نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

رازهای مهمی درباره «قهوه تلخ» که امیرمهدی ژوله فاش کرد

منبع
فيلم نيوز
بروزرسانی
رازهای مهمی درباره «قهوه تلخ» که امیرمهدی ژوله فاش کرد

فیلم نیوز/ امیرمهدی ژوله، یکی از نویسندگان «قهوه تلخ» مهران مدیری، چهارده سال بعد از توزیع این سریال، رازهای مهمی را درباره آن فاش کرده است؛ رازهایی که بعضی از آنها می‌توانسته در نیمه‌کاره رها شدن «قهوه تلخ» موثر باشد. از اختلاف‌های میان مهران مدیری و تهیه‌کننده‌ها تا ضبط بعضی قسمت‌ها توسط سیامک انصاری و مخالفت مدیری با ارشاد برای پخش تبلیغات فیلم «پایان‌نامه» در اواسط سریال و …
 همه آنهایی که اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود جزو مخاطبان پروپاقرص سریال «قهوه تلخ» بودند از نیمه‌کاره رها شدن این سریال آنهم بدون دلیل قانع‌کننده، گلایه دارند و پرونده «قهوه تلخ» هیچ‌گاه برایشان به طور کامل بسته نشده است. امیرمهدی ژوله در مصاحبه اخیرش با هوشنگ گلمکانی، به نکات مهمی درباره این سریال و دلایل ناتمام ماندن آن آشاره کرده است.
امیرمهدی ژوله درباره این سریال گفته: «ما بالغ بر صد قسمت ساخته بودیم. این پروژه در کل سی‌وسه ماه طول کشیده بود. بخشی از طولانی شدن روند تولید به سنگ‌اندازی‌های ارشاد برمی‌گشت. یکبار هفتادوشش مورد اصلاحیه در پک سه قسمتی داشتیم.»
 ژوله می‌گوید ارشاد برای فقط سه قسمت قهوه تلخ 87 اصلاحیه داد!
او به همزمانی انتشار این مجموعه با ماجراهای بعد از انتخابات سال 1388 اشاره کرده: «سریال در دوره اتفاق‌های سال 88 و فضای دوره احمدی نژاد تولید شد. ولی بهرحال دولت پای سریال ایستاد.»
ژوله درباره میزان مخاطبان سریال توضیح داده: «قهوه تلخ جزو اولین تجربه‌های نمایش خانگی بود که به لحاظ میزان مخاطب و تیراژ، هیچ‌وقت سریالی به پای‌ آن نرسید. ما هنوز رکورد سه میلیون تیراژ را داریم. سریال «شهرزاد» با آنهمه سروصدایی که کرد 400هزار تیراژ داشت.»

او به مشکلات پیرامون تولید این سریال اشاره کرده و گفته: «بخشی از مشکلات به سنگ‌اندازی‌ها مشکلات مالی سریال برمی‌گشت. درست است که گردش مالی سریال زیاد بود اما سیستم توزیع آن به مشکل خورد چند تا پخش کننده عوض کردند و همه اینها باعث شد پروسه تولید خیلی طول بکشد. مدیری یک جاهایی دلخوری‌هایی از تهیه‌کننده‌ها داشت. کار تعطیل شد و حتی مدیری رفت در «قلب یخی» بازی کرد چون راضی به شرایط نبود.»
 بنا به گفته ژوله ، شش قسمت از قهوه تلخ را سیامک انصاری کارگردانی می‌کند، اما این قسمت‌ها توزیع نمی‌شوند.
ژوله از ضبط بخشی از «قهوه تلخ» توسط سیامک انصاری صحبت به میان آورده: «یکبار حتی سیامک انصاری پشت دوربین ایستاد و شش قسمت هم ضبط کرد که هیچ‌وقت بیرون نیامد.»
نکته مهم دیگری که ژوله به آن اشاره کرده به مخالفت مدیری با ارشاد بر سر تبلیغات میان سریال برمی‌گشته. او گفته: «ارشاد تمایل داشت یک تبلیغی درباره فیلم حامد کلاهداری(پایان نامه) در سریال باشد اما مدیری قبول نکرد و آنها هم برای همین سر مجوز انتشار لج کرده بودند.»
ژوله توضیح داده که از 37 قسمت «قهوه تلخ» تولید شده، فقط 35 قسمت مجوز داشته و بقیه اصلا منتشر نشده است. او گفته: « هنوز تهیه‌کننده‌ها دنبال این هستند که بقیه‌اش را بنویسیم و بسازیم و بفرستیم توی بازار.»
 امیر مهدی ژوله مدعی شده که مهران مدیری حاضر به تبلغ فیلم «پایان نامه» در سریال «قهوه تلخ» نشده است.
درباره دلیل سنگ‌اندازی‌های ارشاد هم گفته: « به خاطر فضای بحرانی سال 88 ما هرچی می‌نوشتیم به انتقاد نسبت به آن شرایط تعبیر می‌شد،درحالیکه اصلا نباید کمدی را اینطوری دید و این سخیف‌ترین نوع برداشت است. ما سعی کردیم یک سری رویکردها و رفتارها را نقد کنیم اما چون در دل کاخ و قدرت بود اشتباه تعبیر می‌کردند. اگر شباهتی هم وجود داشت به نقص سریال برنمی‌گشت.»
ژوله نهایتا توضیح داده که علت اصلی نیمه‌کاره ماندن «قهوه تلخ» هیچ‌گاه برای نه برای او و نه زنده‌یاد خشایار الوند مشخص نشده و شاید حالا دیگر مدیری تمایل داشته‌ باشد درباره‌اش صحبت کند. او گفته: «اوایل سریال «قهوه تلخ» مدیری با مردم صحبت کردن و از آنها خواست کپی نکنند و همین اتفاق هم افتاد. مردم وظایفشان را کامل کردند اما دیدند نه جوایز داده شد نه پایانش معلوم شد به همین دلیل سرخورده شدند. مردم هنوز درباره این سریال قانع نشده‌اند.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar