نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

فیلم «زودپز» مخاطب درو می‌کند، سینمادار تخلف!  

منبع
ايسنا
بروزرسانی
فیلم «زودپز» مخاطب درو می‌کند، سینمادار تخلف!  

ایسنا/ این روزها، فیلم سینمایی «زودپز» ناجی سینما شده و هم مخاطب را به سالن‌ها کشانده و هم گیشه را رونق داده است اما نگاهی به سامانه‌های بلیت فروشی نشان می‌دهد که سینماداران علی‌رغم آیین‌نامه‌های مشخص، در حال حذف سانس فیلم‌های دیگر به نفع فیلم‌ پرفروش‌ این روزها هستند.
 فیلم سینمایی «زودپز» به کارگردانی رامبد جوان که از هفته گذشته اکران خود را در سینماها آغاز کرده، جان‌ تازه‌ای به سینماها داده است؛ در دو سال گذشته فقط چند فیلم مانند «زودپز» توانستند تجربه فیلم دیدن جمعی در سالن پر از مخاطب را رقم بزنند که همگی فیلم‌های کمدی بودند و  در نهایت توانسته‌اند ۸۰ درصد از گیشه سینماها را به خود اختصاص بدهند و در فروش ۱۰۰۰ میلیارد تومانی سینماها موثرتر از سایر ژانرها باشند.
در این میان، طبیعی است سینماداران که به دنبال فروش بیشتر، تامین هزینه‌های سرسام آور و البته سودآوری از سالن‌های خود هستند، تعداد بیشتری سانس را در اختیار فیلم‌های پرفروش بگذارند. بر همین اساس نیز اوایل امسال شورای صنفی نمایش آیین‌نامه‌ای را برای آنکه فیلم‌های دیگر از کمدی‌ها عقب نمانند، مصوب کرد که در صورت تخلف از آیین‌نامه، تذکر، تعلیق یا تعطیلی موقت را روی میز سینماداران متخلف می‌گذارد.
حال به نظر می‌رسد اوضاع این روزهای سینما، سنگ محک خوبی برای شورای صنفی نمایش است؛ چنانچه شنیده می‌شود شورای صنفی در نامه‌ای به سینمادارها نسبت به حذف سانس‌های دیگر فیلم‌ها به نفع یک فیلم هشدار جدی داده است.
بر اساس اطلاعات سامانه‌های بلیت فروشی در روز سه‌شنبه که بلیت فروشی نیم‌بها در جریان است، وضعیت چند سینما در توزیع سانس‌ها از سایرین عجیب‌تر است مثل پردیس‌های هدیش‌مال و بام نیایش در همین روز نیم‌بها، به ترتیب ۲۵ و ۲۹ سانس برای «زودپز» در نظر گرفته‌اند و در مقابل، ۴ سانس به «ببعی قهرمان»  دادند و همه فیلم‌های دیگر را تک‌سانس اکران کردند!
پردیس چارسو هم در ۲۳ سانس این فیلم را اکران کرده، سه سانس را به یک انیمیشن اختصاص داده، «استاد» را اکران نکرده و مابقی فیلم‌ها را هم تک‌سانس روی پرده برده است.

سینما آزادی هم یکی دیگر از سینماهایی است که با ۲۷ سانس، نوبت نمایش زیادی را به «زودپز» اختصاص داده است. این سینما، ۷ سانس هم برای ببعی قهرمان دارد که بخاطر فیلم کودک بودن آن، همگی تا قبل از ساعت ۶:۳۰ عصر هستند. فیلم‌های تگزاس، مفت‌بر، قلب رقه، شهر گربه‌ها و پول و پارتی نیز به ترتیب ۴ و ۳ سانس دارند.
سینما آزادی و نیز ایران مال، مگامال و کوروش به عنوان پردیس‌های چند سالنه و بزرگ هر کدام بیش از ۲۰ سانس به اکران «زودپز» اختصاص داده‌اند و سالن‌های دیگر خود را در اختیار سایر فیلم‌ها گذاشته‌اند. سینمای کوچکتری مانند ارگ تجریش تهران نیز ۱۱ سانس برای این فیلم در نظر گرفته و همه فیلم‌های دیگر را به صورت تک یا دو سانس روی پرده برده است.
البته وضعیت فیلم‌های اکران شده در سینماهای شهرستانی نیز چندان فرقی با تهران ندارد.
در شیراز، پردیس هنر شهر در روز نیم‌بهای خود، ۱۴ سانس به یک فیلم اختصاص داده و ۳ سانس برای هرکدام از فیلم‌های تگزاس، پول‌ و پارتی و مفت‌بر دارد و بقیه فیلم‌ها را تک یا دو سانس اکران کرده است. شیراز مال هم ۱۰ سانس برای یک فیلم، ۳ و ۲ سانس برای دو فیلم دیگر گذاشته و همه فیلم‌های دیگر را تک‌سانس روی پرده برده است.
سینما بازار شهر قم هم وضعیت جالبی دارد چرا که همه فیلم‌های روی پرده را به صورت تک سانس اکران کرده است و سانس‌های خود را در اختیار زودپز گذاشته است؛ اکومال کرج نیز وضعیتی تقریبا مشابه دارد و غیر از ۶ سانس «ببعی قهرمان» و «پول و پارتی»، همه سانس‌های خود را به فیلم پرمخاطب رامبد جوان داده است.
در مشهد نیز سینما هویزه ۱۳ سانس و سینما اطلس ۲۱ سانس برای فیلم پرمخاطب این روزها در نظر گرفته‌اند و بقیه سانس‌ها را به سایر فیلم‌ها؛ هرچند وضعیت سانس‌دهی دو سینمای مذکور در سانس‌دهی بسیار بهتر از چند سینمای تهران است.
نکته جالب توجه ان است که حتی همین سانس‌های اندک برای فیلم‌های روی پرده نیز به شکلی چیده شده‌اند که ۹۰ درصد آن‌ها پیش از ساعات شلوغی سینماها (غروب به بعد) هستند!
به نظر می‌رسد هرچند که فیلم رامبد جوان مانند فسیل، تگزاس، هتل، تمساح خونی و... توانسته مخاطب را بار دیگر برای سینما رفتن به وجد بیاورد و لذت تفریح و شادی جمعی در سالن سینما را یادآور شود، اما مدیریت سینماها توسط سینماداران نباید به گونه‌ای باشد که موجب خسارت به سایر فیلم‌ها و سرمایه‌گذاران این حوزه شود.
طبیعتا در این مسیر، شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی وظیفه دارند که از آیین‌نامه اکران ۱۴۰۳ صیانت کند تا تبدیل به قوانینی بی‌تاثیر و بدون کارکرد نشود.
گفتنی است: تعداد سانس‌های شمار شده برای قبل از ساعت ۱۲ و شروع سانس سینماها است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره