بار سنگین کتاب بر روی شانه های سروش صحت
برنا/ جای خالی یک برنامه جذابِ مخاطبپسند در حوزه کتاب و مسائل فرهنگی در میان رسانههای تصویری به ویژه پلتفرمهای نمایش خانگی در این سالها به شدت احساس شده است. در میان سیل برنامههای حوزه سرگرمی، علاقهمندان به کتاب که تعدادشان در کشورمان کم نیست نتوانستهاند علاقهمندیشان را به طور جدی در نمایش خانگی دنبال کنند و حالا این جای خالی به واسطه «اکنون» تا حدودی زیادی پر شده است.
پخش برنامه «اکنون» به کارگردانی رضائیان و اجرای سروش صحت، یک تنه بارِ برنامهسازی برای علاقهمندان به مسائل فرهنگی را به دوش میکشد. این برنامه بر خلاف برنامههای رایج در این حوزه، به هیچ عنوان برنامهای خشک و رسمی نیست و از ساختاری جذاب برای برنامهسازی بهره برده است.
اجرایِ شیرین و خودمانی صحت و نحوه گفتوگوی او با مهمانان نقطه قوت برنامه است. صحت، شخصیتی خوشصحبت و خوش مشرب دارد که به موقع با مهمانانش شوخی میکند و به موقع از آنها سوالات چالشی میپرسد.
صحت که خودش آدمی اهل مطالعه و عاشق کتاب است، در همصحبتی با مهمانان «اکنون» خیلی خوب بحث را پابهپای آنها ادامه میدهد و گاهی از خواندهها و تجربیات خودش برای جذابتر شدن گفتوگو استفاده میکند. او در گفتوگو کاملا حواسش به ضرباهنگ و ریتم صحبتها هست و اجازه نمیدهد نوع حرفها حالتی خستهکننده به خود پیدا کند. توجه به چنین موضوعی برای یک برنامه گفتوگو محور اهمیت فوقالعاده زیادی دارد و عاملی میشود تا مخاطب تا انتها پای برنامه بنشیند و آن را دنبال کند.
انتخاب مهمانان برنامه، خیلی هوشمندانه صورت گرفته و بینندگان بیشتر با چهرههایی روبهرو بودهاند که کمتر تن به گفتوگو میدهند. گفتوگو با علیرضا قربانی، شمس لنگرودی، ایرج طهماسب و مصطفی مستور برای برنامه حکم برگ برنده را داشته و آن را به نقطه قوت آن تبدیل کرده است.
«اکنون» برای مخاطبپسند شدن ایدههای تماشایی دیگری دارد. یکی از جذابترین بخشهای این برنامه به تماشای مستند احسان عبدیپور و شنیدن صحبتهای رشید کاکاوند است. عبدیپور، ذهنی آماده و نکتهسنج دارد و دقیقا همین ویژگی، جذابیت ویژهای به تماشای مستندش از نپال داده است. او در مستند سفرش به نپال روایتگر صرف نبوده و سعی کرده از زوایای متفاوتی به این کشور و مردمانش نگاه کند.
همچنین صحبتهای پژوهشمحور رشید کاکاوند درباره شاعران کمتر شناخته شده زبان فارسی، خیلی شیوا و شکیل اجرا میشود. کاکاوند به واسطه سالها مطالعه و پژوهش در تاریخ ادبیات، اطلاعات بالایی از شاعران دارد و این اطلاعات را با بیانی شیوا به بینندگان برنامه منتقل میکند.
تمام تکههای پازل در «اکنون» به درستی کنار هم چیده شده تا ماحصل کار، برنامهای جذاب و دوستداشتنی شود. در «اکنون» همه چیز به قاعده و به اندازه است و موردی را شاهد نیستیم که باعث دلزدگی و اذیت کردن مخاطبش شود.
این روزها کار فرهنگی کردن سخت و جذب مخاطب به وسیله کار فرهنگی از آن هم سختتر است. در حال حاضر برنامه «اکنون» به بهترین شکل در حال انجام این کار فرهنگی است و عموم مردم را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق میدهد که نباید ساده از کنارش گذشت.