نماد آخرین خبر

جشنواره تورنتو کارش را با شعارهای طرفداران فلسطین شروع کرد

منبع
مهر
بروزرسانی
جشنواره تورنتو کارش را با شعارهای طرفداران فلسطین شروع کرد

مهر/ طرفداران فلسطین به همکاری جشنواره تورنتو با کمپانی حامی اسرائیل در افتتاحیه این رویداد اعتراض کردند.

جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۴ در حالی کار خود را شروع کرد که شب افتتاحیه با تجمع طرفداران فلسطین معترض به رویال بانک کانادا که شریک رسمی این رویداد سینمایی است، دقایقی متوقف شد.

چند معترض پیش از ساعت ۶ و آغاز برنامه افتتاحیه وارد سینما پرنس ولز شدند و نمایش فیلم درام «فندق شکن‌ها» با بازی بن استیلر و به کارگردانی دیوید گوردون گرین را متوقف کردند. آنها در حالی که شعار «آر.بی.سی نسل کشی را تامین مالی می‌کند» سرداده بودند اشاره‌ای آشکار به روابط این بانک با اسرائیل داشتند و این در حالی است که جنگ رژیم صهیونیستی با غزه وارد یازدهمین ماه می‌شود.

تظاهرکنندگان تابلوهایی در دست داشتند که پیام‌هایی با همین مضمون داشت؛ از جمله این که «آر.بی.سی آینده ما را می‌کشد». معترضان پس از دقایقی توسط نیروهای امنیتی به بیرون از سالن هدایت شدند.

در همین حال کامرون بیلی مدیر جشنواره فیلم تورنتو، سخنان افتتاحیه خود را ادامه داد.

مدیریت جشنواره در پاسخ به این اعتراض با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد بحران انسانی در اسرائیل و غزه همچنان تاثیر ویرانگری دارد و این جشنواره با همه کسانی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند احساس همدردی می‌کند.

این نخستین باری نیست که مشارکت RBC در جشنواره تورنتو باعث بحث و جدل می‌شود. سال پیش و قبل از آغاز جنگ ۷ اکتبر، گروهی از فیلمسازان کانادایی همراه چهره‌های هالیوود از جشنواره فیلم تورنتو خواستند تا روابط خود را با این کمپانی صنعت نفت و گاز به دلیل تامین مالی اسرائیل قطع کند. مارک روفالو، ریچل مک آدامز و خواکین فینیکس با امضای نامه سرگشاده نگرانی‌های خود را برای همکاری جشنواره تورنتو با RBC ابراز کردند و به حمایت از این کمپین برخاستند.

در بیانیه مطبوعاتی مخالفان با این همکاری، از بیان اعتراض هم زمان با نمایش فیلم «فندق شکن» به عنوان «اقدامی درهمبستگی با کسانی که برای رسیدگی به وضعیت اضطراری آب و هوایی و همچنین پایان دادن به جنگ در غزه و حمایت از حاکمیت بومی می جنگند» یاد شد.

الزا کفارت از کمپانی «میدنایت کینگ‌دام فیلمز» که سازمان دهنده و سخنگوی این کمپین است، گفت: رابطه جشنواره تورنتو با RBC به معنی جنایتی با هدف سفیدشویی هنری کمپانی‌ای است که هم زندگی انسان و هم کره زمین را تهدید می‌کند. ما به عنوان کارگران سینما، اجازه نمی‌دهیم صنعت ما را کسانی که از تخریب آب و هوا و جوامع ما سود می‌برند، به نفع خود به کار ببرند.

چهل و نهمین دوره جشنواره فیلم تورنتو از ساعت ۸ شب دیشب (به وقت محلی) آغاز شد و کار خود را با اولین نمایش رسمی جهانی «فندق شکن» آغاز کرد. این جشنواره در ۱۰ روز آینده، فیلم‌هایی مانند «بهشت» ران هاوارد، کمدی ترسناک «شب‌باز» ماریل هلر با بازی ایمی آدامز، انیمیشن «ربات وحشی» و فیلم «ما در زمان زندگی می‌کنیم» جان کراولی با بازی اندرو گارفیلد و فلورانس پیو را در برنامه دارد.

سال پیش اعتصاب دوگانه بازیگران و نویسندگان آمریکا موجب شد تا چهره‌ها برای معرفی فیلم‌های خود به جشنواره نروند. امسال اما جنیفر لوپز، آنجلینا جولی، التون جان، بروس اسپرینگستین، سلما هایک، کیت بلانشت و نیکول کیدمن شماری از چهره‌های مطرح هستند که انتظار می‌رود در بزرگترین شهر کانادا پروژه‌های جدید خود را رونمایی کنند.

بیلی به خبرگزاری فرانسه گفت: تورنتو به خاطر هیجان تماشاگرانش شناخته شده و این هیجان زمانی که بزرگ‌ترین ستاره‌های جهان اینجا هستند به اوج می‌رسد. خوشحالیم که جشنواره را بدون محدودیت‌های سال گذشته برگزار می‌کنیم، اگرچه فکر می‌کنم سال پیش هم با توجه به شرایط، توانستیم بهترین کار را انجام دهیم.

در مراسم افتتاحیه تماشاگران به گرمی از استیلر استقبال کردند که در کنار کارگردان دیوید گوردون گرین برای معرفی «فندق شکن‌ها» حضور یافته بود. این کمدی داستان یک بساز بفروش در شیکاگو را تصویر می‌کند که پس از مرگ خواهر و شوهرش باید از ۴ برادرزاده یتیم خود مراقبت کند.

در مجموع امسال ۲۷۸ فیلم در جدول اکران جشنواره جای دارد و آندره آ بوچلی، رابی ویلیامز، پل آنکا و فارل ویلیامز نیز قرار است برای نمایش فیلم‌های جدیدی درباره زندگی شخصی و حرفه‌ای خود در جشنواره حاضر باشند.

مجموعه‌ای از درام‌های ورزشی واقعی الهام‌بخش هم در برنامه جای دارد، از جمله «غیرقابل توقف» درباره جارل جرومی که پای راستش را از دست داده و آرزوی حرفه‌ای شدن دارد. لوپز در نقش مادر این پسر نقش‌آفرینی کرده است.

در روز پایانی، جایزه منتخب مردم - که توسط تماشاگران به آن رای داده شده - اهدا می‌شود. این جایزه معمولا مانند یک اسکار اولیه عمل می‌کند و «سرزمین آوارگان» و «کتاب سبز» از همین جا روند موفقیت خود را آغاز کردند.

جشنواره امسال، که از دیشب (پنجشنبه) کار خو را شروع کرده تا ۱۵ سپتامبر ادامه دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره