نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

همای «پایتخت» کاراکتری که در سریال‌ها نیست؛ تکذیب‌های عجیب سیما!

منبع
مهر
بروزرسانی
همای «پایتخت» کاراکتری که در سریال‌ها نیست؛ تکذیب‌های عجیب سیما!

مهر/ شخصیت پردازی هما در «پایتخت»، حواشی «ازازیل» و جوابیه پلتفرم، تکذیب پرداخت ۶۰۰ میلیون به یحیی گلمحمدی در جواب به ویدئویی که از خودش پخش شد مهمترین نکات خبری هفته بود.

چهره هفته؛ هما سعادت

«پایتخت» تمام شد، اما شخصیت‌هایش نه، آنها هنوز برای مخاطب ادامه دارند، تکیه کلام‌هایشان، شوخی‌هایشان، رفتار و کنش و واکنش‌هایشان در قصه هنوز هم توسط مخاطب قضاوت می‌شود و ویدئوهایش می‌چرخد. شاید از میان ۲۲ قسمت از سریال مهمترین سکانسی که توانست بحث برانگیز و واکنش برانگیز باشد سکانس دعوا و جدال نفسگیر بهتاش و نقی باشد. سکانسی که مخاطبانش بیشتر طرف نقی و بهتاش را گرفته و این دو در معرض توجه قرار گرفتند اما طرف دیگر این بحث هما بود که نه فقط در این سکانس در کل سریال حضوری پررنگ و تأثیرگذار داشت.

هما از کلیدی‌ترین شخصیت‌های سریال «پایتخت» است؛ جدی‌ترین و عاقل‌ترین عضو از خانواده «پایتخت» که معمولاً ویژگی‌های ثابتی را هم حفظ می‌کند مثلاً اهل دروغ نیست و هر جا هم نقی وارد پنهان‌کاری می‌شود هشدار می‌دهد که راستش را بگوید یا کارهای خارق‌العاده دیگر شخصیت‌ها را انجام نمی‌دهد. با این حال این میزان از صادق بودن، عاقل و پخته بودن و جدی بودن این شخصیت در میان دیگر کاراکترهای سریال بیرون نزده است و اتفاقاً تعادل ایجاد کرده است. نه تنها در سریال که در میان کاراکترهای زن‌های خوب و البته کلیشه‌ای سریال‌های تلویزیونی نیز درست پردازش شده و شعاری نشده است.

این نقد به بیشتر سریال‌های تلویزیونی و اساساً سریال خانگی یا سینما وارد است که نقش‌های زنان یا کمرنگ است یا منفعل اما هما نقطه عطف خیلی از موقعیت‌های اصلی پایتخت است. زنی که تصمیم ساز و تعیین کننده است و نگاهش می‌تواند نقطه وصل و اتحاد یک خانواده باشد. در همان سکانس معروف جدال نقی و بهتاش که شاید می‌توانست به شکاف و عدم درک دو نسل منتج شود این هما است که می‌آید تا بر پایان این دعوا نقطه بگذارد و از همسرش دفاع کند. حتی اگر به زعم خیلی‌ها از جمله بهتاش به هندی‌بازی تعبیر شود اما هما قرار است نشان دهد اگر گاه و بیگاه رفتار همسرش را نقد می‌کند اما در بزنگاه تمام قد در کنارش است و او را قدر می‌داند. همسری که تا قبل از آن سکانس بیشتر شاهد حرص دادن‌هایش بوده‌ایم و هما هم بیشتر در حال نصیحت و حرص خوردن و درست کردن خرابکاری‌های نقی بوده است.

شاید بخش مهم همه آنچه در این نوشتار می‌آید به متن و شخصیت پردازی درست و به اندازه هما برگردد اما نمی‌توان از بازی روان و رئال و صمیمانه ریما رامین‌فر هم غافل شد و نادیده‌اش گرفت. پایتخت با شمایل هما نشان داد که یک مادر درست و واقعی چگونه می‌تواند تنش‌ها را به آرامش تبدیل کند و با دیالوگ «آدم که خانواده‌اش را ول نمی‌کند» بهتاش را دوباره به جمع خانوادگی‌شان بازگرداند؛ همان دیالوگی که در قسمت آخر وقتی بعد از برملا شدن همه فریبکاری و پنهانکاری‌ها صمیمیت خانواده را از هم می پاشد و به فروپاشی کامل می‌رساند دوباره از دهان بهتاش به خود هما تحوبل داده می‌شود تا مانیفستی برای الگوی یک خانواده واقعی باشد.

حاشیه هفته؛ از انصراف کارگردان ازازیل تا جوابیه پلتفرم

کمی بعد از پخش قسمت پایانی فصل اول سریال «ازازیل» که در شبکه نمایش نمایش خانگی عرضه شد حسن فتحی کارگردان مجموعه در یادداشتی اعتراضی اعلام کرد که از ادامه ساخت سریال انصراف داده است. او در این یادداشت به موارد مختلفی از دخالت غیرحرفه‌ای در تدوین تا مسائل مالی اشاره کرد و نوک پیکان گلایه‌هایش را به سمت تهیه‌کننده برد.

فتحی خبر داد که حدود ۸۰ درصد از فصل دوم هم با وجود همه حواشی به سرانجام رسیده است. با این حال عنوان کرد که مسئولیتی در قبال کیفیت این فصل در صورت پخش ندارد.
این کارگردان سریال‌های پربیننده ابتدای پخش این فصل نیز نسبت به حواشی تبلیغات جنجالی سریال واکنش نشان داد و به صراحت اعلام کرد که «بارها در گفتگو با همکاران تأکید کرده‌ام که جنس تبلیغات رسانه‌ای پلتفرم‌ها باید با شرایط روحی و ذهنی جامعه منطبق و همسنگ باشد، از ماجرای تبلیغی کاملاً بی‌خبر بودم و اساساً نیازی به این دست از تبلیغات نمی‌بینم»

با اعتراض اخیر فتحی سریال می‌تواند با بلاتکلیفی در فصل دوم مواجه شود. البته به فاصله چند روز پلتفرم پخش‌کننده سریال با بیانیه‌ای از رفع حواشی و اختلافات پیش آمده میان کارگردان و تهیه‌کننده خبر داد.

در بخشی از بیانیه نماوا آمده است: «نماوا به عنوان پلتفرم اثر، تعهدات مالی خود را -نه تنها براساس قرارداد اولیه، بلکه حتی با وجود افزایش هزینه‌های تولید و با انعقاد متمم قرارداد- برآورده کرده و مبالغ طرف قرارداد به صورت کامل به تهیه‌کننده محترم پرداخت شده است؛ این موضوعی است که جناب حسن فتحی نیز از جزئیات آن کاملاً مطلع می‌باشند.

در حال حاضر جهت رعایت حقوق مخاطبین محترم و حمایت از زحمات شبانه‌روزی تیم اجرایی تولید که بخش عمده فیلم‌برداری فصل دوم را به پایان رسانیده‌اند، نماوا تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا با برگزاری جلسات فی‌مابین کارگردان و تهیه‌کننده، به اختلافات پایان داده تا شاهد ارائه به‌موقع فصل دوم سریال «ازازیل» به مخاطبان عزیز باشیم.»

تکذیب هفته؛ ۶۰۰ میلیون داده شد یا نه؟

هفته پیش ویدئویی از یحیی گل‌محمدی در فضای مجازی چرخید که درباره دریافت یک دستمزد نجومی بابت حضورش در یک برنامه نوروزی در شبکه نسیم سخن گفت و البته اعلام کرد که آن را صرف امور خیریه کرده است. این ویدئو بسیار پربازدید شد و خیلی‌ها در فضای مجازی به پرداخت مبالغ نجومی در تلویزیون بابت حضور مهمانان اعتراض کردند. برخی هم برایشان عجیب بود که اگر حضور افرادی چون یحیی گل‌محمدی بیش از نیم میلیارد است تلویزیون برای ستاره‌های ورزشی و سینمایی چه هزینه‌ای پرداخت می‌کند و در کل شنیدن این مبالغ بیشتر به نوعی خشم عمومی دامن می‌زند!

این هفته سیدسلیم غفوری قائم مقام معاون سیما در برنامه «جام جم» درباره موارد مختلفی صحبت کرد و با تکذیب این عدد عنوان کرد که «رقم اعلامی درست نبود.» تکذیبی که خودش بیشتر حاشیه شد. ذکر این نکته از این حیث اهمیت دارد که رقم ۶۰۰ میلیون شایعه و گمانه‌زنی رسانه‌ای نبوده است و خود یحیی گل‌محمدی به صراحت عدد را اعلام کرد. بنابراین تکذیب این عدد در برنامه خیلی عجیب بود. البته غفوری در ادامه سخنانش توضیح داد که برنامه‌هایی از آن دست با حمایت اسپانسرها پیش می‌روند و تلویزیون این مبالغ را نمی‌دهد اما کاش در مورد گل‌محمدی نیز همین عبارت و استخدام کلمات با وسواس و دقت بیشتری صورت می‌گرفت نه اینکه از اساس رقم منتشر شده تکذیب شود چراکه این تکذیب‌ها می‌تواند به اعتبار صداوسیما لطمه جدی وارد کند.

غفوری در این گفتگو درباره حواشی حذف حجت الاسلام اسماعیل رمضانی هم بیان کرد که همه شبکه‌ها در دو نیمه ماه رمضان تغییراتی داشته‌اند و نبود او طبیعی بوده است اما اینجا هم اگرچه بخشی از ماجرا درست است اما علت اصلی گفته نشده است چراکه خود حجت الاسلام رمضانی در ابتدای رمضان و شروع برنامه سحرگاهی اعلام کرده بود که قرار است ۳۰ شب را در برنامه حضور داشته باشد اما این ۳۰ شب یک‌باره به نیمه می‌رسد. این نکات به چشم برخی کاربران فضای مجازی هم آمده بود و این تناقضات را در کنار هم گذاشته بودند.

شاید بهتر است تلویزیون در مواردی که می‌تواند خللی به صداقت و صحت گفته‌ها وارد شود یا حداقل میزان تعارض و تناقض گفته‌ها را بالاتر ببرد با شفافیت بیشتری ورود کند چراکه همانطور که گفته شد درنهایت اعتبار رسانه ملی با این رویکرد بیشتر زیر سوال می‌رود.

پیشنهاد هفته؛ از پشت صحنه «پایتخت» تا «ناریا»

علاقمندان به سریال پایتخت امشب می‌توانند خلاصه‌ای از قسمت‌های این سریال را تماشا کنند و طبق روند معمول فصل‌های قبلی «پایتخت» دو قسمت پشت صحنه تدارک دیده شده را در هفته آینده تماشا کنند. جرئیات زمان پخش این قسمت‌ها هنوز اعلام نشده است اما به طور معمول با پایان پخش سریال، یکی دو قسمت در نظر گرفته شده که تصاویری از پشت صحنه سریال دارد و روند چگونگی تولید و تصویربرداری سکانس‌های سخت، روابط و مناسبات و جزئیات برخی صحنه‌ها را بیشتر نشان می‌دهد. پشت صحنه‌ای که به اندازه خود سریال جذاب است.

بعد از این قسمت‌ها نیز سریال «ناریا» در کنداکتور پخش قرار می‌گیرد. سریالی به کارگردانی جواد افشار که محصول معاونت برون مرزی صداوسیماست و فضایی معمایی و جاسوسی دارد.

«ناریا» بازیگران متعددی دارد و تصویربرداری آن مدت زمان زیادی طول کشید و حالا بعد از «پایتخت» و رکوردی که این سریال در میزان بیننده جا به جا کرده است باید دیده چقدر تماشایی خواهد بود؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar