نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

مسیر ماجراجویی‌های رامبد جوان در مقام کارگردانی

منبع
خراسان
بروزرسانی
مسیر ماجراجویی‌های رامبد جوان در مقام کارگردانی

خراسان/ به بهانه بازپخش «مسافران» از شبکه آی‌فیلم همزمان با اکران «زودپز»، مسیر رامبد جوان در کارگردانی و تجربیات متفاوت او را مرور کردیم.
همزمان با اکران جدیدترین ساخته رامبد جوان در سینماها، یکی از بهترین آثار او در کارنامه کارگردانی‌اش یعنی سریال «مسافران» نیز از شبکه آی‌فیلم در حال پخش است. «زودپز» طی حدود ۱۰ روز، حدود یک میلیون تماشاگر را به سینما کشانده و فروش فیلم‌های دیگر را تحت تاثیر قرار داده، با این اوصاف استقبال مخاطبان همچنان ادامه خواهد داشت. مجموعه «مسافران» نیز یکی از سریال‌های محبوب و خاطره‌انگیز تلویزیون است که تماشای آن همچنان تازگی دارد. به بهانه نمایش و پخش همزمان این دو فیلم و سریال، نگاهی داشتیم به مسیر رامبد جوان در عرصه کارگردانی.
 ​​​​​​​ورود موفق به عرصه کارگردانی
رامبد جوان پیش از این که سال ۸۰ با سریال خاطره‌انگیز «گمگشته» وارد عرصه کارگردانی شود، به عنوان بازیگر شناخته می‌شد. او پس از کسب تجربیات موفق در بازیگری، سراغ کارگردانی رفت و سریال رمضانی «گمگشته» را تولید کرد. مردی خلافکار خود را به جای یک مومن خوش نام جا می‌زند و از اعتبار او سوء‌استفاده می‌کند و به همین واسطه تغییر و تحولاتی در شخصیت او رخ می‌دهد. موضوع شباهت دو فرد و سوء‌استفاده از این موضوع، آن دوران کاملا تازگی داشت و ایده جذابی برای ساخت سریالی آموزنده متناسب با ماه رمضان بود. «گمگشته» مورد استقبال قرار گرفت و به یکی از بهترین آثار رمضانی تلویزیون تبدیل شد.
اولین تجربه فیلم سازی
سه سال پس از سریال محبوب «گمگشته»، رامبد جوان به سینما رفت تا فیلم سازی را هم تجربه کند. او فیلم کمدی «اسپاگتی در هشت دقیقه» را جلوی دوربین برد که البته موفقیتی برای او به همراه نداشت. این کارگردان دوباره به تلویزیون بازگشت و سال ۸۲ سریال «باغ بلور» و سال ۸۶ مجموعه «نشانی» را تولید کرد که اولی پخش نشد و دومی دیده نشد، سپس جوان به سینما رفت تا مسیر خود را در فیلم سازی ادامه دهد. او سال ۸۷ کمدی «پسر آدم، دختر حوا» را با موضوع اختلاف یک زوج جلوی دوربین برد. این فیلم مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، اما موفقیت اصلی رامبد جوان در سینما با فیلم بعدی او «ورود آقایان ممنوع» رقم خورد.

روایت قصه آدم فضایی‌ها
سال های ۸۸ و ۸۹، دوران پرکار و پرافتخاری برای رامبد جوان بود. این کارگردان سریال «مسافران» را به نویسندگی جمعی از بهترین فیلم نامه‌نویسان کمدی مانند پیمان و مهراب قاسمخانی، زنده‌یاد خشایار الوند، سروش صحت، علیرضا ناظر فصیحی و حمید برزگر، با قصه و فضایی کاملا متفاوت ساخت. چهار موجود فضایی در هیبت انسان به زمین می‌آیند تا زمین را نابود کنند. آن‌ها حین ماموریت‌شان با رفتارها و سبک زندگی عجیب زمینی‌ها آشنا می‌شوند. «مسافران» نه تنها در مقایسه با ساخته‌های پیشین جوان، بلکه نسبت به سریال‌های تلویزیون نیز موضوع و فضای کاملا جدیدی داشت، حضور آدم فضایی‌ها در کنار موجودات زمینی نیز بستر مناسبی بود تا صفات منفی انسان‌ها و عادات ناپسندشان به صورت غیرمستقیم و با زبان کمدی نقد شود. انتخاب بازیگران مناسب و یک ترکیب موفق نیز از دلایل محبوبیت این مجموعه بود.
نقطه عطفی در کارنامه سینمایی
پس از «مسافران»، رامبد جوان سومین ساخته سینمایی خود یعنی «ورود آقایان ممنوع» را کارگردانی کرد و نقطه عطفی در کارنامه سینمایی او ثبت شد. ایده قصه این فیلم نیز تازه و جذاب بود. «خانم دارابی» مدیر سخت گیر یک دبیرستان دخترانه، مجبور می‌شود قوانینش را زیر پا بگذارد و اجازه بدهد یک معلم شیمی مرد به مدرسه بیاید و دانش‌آموزان را برای المپیاد ریاضی آماده کند. تقابل معلم ساده‌لوح و مدیر سخت گیر و جدی، اتفاقات بامزه‌ای را رقم می‌زند. «ورود آقایان ممنوع» پس از «اخراجی‌ها ۳»، دومین فیلم پرفروش سال ۹۰ بود و یکی از محبوب‌ترین آثار کمدی سینمای ایران است.
توقف سریال‌سازی
رامبد جوان که فعالیت خود در سینما و تلویزیون را همزمان پیگیری می‌کرد و در حال رفت و برگشت به این دو رسانه بود، سال ۸۹ پس از «ورود آقایان ممنوع» و «مسافران»، مجموعه تلویزیونی دیگری به نام «توطئه فامیلی» را کارگردانی کرد. این سریال موفقیت قبلی او را تکرار نکرد و دستاوردی برای جوان نداشت. این سریال آخرین مجموعه تلویزیونی رامبد جوان بود و سپس فعالیت او معطوف به تولید «خندوانه» و ادامه آن در فصول مختلف شد. «خندوانه» به یکی از برندهای تلویزیون تبدیل شد و سرمشقی برای بسیاری از برنامه‌ها بود. رامبد جوان سال ۹۹ با «مردم معمولی» سریال‌سازی را در نمایش خانگی ادامه داد، اما این پروژه شکست خورد و با استقبال مواجه نشد.
خاطره‌بازی پرفروش با دهه ۶۰
هرچند که تولید «خندوانه» باعث شد سریال‌سازی رامبد جوان در تلویزیون متوقف شود، اما او از کارگردانی در سینما دور نماند. جوان نیمه دهه ۹۰ فیلم «نگار» را به عنوان اولین فیلم غیرکمدی خود و در ژانر اکشن و جنایی تولید کرد. این فیلم در سی‌وپنجمین جشنواره فجر رونمایی شد و مورد توجه عده‌ای از منتقدان قرار گرفت. جوان سال ۹۶ دوباره به ژانر کمدی بازگشت و «قانون مورفی» را کارگردانی کرد. با وجود ضعف‌هایی که این فیلم داشت، اما فضای فانتزی آن در مقایسه با دیگر کمدی‌های رامبد جوان متفاوت بود. اکنون کمدی «زودپز» جدیدترین ساخته جوان است که از نظر روایت قصه در دهه ۶۰ و خاطره‌بازی، با دیگر آثار او تفاوت دارد. «زودپز» حضور موفقی در گیشه دارد و چند صحنه خوب تعقیب و گریز و تصادف ماشین نیز توانایی جوان در کارگردانی را نشان می‌دهد.
 مائده کاشیان

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره