پادشاه لخمی‌ها که زیردست او بودند، می‌خواهد دخترش به نام هند (عایشه هارت) را در اختیار او بگذارد اما با خودداری نعمان، خسرو پرویز دستور قتل او را صادر می‌کند و در ادامه شخصیت هند به خونخواهی پدرش بامتحد کردن قبایل عرب در جنگ ذوقار شکست سختی را به ساسانیان تحمیل می‌کند.
 این فیلم یکی از اولین فیلم‌های بزرگ به زبان انگلیسی بود که توسط MBC Studios تولید شد و پرهزینه‌ترین فیلمی است که تاکنون در عربستان سعودی ساخته شده است. کمپانی MBC این فیلم را به عنوان یک نقطه عطف برای صنعت فیلم‌سازی نوپا در این منطقه تلقی می‌کند و گفته می‌شود تعداد گروه تولید روزانه این فیلم حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ نفر بوده است.

فیلم‌برداری اصلی در سپتامبر ۲۰۲۱ در صحرای نئوم عربستان سعودی آغاز شد و تا فوریه ۲۰۲۲ به پایان رسید. این فیلم یک دوره پس‌تولید طولانی داشت و هنوز تاریخ دقیق اکران آن اعلام نشده است.
منابع تاریخی گمانه‌زنی‌های مختلفی از دلیل حذف شدن معمان سوم پادشاه لخمی‌ها توسط خسرو پرویز ارائه می‌دهند و به مسیحی شدن نعمان به عنوان یکی از دلایل حذف او توسط خسرو پرویز اشاره می‌کنند؛ زیرا تغییر آئین این پادشاه عرب به معنای هم‌کیش شدن او با رومیان، دشمنان بالفعل یا بالقوه ایران در آن زمان بوده است.
برخی دیگر نیز دلیل احضار نعمان از سوی خسرو پرویز را سلاح‌ها و جنگ‌افزارهایی می‌دانند که گویا نعمان به عنوان پادشاهی زیردست و مدافع منافع ساسانیان در میان اعراب، دور از چشم خسرو و مرزبانانش فراهم آورده و ذخیره کرده بوده است.
فیلم  «جنگجوی صحرا» که با بودجه‌ای ۱۵۰ میلیون دلار توسط عربستان سعودی تولید شده، نمایانگر تلاشی برای بازنویسی تاریخی بحث‌برانگیز و ارائه تصویری با قرائت عربی از ایران باستان است که به عنوان رقبای سنتی یکدیگر مطرح می‌شدند. برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این فیلم با بهره‌گیری از بازیگران مطرح هالیوود و استفاده از داستانی غیرمستند، چهره‌ای متفاوت و تحریف‌شده از جنگ‌های اعراب و ایرانیان را به نمایش می‌گذارد و همه منتظر هستند تا اولین نمایش‌های فیلم برای سنجش این موضوع برقرار شود. با توجه به سطح بالای تولید و بودجه عظیم این پروژه، به نظر می‌رسد این فیلم مخاطبان زیادی در مقیاس جهانی جذب کند.
با توجه به این که این فیلم هنوز اکران نشده باید منتظر ماند و دید داستان در نسخه نهایی فیلم چگونه و از چه زاویه‌ای روایت می‌شود. هنوز تاریخ اکران فیلم «جنگجوی صحرا» اعلام نشده اما احتمالا این فیلم پیش از اکران عمومی در یکی از جشنواره معتبر چون برلین، کن و ونیز بازاریابی می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره