فیلمی که به مخاطبان جوان تلنگر میزند
ایلنا/ آرش رمضانی قصه فیلم «آذر ۷ صبح» را قصهای امروزی میداند و معتقد است که این فیلم به مخاطب جوانش تجربهای ارزشمند ارائه میدهد که میتواند یک تلنگر برای او باشد.
آرش رمضانی ابنائی تهیهکننده فیلم سینمایی «آذر ۷ صبح» که این روزها در گروه هنر و تجربه در حال اکران است در گفتگو با درباره ساخت این اثر سینمایی گفت: فیلمنامه «آذر ۷ صبح» نوشته مسعود فرجام از دوستان بنده است. آقای فرجام در تدوین نیز تخصص دارد و یک عصر پاییزی چند سال پیش برای تدوین یک اثر خدمت ایشان بودیم که با هم گپ و گفتی داشتیم و ایشان خلاصه داستانی برای من تعریف کرد که به نظرم بسیار جذاب بود و از قصه خوشم آمد.
پس از جلسه اول فیلمنامه را کامل خواندم و بحث ساخت این فیلم جدیتر شد و تغییراتی در فیلمنامه ایجاد کردیم تا به اثر جذابتری تبدیل شود و احساس میکردم که این فیلمنامه قابلیت تبدیل شدن به فیلمی خوب را دارد که خوشبختانه فیلم ساخته شد و به نظر به اثر قابل قبول و جذابی تبدیل شده است.
فیلم مربوط به ۷ سال پیش است و در آن زمان ساخت فیلمی با روایتی غیر خطی در سینمای دنیا بسیار کم بود و در سینمای کشورمان اصلاً چنین فیلمی وجود نداشت. از طرفی موضوع فیلم هم یک موضوع داغ و اصطلاحاً ترند روز بود. در آن زمان بحث مهمانیها و دورهمیهای جوانان موضوعی تازه در جامعه بود که مباحث بسیاری درباره آن مطرح میشد و من با توجه به این ویژگیها به ساخت این فیلم علاقهمند شدم چراکه معتقد بودم فیلم دغدغه و موضوعی مربوط به زمان خودش را مطرح میکند.
این تهیهکننده درباره تأثیر گذر زمان بر محتوای «آذر ۷ صبح» و احتمال کهنه شدن موضوع آن گفت: با وجود گذشت ۷ سال از ساخت این فیلم نمیتوانم موضوع آن را کهنه بدانم و بگویم آنچه که «آذر ۷ صبح» مطرح میکند دیگر مسئلهای کهنه در جامعه ما است. شاید برخی از مسائلی که در این فیلم شاهد هستیم امروز به مسائلی عادی در جامعه تبدیل شده باشد. به هر حال هر فیلمنامهای معمولاً متعلق به زمانی است که نوشته میشود و گذر زمان بر جذابیت آن میتواند تأثیر منفی داشته باشد اما به نظر من این فیلم همچنان موضوعی جدید است و فکر میکنم جوانان امروز میتوانند با این فیلم ارتباط برقرار کنند.
اگر فیلمنامه «آذر ۷ صبح» امروز به من پیشنهاد میشد باز هم این فیلم را میساختم اما شاید تغییراتی که پیش از ساخت بر فیلمنامه اعمال کردیم را به شکلی دیگری انجام میدادیم که مخاطب امروز بیشتر با آن ارتباط برقرار کند. به هر حال هر فیلم باید به نوعی با مخاطبان روز خود ارتباط برقرار کند و موضوعاتی را مطرح کند که برای مخاطبِ هدفش دلچسب و جذاب باشد و با وجود اینکه «آذر ۷ صبح» را همچنان اثری بهروز میدانم اما قطعاً اگر امروز برای ساخت آن اقدام میکردیم با توجه به تغییراتی که جامعه ما در این ۷ سال داشته تغییراتی در آن ایجاد میکردیم.
آنچه که در این فیلم دیده میشود مربوط به جوانان میشود و این سن ویژگیهایی دارد که محدود به زمانه و دوره تاریخی خاصی نمیشود. خاصیت این سن است که فرد به دلیل تجربه نکردن فراز و نشیبهای زندگی خود را در موقعیتهایی قرار میدهد که میتواند برایش بسیار سخت و خطرناک باشد و حتی او را به موقعیت و بحرانی غیر قابل جبران برساند. نمونه این اتفاق را در فیلم «آذر ۷ صبح» میبینیم و چند جوان برای تجربه هیجان خود را وارد ماجرای خطرناکی میکنند که به نابودی زندگیشان منجر میشود. چنین اشتباهات و تصمیمات پرخطری بیشتر در قشر جوان کم سن و سال دیده میشود و این فیلم با روایت قصهاش به مخاطب جوان خود تجربهای میدهد که شاید کسب این تجربه در زندگی واقعی برای او هزینه بسیاری داشته باشد و این فیلم به نوعی به مخاطبان جوان خود تلنگر میزند.
در ساخت این فیلم که ساختار روایی خاصی دارد هیچ فیلم خاصی مدنظرمان نبود. من به عنوان تهیهکننده وقتی فیلمنامه را خواندم دغدغهای جدی در آن دیدم و احساس کردم که این فیلم میتواند اثری آموزنده باشد، به شکلی که مخاطبش میتواند محتوایی آموزنده دریافت کند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل اکران دیرهنگام این فیلم سینمایی گفت: ما یک سری مشکلات در گروه سازنده فیلم داشتیم و پس از آن پروانه ساختی که به این فیلم دادند فقط اکران در گروه هنر و تجربه بود. متأسفانه در قانون اکران سینمای ما قوانین مدام تغییر میکنند و «آذر ۷ صبح» در فراز و نشیب این تغییرات قرار گرفت و از طرفی شیوع ویروس کرونا مدتی طولانی سینماها را تعطیل کرد و باعث شد که صفی طولانی از فیلمهای اکران نشده ایجاد شود که در این صف طولانی این زمان به فیلم ما رسید.
این تهیهکننده با ابراز رضایت از اکران فیلم «آذر ۷ صبح» در گروه هنر و تجربه، گفت: در اولین تجربهام با گروه هنر و تجربه باید بگویم که این گروه با ما تعامل خوبی داشت و تا امروز درخواست هر گونه کمکی در اکران داشتیم با ما همکاری کردند. امیدوارم گروه هنر و تجربه با قدرت به فعالیت خود ادامه دهد و پیشنهاد من این است که این گروه علاوه بر حوزه پخش و اکران به حوزه تولید نیز ورود کند و در زمان ساخت هم کنار فیلمهای هنری و خاص سینمای ایران باشد. به نظر من این گروه چنین پتانسیلی دارد و نباید خود را فقط به حوزه پخش و اکران محدود کند.