بازگشت به دوران اوج/ امپراطوری رضا عطاران با «صددام» زنده می شود؟
ایرنا/ رضا عطاران در تمام این سالها، با نوعی بازی تیپیکال، به شمایلی در سینما رسید که برای مخاطبان طیفهای مختلف، جذابیتهای بسیاری داشت و حالا احتمال میرود که با «صددام» در پی احیای امپراطوری گذشته خود باشد.
کی از فیلمهای کنجکاویبرانگیز جشنواره امسال، کمدی «صددام» است که خبرسازی حول آن، از ماهها قبل آغاز شده است. فیلمی به کارگردانی پدرام پورامیری که پیشتر با ساخت «جاندار» و «یادگار جنوب»، استعداد خوبی از خود در پرداخت سوژههای اجتماعی نشان داده بود.
پورامیری حالا در تجربهای جدید، به سراغ کمدی رفته و نقش اول فیلمش را نیز به رضا عطاران سپرده است. طی روزهای اخیر، انتشار گریم عطاران که شباهت بسیاری به صدام حسین داشت، عطش مخاطبان برای تماشای این فیلم را دوچندان کرده است. هر چند که حضور پریناز ایزدیار، آزاده صمدی و عباس جمشیدیفر نیز میتواند جذابیتهایی برای مخاطبان داشته باشد.
اما این فیلم بیش از آنکه در خدمت کارگردان جوانش و یا تیم بازیگران باشد، یک فرصت جدید برای عطاران است تا بتواند موقعیت عجیب این سالهای خود را بهبود ببخشد
اما این فیلم بیش از آنکه در خدمت کارگردان جوانش و یا تیم بازیگران باشد، یک فرصت جدید برای عطاران است تا بتواند موقعیت عجیب این سالهای خود را بهبود ببخشد. عطاران از ابتدای دهه ۸۰، یک سونامی مهیب را در سینمای ایران آغاز کرد که پیرو آن توانست مخاطبان بسیاری را برای درامها و کمدیهایش، به سینما بکشاند. عمده فیلمهای این بازیگر در آن سالها با استقبال گستردهای مواجه میشد تا عطاران در کنار پولسازی، به یک بازیگر محبوب در میان مردم نیز تبدیل شود.
این روند تا اواسط دهه ۹۰ نیز ادامه داشت اما در نیمه دوم این دهه بود که ورق انتخابهای عطاران، تاحدودی برگشت و این بازیگر دیگر نتوانست موقعیت و موفقیتهای قبل خود را داشته باشد. «نهنگ عنبر۲» و «هزارپا»، آخرین فیلمهای موفق عطاران بودند که توانستند تراز حرفهای این بازیگر را در تثبیت موقعیت او حفظ کنند.
عطاران از سال ۹۷ تا به امروز، در ۸ فیلم به نقشآفرینی پرداخت که اکثریت قریببه اتفاق این آثار نتوانستند به آثار درخوری در جهت ترمیم وجهه عمومی این بازیگر تبدیل شوند. فیلمهای اخیر عطاران نظیر «روشن»، «ویلای ساحلی» و «قیف» باوجود تمام امتیازاتی که داشتند، حتی نتوانستند هزینه تولید خود را پوشش دهند و به شکستهای عجیبی برای این بازیگر تبدیل شدند.
عطاران از سال ۹۷ تا به امروز، در ۸ فیلم به نقشآفرینی پرداخت که اکثریت قریببه اتفاق این آثار نتوانستند به آثار درخوری در جهت ترمیم وجهه عمومی این بازیگر تبدیل شوند
این ناکامیهای سریالی در شرایطی محقق شد که سریال نمایش خانگی این بازیگر («دفتر یادداشت») نیز توفیق چندانی در میان مخاطبان نداشت تا مورد وثوقترین بازیگر جریان کمدی کشور، سالهای خوشایندی را پشتسر نگذارد.
حالا اما طبیعی است که عطاران با «صددام» در پی احیای امپراطوری گذشته خود باشد. او در تمام این سالها، با نوعی بازی تیپیکال، به شمایلی در سینما رسید که برای مخاطبان طیفهای مختلف، جذابیتهای بسیاری داشت و حالا احتمال میرود که این جریانسازی با آن چیزی که از گریم و خلاصه داستان فیلم متوجه میشویم، دوباره احیا شده و عطاران را به جایگاه رفیع قبلی خود بازگرداند.
آنهم با توجه به رقبای جدیدی که طی سالیان گذشته در سینمای کمدی ظهور کردهاند، عطاران نیاز به یک بازطراحی در شیوه بازیگری و نحوه انتقال به مخاطب داشت که امیدواریم این اتفاق با «صددام» رخ دهد.