نماد آخرین خبر

گردهمایی سینماگران برای بدرقه جلیل شعبانی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
گردهمایی سینماگران برای بدرقه جلیل شعبانی

ایسنا/ پیکر مرحوم جلیل شعبانی با حضور جمعی از همکارانش و با این دعا که شهدای هور بدرقه کننده سفر ابدی‌اش باشند، به خاک سپرده شد.

 جلیل شعبانی که پنج شنبه، ۱۲ مهرماه پس از یک دوره تحمل بیماری بر اثر عارضه مغزی از دنیا رفت، صبح یکشنبه پانزدهم مهرماه در قطعه هنرمندان و در طبقه فوقانی مزار دو هنرمند دیگر، ایمان پورقلی‌زاده (کارگردان) و ناصر آبشلی (فیلمبردار و متخصص نور و صدا) به خاک سپرده شد.

پیش از خاکسپاری مراسم مختصری برگزار شد، به این ترتیب که ابتدا پس از تشییع پیکر، نماز میت خوانده شد و بعد با دعوت دانش اقباشاوی (کارگردان) برخی از همکاران و خانواده‌اش سخنانی را بیان کردند.

در این مراسم یونس صباحی از پیشکسوتان مدیران تولید سینما ضمن اشاره به خاطراتی از فعالیت‌های صنفی این تهیه‌کننده بیان کرد: سلوک جلیل شعبانی سبب شده بود که نزد اهالی سینما محترم باشد.

سپس اقباشاوی که به تازگی فیلم «اسفند» را با نگاهی به زندگی شهید علی هاشمی به تهیه‌کنندگی زنده‌یاد شعبانی ساخته، با اشاره به اینکه این فیلم آخرین اثر سینمایی جلیل شعبانی بوده، گفت: جلیل بسیار به تولید فیلم خوب علاقه مند و در واقع حامی کیفیت خوب بود. این اواخر می‌دانم که جدل بود بین کارگردان‌ها تا با او کار کنند چون از فیلم و خود کارگردان خیلی مراقبت می‌کرد.

در بخشی دیگر حبیب ایل‌بیگی - معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی- با تسلیت و آرزوی آرامش روح این هنرمند ابراز امیدواری کرد که وی با برادر شهیدش محشور باشد.

ایل‌بیگی تاکید کرد: آثار تولید شده توسط این هنرمند، در سینما بسیار باارزش هستند.

سپس محسن امیریوسفی -رئیس کانون کارگردانان خانه سینما- در سخنانی با تسلیت به خانواده شعبانی گفت: جلیل شعبانی را از سال‌ها قبل می‌شناختم. او در همه گونه‌های سینمایی کار کرد و وجه مشترک آثارش نیز نگاه حرفه‌ای و صادقش بود. امیدوارم مسیر او ادامه داشته باشد.

در ادامه دانش اقباشاوی با بیان اینکه آخرین فیلم اکران شده جلیل شعبانی «سرهنگ ثریا» بود از کارگردان این فیلم برای ایراد صحبت دعوت کرد و لیلی عاج که بسیار متأثر بود، گفت: من زمان کار خیلی مضطرب بودم در روزهای پیش تولید به من می‌گفتند، دنیا را جدی نگیر. حالا من امروز باید بگویم که واقعا دنیا جدی نیست.

محسن دریالعل -مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج- که به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران فیلم «اسفند» در کنار بنیاد سینمایی فارابی با مرحوم شعبانی همکاری داشته نیز بیان کرد: عمر همکاری من با آقا جلیل شعبانی کوتاه بود ولی ایشان تکیه‌گاه بودند. هم نقش استادی برای من داشتند و هم همکاری که حضورشان سبب می‌شد کار جلو بیفتد.

علیرضا نجف زاده، مدیر انجمن برنامه ریزان سینما هم در سخنانی گفت: در اولین جلسه که برای فیلم «اسفند» داشتیم و آخرین کارش هم شد، جلیل یک جمله گفت؛ اینکه همه آبروی خود را بگذاریم که پیش شهید هاشمی‌ سربلند باشیم. واقعا هم برای فیلم همین کار را کرد و با وجود آنکه بعد از جراحی پزشکان تاکید داشتند که نباید دچار اضطراب شود، اما کار را رها نکرد و سر پروژه آمد. حالا میخواهم بگویم آقای سید علی هاشمی، شهدای هور، جلیل جان خود را گذاشت که نزد شما سربلند باشد. شما هم آبروی خو را بگذرد تا این شب اول را با سربلندی و آرامش بگذراند.

در پایان این بخش برادر مرحوم شعبانی، داود شعبانی با تشکر از سینماگرانی که برای بدرقه برادرش آمده بودند، گفت: افتخار می‌کنم که او چنین دوستان و همکارانی داشت. البته می‌دانم که تفریح او کارش بود و برای آن زحمت زیادی کشید.‌ یک روز تعریف می‌کرد که برای تعیین یک لوکیشن که فکر می‌کنم برای فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک» بود، با یک موتور در مدت سه، چهار روز از زاهدان تا سمنان را طی کرده تا جایی را که می‌خواست پیدا کند.

وی‌ همچنین یادآور شد که برادرش دوست داشت گمنام باشد.

در این مراسم بجز افراد نامبرده، محمدمهدی عسگرپور (رییس هیات مدیره خانه سینما)، منوچهر شاهسواری، علی قائم‌مقامی، محمدرضا عرب، سعید خانی، سعید سعدی، مهدی آذرپندار (مدیر انجمن سینمای جوانان ایران)، محمد حمیدی مقدم (مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی) ، بیژن میرباقری، امیر عباس ربیعی،مهدی شاه محمدی،علی شاه‌حاتمی،محمد تخت‌کشیان،یوسف حاتمی‌کیا،آرش قاسمی، جواد اردکانی، سیاوش سرمدی،کامران حجازی، مهدی زمین‌پرداز حضور داشتند.

مراسم ترحیم زنده یاد جلیل شعبانی، سه شنبه ۱۷ مهرماه از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در مسجد حجت بن‌الحسن در خیابان سهروردی برگزار خواهد شد.

عکس‌های پیوست خبر: سمیه جعفری

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره