نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

این 10 انیمیشن برتر و برنده اسکار را حتما ببینید

منبع
فراديد
بروزرسانی
این 10 انیمیشن برتر و برنده اسکار را حتما ببینید

فرادید/ 23 انیمیشن برتر و برنده اسکار؛ از شهر اشباح تا شجاع
 
 
 
از انیمه Spirited Away (شهر اشباح) گرفته تا انیمیشن Shrek (شرک) و انیمیشن Happy Feet (خوش قدم)؛ در این مقاله، بهترین انیمیشن های برنده اسکار را به شما معرفی می‌کنیم.

خانه
سینما



 
کد خبر :۲۰۳۷۳۲۰۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵بازدید : ۶۱
 
انیمیشن‌ها به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین و تاثیرگذارترین ابزارهای روایت داستان در دنیای سینما، همیشه جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند. این آثار که هم کودکان و هم بزرگسالان را مسحور می‌کنند، به مرور زمان از لحاظ تکنیک‌های انیمیشن‌سازی و روایت داستان تکامل یافته‌اند. جوایز اسکار به‌عنوان یکی از معتبرترین جوایز سینمایی، اهمیت بالایی در شناساندن بهترین آثار سینمایی و انیمیشنی به جهان دارند. دریافت این جایزه نه‌تنها افتخاری برای سازندگان یک انیمیشن است، بلکه به‌طور معمول به معنای تثبیت جایگاه آن انیمیشن در تاریخ سینما است.


از زمان تأسیس جایزه اسکار برای بخش بهترین انیمیشن، این بخش به ویترینی برای نوآوری‌ها و شاهکارهای بی‌بدیل تبدیل شده است. انیمیشن‌هایی که موفق به کسب این جایزه شده‌اند، به خاطر داستان‌گویی قوی، انیمیشن خیره‌کننده، و تأثیرات فرهنگی‌شان شناخته می‌شوند؛ از آثار کلاسیک دیزنی مانند «شیرشاه» تا شاهکارهای مدرن پیکسار مانند «در جستجوی نمو» و «کوکو». این انیمیشن‌ها نه‌تنها موفق به دریافت اسکار شده‌اند، بلکه به نمادهای فرهنگی تبدیل شده‌اند که پیام‌هایشان فراتر از زمان و مکان به نسل‌های مختلف منتقل می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم انیمیشن هایی را که موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال شدند، به شما معرفی کنیم.


1- انیمیشن خوش قدم
انیمیشن Happy Feet
کارگردان: جورج میلر
نویسنده: جورج میلر، جان کولی، جودی موریس و وارن کولمن
صداپیشگان: الایجا وود، رابین ویلیامز و بریتنی مورفی
سال پخش: ۲۰۰۶
ژانر: انیمیشنی، ماجراجویی و کمدی
میانگین امتیازات Happy Feet در IMDB: ۸.۲

این مورد از انیمیشن های برنده اسکار، این داستان پنگوئن کوچکی به نام مامبل را روایت می‌کند که صدای آواز وحشتناکی دارد و بعداً متوجه می‌شود که هیچ آهنگ قلبی (Heartsong) ندارد. بااین‌حال، مامبل استعداد زیرکی برای چیزی دارد که هیچ یک از پنگوئن‌ها تا به حال ندیده بودند: رقص با پا. بااینکه مادر مامبل یعنی نورما جین این کار را دوست‌داشتنی می‌داند، اما پدرش به نام ممفیس اعتقاد دارد که این کار «پنگوئن‌وار» نیست. علاوه‌براین، هر دوی آنهای می‌دانند که بدون داشتنِ Heartsong، مامبل هیچوقت نمی‌تواند عشق واقعی را پیدا کند. آنطور که سرنوشت همه چیز را کنار هم می‌چیند، یکی از دوستان او یعنی گلوریا، از قضا بهترین خواننده آن منطقه است.
مامبل و گلوریا از همان وقتی که به دنیا آمدند، با یکدیگر دوست شدند و ارتباط دارند اما گلوریا مدام با کارهای عجیب مامبل درگیر است. مامبل خیلی با دیگران متفاوت است؛ خصوصا برای رهبر سرسخت Emperor Land به نام نوحِ بزرگ و پیر که درنهایت مامبل را از جامعه بیرون می‌کند. مامبل که برای اولین‌بار از خانه دور شده است، با یک گروه پنگوئنی غریبه به نام آدلی آمیگو ملاقات می‌کند. آدلی‌ها که زیر نظر رامون هدایت می‌شوند، خیلی زود رقص جذاب مامبل را می‌پذیرند و او را به مهمانی خود دعوت می‌کنند. به همین طریق، مامبل وارد یک ماجراجویی جذاب و تازه می‌شود.

2- انیمیشن دلیر
انیمیشن Brave
کارگردان: مارک اندروز و برندا چپمن
نویسنده: مارک اندروز، استیو پرسل، آیرین مکی و برندا چپمن
صداپیشگان: کلی مک‌دونالد، اما تامپسون و بیلی کانلی
سال پخش: ۲۰۱۲
ژانر: انیمیشنی، ماجراجویی و اکشن
میانگین امتیازات Brave در IMDB: ۷.۱
«سرنوشت خودت را تغییر بده.» شاهزاده مریدا تیراندازی شجاع از یکی از قبایل اسکاتلندی که رسمی دیرینه را زیر پا می‌گذارد تا خود سرنوشتش را به‌دست بگیرد. مریدا وقتی به ازدواج با شخصی مجبور می‌شود عروسی را به هم می‌زند و بعد از پاره کردن عکس پارچه‌ای خانواده‌اش به جنگل می‌رود. آن‌جا با جادوگری برخورد می‌کند که این ملاقات باعث می‌شود ملکه تبدیل به یک خرس شود. حال مریدا تلاش می‌کند تا همه چیز را دوباه درست کند و سر و سامان بدهد. این راه آسانی نیست و نفرینی قدیمی دامن او و مادرش را می‌گیرد، اما مریدا به معنای واقعی کلمه دلاور بودن خود را به نمایش می‌گذارد تا راهی برای باطل کردن نفرین پیدا کند.
این شاهزاده به‌سادگی هم کودکان و هم بزرگسالان را عاشق شجاعت، جسارت و همچنین زاویه دیدش نسبت به زندگی کرده است؛ آن هم در اثری که اولین فیلم پیکسار با محوریت یک زن به‌عنوان قهرمان اصلی داستان به شمار می‌رود. این انیمیشن که با ۱۸۵ میلیون دلار ساخته شده بود، به درآمدی بالغ بر ۵۳۹ میلیون دلار رسید. جالب است بدانید که پیکسار برای ایجاد پیچیده‌ترین تصاویر ممکن، سیستم انیمیشن خود را بعد از ۲۵ سال به‌طور کامل بازنویسی کرد. این اثر علاوه‌بر جایزه اسکار، جایزه بهترین انیمیشن گلدن گلوب و بفتا را هم دریافت کرد.

3- انیمیشن والاس و گرومیت: نفرین موجود خرگوش‌نما
انیمیشن Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit
کارگردان: نیک پارک و استیو باکس
نویسنده: استیو باکس، نیک پارک، مارک برتون و باب بیکر
صداپیشگان: پیتر سالیس، ریف فاینز و هلنا بونهام کارتر
سال پخش: ۲۰۰۵
ژانر: انیمیشنی، ماجراجویی و کمدی
میانگین امتیازات Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit در IMDB: ۷.۵
این مورد از انیمیشن های برنده اسکار، یک پارودی و تقلیدی از فیلم‌های هیولایی کلاسیک است که جزو مجموعه‌ی Wallace and Gromit هم به شمار می‌رود. این انیمیشن حول محور مخترع خوش اخلاق و در عین حال عجیب و غریبی به نام والاس می‌چرخد که علاقه‌ی خیلی زیادی به پنیر دارد. درکنار او یک سگِ باهوش و ساکت هم به نام گرومیت داریم که قرار است جدیدترین مأموریت خود را به‌عنوان عوامل کنترل آفت، انجام دهند. آن‌ها قبل از مسابقه سالانه سبزیجات غول پیکر برای نجات شهر خود می‌آیند که توسط خرگوش‌ها گرفتار شده است.
بااین‌حال، این دو خیلی زود خودشان را دربرابر خرگوش غول پیکری که محصولات شهر را مصرف می‌کند، می‌یابند. این انیمیشن موفقیت خوبی را در باکس آفیس کسب کرد و با بودجه ۳۰ میلیون دلاری به درآمد ۱۹۲.۶ میلیون دلار دست پیدا کرد. علاوه‌بر این فروش خوب، حسابی هم مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و درکنار جایزه اسکار بهترین انیمیشن، جایزه‌های متعدد دیگری را هم دریافت کرد؛ این اولین انیمیشن استاپ موشنی بود که چنین جایزه‌ای را برنده شد.

4- انیمیشن شش قهرمان بزرگ
انیمیشن Big Hero 6
کارگردان: دن هل و کریس ویلیامز
نویسنده: جردن رابرتز، رابرت ال. بیرد و دن گرسن
صداپیشگان: اسکات ادسیت، رایان پاتر و دنیل هنی
سال پخش: ۲۰۱۴
ژانر: انیمیشنی، ماجراجویی و اکشن
میانگین امتیازات Big Hero 6 در IMDB: ۷.۸
«همه چیز را رها کن. دنیا را نجات بده.» این مورد از انیمیشن های برنده اسکار، حول محور هیرو هامادا، نابغه نوجوان و متخصص روباتیک می‌چرخد که طی حادثه‌ای دلخراش برادرش را از دست می‌دهد. آخرین پروژه برادرش تاداشی، ربات ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی به نام بی‌مکس است که سعی می‌کند به اشکال مختلف روحیه هیرو را بهتر کند. دراین بین هیرو با گروهی دیگر از نابغه‌های جوان آشنا شده و همراه آن‌ها تیمی را تشکیل می‌دهد تا به کمک آن‌ها انتقام مرگ برادرش را بگیرد. این انیمیشن براساس کتاب‌های کامیک شرکت مارول با همین نام ساخته شده است.
اختراع فناوری پیشرفته توسط پسربچه‌ی نابغه، دست‌وپنجه نرم کردن با غم از دست دادن عضوی مهم از خانواده، پیدا کردن دوست‌های جدید و تشکیل گروه برای شکست دادن افراد بدجنس؛ موضوعاتی که در مرکز داستان این انیمیشن هستند. درسته این اثر مضامین جدیدی را به تصویر نمی‌کشد اما قطعا هر بیننده‌ای از تماشای آن لذت می‌برد. شش قهرمان بزرگ یک موفقیت تجاری بزرگ برای دیزنی بود و در سراسر جهان به فروشی ۶۵۷ میلیون دلاری دست پیدا کرد؛ این فیلم همچنین پرفروش‌ترین انیمیشن سال ۲۰۱۴ هم لقب گرفت.

5- انیمیشن یخ‌زده
انیمیشن Frozen
کارگردان: کریس باک و جنیفر لی
نویسنده: جنیفر لی
صداپیشگان: کریستن بل، ایدینا منزل و جاناتان گراف
سال پخش: ۲۰۱۳
ژانر: انیمیشنی، ماجراجویی و کمدی
میانگین امتیازات Frozen در IMDB: ۷.۴
ملکه السا که به‌تازگی تاج‌گذاری کرده، در محوریت داستان این مورد از فهرست انیمیشن های برنده اسکار قرار دارد. این ملکه رازی در سینه دارد که زندگی را برایش تاحدی سخت می‌کند. او به‌صورت کاملا اتفاقی از قدرت خود استفاده کرده و زمستانی ابدی را رقم می‌زند که ممکن است زندگی مردم را به خطر بیندازد. السا که توان متوقف کردن آنچه رخ داده است را نداشته و می‌ترسد که تبدیل به یک هیولا شود، خواهرش آنا و مردم شهر را پشت سر گذاشته و به منطقه‌ای دورافتاده می‌رود تا در انزوا و دور از دیگران زندگی کند. اما خواهر کوچکترش آنا در جستجوی السا راهی سفری حماسی می‌شود و در این مسیر با کریستوف و گوزن شمالی وفادار او همراه می‌شود بلکه بتواند خبری از خواهرش به‌دست بیاورد.
موسیقی‌ها، شخصیت‌ها، المان‌های داستان و جذابیت برای مخاطب عام از جمله مواردی بودند که آن را به شگفتیِ فرهنگ عامه تبدیل کردند. این انیمیشن آنقدر موفق بود که سال ۲۰۱۹ قسمت دوم این مجموعه اکران شد و همین حالا صحبت‌هایی از قسمت سوم و چهارم هم است. این انیمیشن موفق شد جایزه بهترین اثر انیمیشنی بلند و بهترین موسیقی متن را در آکادمی اسکار بگیرد؛ البته درکنار موفقیت‌ها و جایزه‌های بزرگ دیگر. این انیمیشن که با بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، به درآمد شگفت‌انگیز ۱.۲۸۰ میلیارد دلاری رسید؛ فروشی که آن را به پرفروش‌ترین اثر سال ۲۰۱۳ و پنجمین فیلم پرفروش تاریخ کرد.

6- انیمیشن افسون
انیمیشن Encanto
کارگردان: جرد بوش و بایرون هاوارد
نویسنده: جرد بوش و شرایس کسترو اسمیت
صداپیشگان: استفانی بیاتریس، ماریا سیسیلیا بوترو و جان لگوئیزامو
سال پخش: ۲۰۲۱
ژانر: انیمیشنی، خانوادگی و کمدی
میانگین امتیازات Encanto در IMDB: ۷.۲
«خانه جادویی. خانواده جادویی.» خانواده‌ای خارق‌العاده به نام مادریگل در مرکز داستان این مورد از انیمیشن های برنده اسکار قرار دارد؛ خانواده‌ای که در خانه‌ای جادویی واقع در مکانی شگفت‌انگیز و جذاب زندگی می‌کنند. این خانه جادویی به هرکدام از کودکان خانواده هدیه‌ای خاص و منحصربه‌فرد اعطا می‌کند، هرچند میرابل از این موهبت بی‌بهره مانده و هدیه‌ای به او تعلق نمی‌گیرد. اما زمانی‌که میرابل متوجه می‌شود جادوی انکانتو در خطر است، تصمیم می‌گیرد به‌عنوان تنها مادریگال عادی، در نقش آخرین امید خانواده نقش آفرینی کند. کلکسیونی از ترانه و آهنگ‌های جذاب، یکی از نکات مثبت و بزرگ این انیمیشن محسوب می‌شود.
این انیمیشن با بودجه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار ساخته شد و توانست درآمدی بالغ بر ۲۵۷ میلیون دلار داشته باشد. علاوه‌بر جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال، نامزد ۲ جایزه دیگر هم در این مراسم شد؛ تازه برنده شدن و نامزدی جایزه‌های معتبر دیگر گلدن گلوب و بفتا بماند. منتقدان هم حسابی این اثر را مورد تحسین قرار دادند؛ زیرا بیشتر از هر چیزی شخصیت‌سازی، موسیقی، سبک پویانمایی، صداپیشگی، عمق احساسی و وفاداری فرهنگی آن را دوست داشتند. نقدها از رئالیسم جادویی و ترومای بین نسلی به‌عنوان مفاهیم اصلی فیلم نام بردند.

7- انیمیشن در جستجوی نمو
انیمیشن Finding Nemo
کارگردان: اندرو استانتون
نویسنده: اندرو استانتون، باب پیترسون و دیوید رینولدز
صداپیشگان: آلبرت بروکس، الن دی‌جنرس و الکساندر گولد
سال پخش: ۲۰۰۳
ژانر: انیمیشنی، ماجراجویی و کمدی
میانگین امتیازات Finding Nemo در IMDB: ۸.۲
«۳.۷ تریلیون ماهی در اقیانوس وجود دارد؛ اما آن‌ها فقط به‌دنبال یکی می‌گردند.» مارلین پس از مرگ همسرش بسیار با احتیاط و وسواس از پسرش نمو در دریای استرالیا نگه‌داری می‌کند. وقتیکه نمو برای گردش علمی مدرسه می‌رود توسط یک صیاد به دام می‌افتد و به آکواریومی در مطب یک پزشک برده می‌شود. بعد از این اتفاق مارلین به‌همراه دوری به جستجوی نمو می‌روند.
از طرفی دیگر هم نمو در حال تلاش برای رهایی است. در جستجوی نمو از دیدگاه اجتماعی تقابل دو نسل را نشان می‌دهد این انیمیشن از یک نسل جدید سخن می‌گوید که می‌خواهد قهرمان درونش را بیدار کند؛ اثری که چالش‌های داشتن و بزرگ کردن فرزندان را هم نشان می‌دهد.
این انیمیشن که پنجمین اثر شرکت پیکسار محسوب می‌شود، در فهرست ۱۰ انیمیشن برتر جهان قرار دارد و توانست اسکار سال ۲۰۰۳ را نصیب خود کند. در این فیلم انیمیشنی، هر ماهی از یک اختلال روانی انسانی رنج می‌برد که همین‌ها باعث شده شخصیت‌ها بیش‌ازپیش انسانی شوند و برای همه سنین قابل درک به نظر بیایند. بنابراین عجیب نیست که با بودجه ۹۴ میلیون دلاری، به درآمدی حدود ۹۴۰ میلیون دلار دست پیدا کند.

8- انیمیشن زوتوپیا
انیمیشن Zootopia
کارگردان: بایرون هاوارد و ریچ مور
نویسنده: جرد بوش و فیل جانستون
صداپیشگان: جنیفر گوودوین، جیسون بیتمن و ادریس البا
سال پخش: ۲۰۱۶
ژانر: انیمیشنی، ماجراجویی و اکشن
میانگین امتیازات Zootopia در IMDB: ۸
«به جنگل درون شهری خوش آمدید.» این انیمیشن در مورد جودی، خرگوشی است که دوست دارد جزو نیروی پلیس باشد. او درگیر پرونده افراد مفقود شده و دراین مسیر از راهنمایی و کمک روباهی به نام نیک وایلد هم بهره می‌برد و اینجا است که شکار و شکارچی به دوستانی خوب تبدیل می‌شوند که پرده از توطئه‌ای شوم برمی‌دارند.
 حماسه‌ای جنایی و کمدی که در کلانشهری با ساکنانی متفاوت رخ می‌دهد، جایی که حیوانات با مسائلی همچون نژادپرستی سیستماتیک، مبحث ناآرامی‌های اجتماعی و حتی مسائلی همچون اعتیاد و تجارت غیرقانونی مواد مخدر دست به گریبان هستند. زوتوپیا از سوی منتقدان مورد تشویق قرار گرفت و نقدهای مثبت فراوانی دریافت کرد.
آن‌ها از فیلمنامه، سبک پویانمایی، صداگذاری و موسیقی فیلم تمجید کردند. با فروش بیش از یک میلیارد دلار در سطح جهان، زوتوپیا چهارمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۶ بود؛ اثری که با ۱۵۰ میلیون دلار ساخته شد و با ۱.۰۲۵ میلیارد دلار از گیشه خداحافظی کرد. همچین این فیلم موفق به دریافت جوایز متعددی از جشنواره‌های معتبری همچون اسکار، گلدن گلوب و جایزه فیلم منتقدان شد.
به‌علاوه انجمن فیلم آمریکا زوتوپیا را به‌عنوان یکی از ده فیلم برتر سال ۲۰۱۶ معرفی کرد. این انیمیشن نه‌تنها کودکان، بلکه بزرگسالان را هم می‌تواند به خوبی جذب و درگیر خودش بکند.

9. انیمیشن پینوکیوی دل تورو
انیمیشن Guillermo del Toro's Pinocchio
کارگردان: گیرمو دل تورو و مارک گوستافسون
نویسنده: گیرمو دل تورو و پاتریک مک‌هیل
صداپیشگان: ایوان مک‌گرگور، دیوید بردلی و گریگوری مان
سال پخش: ۲۰۲۲
ژانر: انیمیشنی، ماجراجویی و کمدی
میانگین امتیازات Guillermo del Toro's Pinocchio در IMDB: ۷.۶
احتمالا همه‌ی شما می‌دانید که داستان این مورد از فهرست انیمیشن های برنده اسکار، درباره چیست. تا به امروز بارها و بارها به شکل‌های مختلف، داستان کاراکتر پینوکیو روایت شده است. اما تفاوتی که این اثر با نسخه‌های دیگر داستان پینوکیو دارد، نوع نگاه کارگردان به این قصه قدیمی است؛ نگاهی که باعث شد تا ما شاهد نسخه‌ای تیره و تارتر از این داستان باشیم. در سال ۲۰۰۸، برای اولین‌بار اعلام شد که دل تورو قصد دارد با اقتباس از افسانه کلاسیک پینوکیو نوشته نویسنده ایتالیایی کارلو کلودی، فیلمی انیمیشنی تولید کند که البته درنهایت کار ساخت آن به‌عنوان یک اثر استاپ موشن موزیکال آغاز شد.
در همین سال ۲۰۲۲، همزمان با اثر دل‌تورو، فیلم دیگری هم با محوریت پینوکیو اکران شد که به مذاق هیچکس خوش نیامد. اما برعکسِ آن، ساخته‌ی جدید دل‌تورو علاوه‌بر جایزه اسکار، جایزه بهترین انیمیشن گلدن گلوب را هم به‌دست آورد؛ اثری که با نسخه‌‌های دیزنی بسیار فاصله دارد و تاثیرگذارتر به‌نظر می‌رسد. این انیمیشن قصه‌ای برای دنیای امروز است، برای آدم‌های امروزی و جهانی که دیگر قرار نیست با جبر و ایدئولوژی‌های تاریک حرکت کند. دل‌تورو در این اثر اطاعت نکردن را به تصویر می‌کشد و دستورهای تربیتی سرسختانه را برای دنیای امروز منسوخ می‌داند.

10- انیمه پسر و مرغ ماهی‌خوار
انیمه The Boy and the Heron
کارگردان: هایائو میازاکی
نویسنده: هایائو میازاکی
صداپیشگان: سوما سانتوکی، ماساکی سودا و تاکویا کیمورا
سال پخش: ۲۰۲۳
ژانر: انیمیشنی، ماجراجویی و درام
میانگین امتیازات The Boy and the Heron در IMDB: ۷.۵
این شماره از فهرست انیمیشن های برنده اسکار، درباره یک پسر ۱۲ ساله به اسم ماهیتو است که بعد از مرگ مادرش، تلاش می‌کند تا در یک شهر جدید ساکن شود. اما در همین حین، یک مرغ ماهی‌خوار سخن‌گو به او توضیح می‌دهد که برخلاف چیزی که فکر می‌کند، مادرش هنوز زنده است.
برای همین هم وارد یک برج متروکه می‌شود تا مادرش را پیدا کند اما به واسطه‌ی این برج، وارد یک دنیای دیگر می‌شود. قرار بود این انیمه، آخرین اثر هایائو میازاکی باشد هرچند اکنون به نظر می‌رسد این کارگردان مطرح و محبوب دنیای انیمه، با ایده‌هایی جدید بازگشته و همچنان به‌دنبال به تصویر کشیدن دنیای جادویی ذهن خلاق خود و به اشتراک گذاشتن آن با مخاطبان است.
انیمه پسر و مرغ ماهی‌خوار که با نام چطور زندگی می‌کنی؟ (How Do You Live) بخشی از رمان «یوشینو گنزابورو» است که در سال ۱۹۳۷ با همین عنوان منتشر شد؛ هرچند گفته شده که این کتاب الهام گرفته شده از داستانی واقعی است، بااین‌حال جیبلی به‌طور کامل از طرح داستانی کتاب پیروی نکرده و در عوض از آن برای خلق اثری خیال‌انگیز و ماجراجویانه بهره برد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره