نقدی بر «بچه مردم»؛ فیلمی که سکانسها و بازیهای خوبی داشت
باشگاه خبرنگاران/ یک منتقد سینما درباره بازیها و سکانسهای خوب فیلم سینمایی بچه مردم و جایگاه ویژه کارگردان این اثر سخن گفت.
فیلم سینمایی بچه مردم به کارگردانی محمود کریمی و تهیه کنندگی سید علی احمدی یکی از آثار چهل و سومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر است.
در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «هر قصهای رو دقت کنید میبینید قهرمانش از یه جایی رو پای خودش وایساده. الیورتوییست یه جور، سهراب و فریدون اون جور، حضرت یوسف چهار سالش بود رفت عزیز مصر شد. حضرت موسی رو بگو؛ همین دنیا که اومد دادنش به آب. ماشالا نره غول شدین، پاتون اینجاس سرتون اونجا. وقتشه خودی نشون بدین….»
قربانعلی تنگشیر منتقد سینما و استاد دانشگاه گفت: فیلم سینمایی بچه مردم یک فیلم واقع گرا و بسیار خوب بود. در روز سوم جشنواره ما دو فیلم خوب، اولی با بازی شهاب حسینی با نام رها بود که از مشکلات ادواری جامعه و استفاده از شبکه های اجتماعی و فقر میگفت را داشتیم و دوم هم فیلم سینمایی بچه مردم بود که یک پیام خیلی خوبی داشت.
پیام فیلم سینمایی بچه مردم این بود که در جامعه بیاییم و خود را پیدا کنیم. خیلی از آدمها هویت دارند اما بی هویت هستند، یعنی زندگی نمیکنند و از امکاناتی که دارند به خوبی استفاده نمیکنند.
در بچه مردم، ۴ بچه پرورشگاهی بودند که قصد داشتند والدین خود را پیدا کرده و هویت اجتماعی پیدا و در نهایت خوب زندگی کنند. یکی از این بچهها در جبهه شهید شد و نقش اصلی این اثر سینمایی توانست با حمایت جامعه که مهم تر از حمایت خانوادگی است دیده شود.
بچه مردم فیلم بسیار خوبی بود چون سکانسهای بسیار خوبی داشت. در عین حال ژانر اجتماعی، دفاع مقدس، جنگی بود و ارتباطات بسیار خوبی در فیلم به تصویر کشیده شده بود. انسانها زمانی در زندگی باید خود را فدا کنند تا دیگران به زندگی برسند ما اگر همین روال را داشته باشیم نمی توانیم در این جامعه زندگی کنیم.
تنگشیر درباره کش دار بودن بچه مردم گفت: معمولا فیلمهای درام یا بیوگرافی آدمها همینطور است، اگر شما در سینماهای دنیا هم چنین چیزی را مشاهده کنید، آثار همینطور هستند. در اروپا، آمریکا و هالیوود شاید سه ساعت به اکران چنین آثاری اختصاص داده شود اما در ایران فیلمهای ما بیش از ۹۰ دقیقه نیست، چون سینماها نمیگذارند وگرنه کارگردان زحمت میکشد و چنین آثاری تولید میکند.
در بچه مردم بیشتر هدف کارگردان این بود که انسان یک هدف یا عشقی داشته باشد. آخرین سکانس این فیلم جالب بود که نشان دهنده بهشت بود که آن دنیا بهتر از دنیای خاکی است.
بازیها خیلی خوب بودند، در جشنواره امسال اکثر شخصیت اصلیها، نابازیگر بودند و امسال فصل نابازیگران است. بازیگرهای مطرح کار خود را کرده اند و در طی سالها پول خود را درآورده اند که البته این دستمزدها برای هنرمند پول زیادی نیست تا زندگی خود را بگذرانند. بسیاری از هنرمندان ما روزگار سختی دارند.
این استاد دانشگاه درباره نقش اصلی فیلم بچه مردم گفت: شخصیت آقا ابوالفضل در فیلم بچه مردم بسیار خوب بازی کرد، وی دیالوگهای خود را به خوبی ادا میکرد و مشخص بود این فرد تئاتری بوده است. یعنی صحنه و میزانسن را میدانست و کارگردان کار مهم است چون همه بازیگران چه حرفهای و چه غیرحرفهای همه را هدایت کرد. معتقدم کارگردان است که حرف اول را برای یک اثر سینمایی میزند.