نماد آخرین خبر

کاش آتیلا پسیانی زنده بود و به برخی از تماشاگران تذکر می‌داد!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
کاش آتیلا پسیانی زنده بود و به برخی از تماشاگران تذکر می‌داد!

ایسنا/یک کارگردان تئاتر با ابراز تاسف از اینکه برخی از تماشاگران همزمان با تماشای تئاتر از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند، گفت: روح آتیلا پسیانی شاد که همیشه درمورد مساله موبایل، برخوردی جدی داشت. ای کاش زنده بود و برای برخی از تماشاگران، کارگاهی درباره استفاده نکردن از تلفن همراه هنگام تماشای تئاتر برگزار می‌کرد.

اسماعیل گرجی از بازیگران شناخته‌شده تئاتر است که حالا دست به کارگردانی زده و این روزها نمایش «ورق‌الخیال» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌برد.

او در گفتگو با ایسنا با ارایه توضیحاتی درباره این اثر نمایشی، ابراز تاسف کرد که برخی از تماشاگران در طول اجرای نمایش به دلیل استفاده از تلفن همراه خود به بازیگران روی صحنه و تماشاگرانی که در نزدیکی‌شان نشسته‌اند، آسیب وارد می‌کنند.

گرجی در این زمینه از آتیلا پسیانی نیز یاد کرد که همواره در اجرای نمایش‌هایش اگر تماشاگری از تلفن همراه خود استفاده می‌کرد، حتی در میانه اجرای نمایش به سمت او می‌رفت و تلفن همراهش را می‌گرفت.

او در این زمینه توضیح داد: پیش از اجرای هر نمایش در تماشاخانه ایرانشهر پیامی صوتی با صدای آقای رضا بابک پخش می‌شود که طی آن به تماشاگران اعلام می‌شود تلفن همراه خود را خاموش کنند و از عکاسی و فیلم گرفتن نیز بپرهیزند. علاوه بر این خود ما نیز بعد از پخش این صدا، دوباره روی این موضوع تاکید می‌کنیم و از تماشاگران می‌خواهیم تلفن‌های همراه خود را در حالت پرواز قرار بدهند تا تمرکز بازیگران نمایش و دیگر تماشاگران را به هم نزنند. با این حال بارها در سالن دیده‌ایم که زنگ تلفن همراه تماشاگری شنیده می‌شود یا او به گوشی‌اش می‌نگرد و حتی با آن کار می‌کند. برایم خیلی شگفت‌انگیز است که به عنوان تماشاگر تئاتر، متوجه نیستند چه آسیبی به بازیگران روی صحنه و تماشاگران مجاور خود وارد می‌کنند.

کاش آتیلا پسیانی زنده بود و به برخی از تماشاگران تذکر می‌داد!

گرجی اضافه کرد: اگر این وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، ناچار می‌شوم دیالوگی به کار اضافه کنم و در میانه اجرا تلفن همراه تماشاگری را که چنین برخوردی از او سر زده، بگیرم. متاسفانه تکرار این تجربه نشان می‌دهد که در انجام ابتدایی‌ترین کاری که سبب رشد فکری جامعه‌مان می‌شود، کوتاهی می‌کنیم. ضمن اینکه نخستین وظیفه شهروندی ما، احترام به حقوق اطرافیان‌مان است.

این بازیگر در ادامه درباره اولین تجربه کارگردانی‌اش بعد از سال‌ها بازیگری توضیح داد: همیشه کارگردانی را در بازیگری خیلی دخیل می‌کنم و معتقدم همه بازیگران، یک بخش کارگردانی هم همراه خود دارند. حال ممکن است کارگردانی کنند یا نه. من تا به حال کارگردانی نکرده بودم و همواره دوست داشتم آن را تجربه کنم. برای این کار تصمیم گرفتم گروهی از دوستانم را کنار هم جمع کنم و بدون هیچ چشمداشتی و جنگ و جدلی با هم کار کنیم.

او با تاکید بر جایگاه مهم متن در یک اثر نمایشی، درباره این انتخاب این نمایشنامه که نوشته محمد صادق گلچین عارفی است، گفت: همیشه متن برایم خیلی مهم بوده است. خوشبختانه دست تقدیر، این متن را به طرف من سوق داد و دغدغه‌ام را در آن یافتم چون مساله روز ما را مطرح می‌کند.

کاش آتیلا پسیانی زنده بود و به برخی از تماشاگران تذکر می‌داد!
اسماعیل گرجی

گرجی که به گفته خودش فعلا قصدی برای ادامه کارگردانی ندارد، افزود: می‌خواستم کارگردانی را تجربه کنم ولی بازیگری همچنان برایم چالش‌برانگیز است و با هیجاناتم بازی می‌کنم و دوست دارم نکات متفاوتی را در خود کشف کنم.

او با ارایه توضیحاتی درباره محتوای نمایش «ورق‌الخیال» ادامه داد: نمایش ما درباره زندانی است که ۳ زندانبان دارد و مدت‌هاست هیچ کس در آن زندانی نشده. این زندانبانان منتظر ورود یک زندانی هستند تا از حضورش لذت ببرند. متن ما البته یک متن تاریخی است و خط داستانی تاریخی هم دارد که به دوران صفویه و حمله محمود افغان برمی‌گردد.

گرجی که در کارنامه تئاتری خود در کنار بازیگری در آثار نمایشی مختلف، تجربه حضور در تعزیه را هم دارد، از علاقه‌اش به شیوه‌های نمایش ایرانی سخن گفت و توضیح داد که در اجرای نمایش «ورق‌الخیال» نیز از همین شیوه‌ها بهره گرفته است.

او در این باره گفت: شیوه اجرایی ما بر اساس شیوه‌های نمایش ایرانی است چون زبان نمایشنامه هم تاریخی و تا حدی منظوم است. همیشه شیوه‌های نمایشی ایرانی را دوست داشته‌ام و همواره در نظرم بود که اگر روزی نمایشی را کارگردانی کنم، از این شیوه‌ها بهره ببرم. البته این شیوه‌ها را با تغییراتی استفاده می‌کنیم که تماشاگر بیشتر با آن همذات‌پنداری کند.

او اضافه کرد: در این اجرا نشانه‌هایی هم از تعزیه هست و در کنار آن با تصاویر و لحظاتی که می‌سازیم، از شیوه‌های نمایش شرقی مانند اپرای پکن و کابوکی هم بهره برده‌ایم و مدام در این فضاها در رفت و آمد هستیم چون همه این شیوه‌ها را همسو و در یک جهان می‌بینم.

نمایش «ورق‌الخیال» به تهیه‌کنندگی ازاده صمدی و با بازی عبدالحمید گودرزی، علی ‌محمودی، اسماعیل ‌گرجی، محمد ‌صادق ‌گلچین ‌عارفی، ایمان ‌صیاد ‌برهانی روی صحنه می‌رود.

این اثر نمایشی تا چهارم مهر ماه هر شب ساعت ۱۹ و به مدت ۸۰ دقیقه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود.

            

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar