نماد آخرین خبر

مخاطب تئاتر از آثار ایرانی دور شده است

منبع
مهر
بروزرسانی
مخاطب تئاتر از آثار ایرانی دور شده است

مهر/تهیه کننده و طراح صحنه نمایش «سِنمارِ اَشا» معتقد است مخاطب امروز تئاتر، مخاطب تئاترهای غربی شده و باید برای رساندن او به سبک‌ها و نوشته‌های ایرانی‌تر تلاشی 2 چندان کرد.

آرش اشاداد تهیه کننده، طراح صحنه و طراح حرکت نمایش «سِنمارِ اَشا» که در خانه هنر دیوار اجرا می‌شود، درباره این نمایشنامه این اثر توضیح داد: این متن برداشت آزادی از «مجلس قربانی سنمار» نوشته بهرام بیضایی است و با اطلاعاتی که از «هفت پیکر» به دست آوردم سعی کردم تلفیق درستی از آن به ثمر برسانم. همچنین از اساطیر شاهنامه نیز در راستای اسطوره‌شناسی درست نمایش در ساختار نمایشنامه استفاده شده است.

وی ادامه داد: در مورد سبک نمایشی سعی بر استفاده از تئاتر ترکیبی تایروف داشتیم اما به دلیل شناخت اندک بازیگران از این سبک، با دخالت بنده بازیگران به سبک مورد نظر هدایت شدند و در نهایت آن قرارگیری نمایش ایرانی و تئاتر تایروف در این اثر ما را به شدت به چالش کشید. بر این باور هستم که در هر صورت مخاطب با ادبیات بیضایی غریبی می‌کند و ما با اضافه کردن کمدی پارودی و زمان کم اجرا حس خوب را به مخاطب منتقل خواهیم کرد تا از درک بیشتری برخوردار شود.

این هنرمند تئاتر با تاکید بر لزوم روی صحنه بردن اینگونه متون، بیان کرد: آشنایی با اسطوره و ادبیات کهن ایرانی هدف نهایی اینگونه متون است. در نگارش این متن تلاش‌های زیادی شد که در همان زمان و قرن مشخص اتفاق رقم بخورد، امیدوارم توانسته باشیم این نوع از نمایش ایرانی را برای مخاطب جذاب و دوست داشتنی کنیم. مخاطب امروز تئاتر، مخاطب تئاترهای غربی و بی در و پیکر و لحن‌های عجیب شده و باید برای رساندن او به سبک‌ها و نوشته‌های ایرانی‌تر تلاشی ۲ چندان کرد.

اشاداد اظهار کرد: مخاطب امروز تئاتر بنابر عقیده بسیاری از دوستان با اثر کمدی جذب می‌شود اما از نظر من این کمدی باید قاعده داشته باشد و در کنار این قاعده و قانون نیز حرف و سخنی برای گفتن. اگر ما در «سِنّمارِ اَشا» این کار را انجام دادیم بدون شک همه این شرایط را دارا بوده‌ایم.

وی در پایان تاکید کرد: فضای فعلی تئاتر از نگاه من آشفته است و این برای همه هنرمندان و هنردوستان نیز آشکار است اما آنچه بسیار آزاردهنده است، جای خالی حرفه‌ای‌ها و استادان بزرگ این عرصه در این روزها است. امیدوارم از این تعداد بازیگر بی‌ادعا و جذاب روی صحنه‌ «سنمار اشا» مخاطب لذت ببرد.

نمایش «سنمار اشا» به کارگردانی نازنین اقدسی و بازی زینب ‌فرحزادی، سپاس ‌رضایی، ایمان ‌نجیمی، میلاد ‌محمدی ‌پور، نازنین ‌اقدسی، شقایق ‌رجب ‌پور، سعید ‌نقی ‌لو، ترانه ‌فقیه، نیکی ‌نیکخواه، شیرین ‌شجری، سپیده ‌اردستانی، حمید ‌رضا ‌مهرجو، رژین ‌آقازاده ‌الستی، سونیا ‌برهانی، علیرضا ‌صدیق تا 30 شهریور در خانه هنر دیوار روی صحنه می رود.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: سنمار، معمار ایرانی که به دست نعمان شاه حیره از ساختمانی که خودش ساخت به پایین انداخته شد ...

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره