نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

نگاهی اجمالی به قسمت اول «کنکل» ساخته رامتین لوافی

منبع
فيلم نيوز
بروزرسانی
نگاهی اجمالی به قسمت اول «کنکل» ساخته رامتین لوافی

فیلم نیوز/ پلتفرم استارنت روز پنجشنبه 11 اردیبهشت، با انتشار اولین قسمت از سریال «کنکل» به کارگردانی رامتین لوافی، به‌صورت رسمی وارد رقابت پلتفرم‌های خانگی در میدان جذب مخاطب شد. سریالی که ترکیب قابل‌توجهی از بازیگران را در ویترین خود دارد و به‌دلیل عدم نیاز به خرید اشتراک و انتشار رایگان، احتمالا شانس بالاتری هم برای دیده شدن دارد؛ «کنکل» شروعی قابل‌قبول داشت و بعید است رقیب آسانی برای دیگر سریال‌های در آستانه انتشار باشد.

 سریال «کنکل» اولین تجربه رامتین لوافی در میدان سریال‌سازی برای شبکه نمایش خانگی است. سریالی که از بازه پیش‌تولید به‌واسطه نقش‌آفریتی بازیگرانی همچون هانیه توسلی و صابر ابر، پیش‌بینی می‌شد از تولیدات توجه‌برانگیز باشد و حالا قسمت اول آن در دسترس مخاطبان قرار دارد. انتشار رسمی «کنکل» فارغ از نکات کیفی و محتوایی این سریال، نقطه آغاز فعالیت یک پلتفرم تازه هم محسوب می‌شود که اشتراک رایگان آن برای کاربران، یادآور تجربه‌ پلتفرم‌هایی همچون روبیکا و تماشاخانه است و باید دید آیا «استارنت» می‌تواند سرنوشتی متفاوت و آبرومندانه‌تر از پلتفرم‌های رایگان قبلی، پیدا کند یا نه. هنوز قضاوت در این زمینه زود است.اما در قسمت اول «کنکل» چه دیدیم و این سریال چه امتیازات و جذابیت‌هایی داشت که مخاطبان را مجاب به همراهی با خود در قسمت‌های بعدی کند؟

 تلاش کارگردان برای فضاسازی و رسیدن به لحنی متناسب با داستان معمایی مشهود است.
کارگردانی | رامتین لوافی، کارگردانی است که به‌رغم آثار معدودی که در سینما به سرانجام رسانده، تا همینجا مسیر پرفرازونشیبی را طی کرده است. او با «آرام‌باش و تا هفت بشمار» در میانه دهه 80 و با سرمایه بخش خصوصی ورود به میدان کارگردانی را تجربه کرد و در گام دوم پروژه «برلین منفی هفت»‌ را به‌عنوان یکی از پروژه‌های به‌اصطلاح فاخر دولتی در ابتدای دهه 90 کارگردانی کرد. بازخوردهای منفی نسبت به همین تجربه او را به سوی بخش خصوصی بازگرداند تا یکی از موفق‌ترین فیلم‌های کارنامه‌اش یعنی «هت‌تریک» در سال 95 بسازد. فیلمی که در میان فیلم‌بازها و منتقدان، مورد توجه و تحسین قرار گرفت. لوافی حالا بعد از قریب به یک دهه، تجربه تازه‌اش را در عرصه سریال‌سازی به سرانجام رسانده است. «کنکل» در قسمت اول، کارگردانی قابل‌قبولی دارد و تلاش کارگردان برای فضاسازی و رسیدن به لحنی متناسب با داستان معمایی‌اش، مشهود است. البته استفاده اغراق‌شده از نمای هلی‌شات در آغاز همین قسمت و بعدتر بهره‌گیری متعدد از تمهید اسلوموشن برای فضاسازی کمی توی ذوق می‌زد اما در مجموع لوافی تسلط کاملی بر کارگردانی و به‌خصوص هدایت بازیگران داشته و می‌توان به تجربه تازه او نمره قبولی داد. البته نمی‌توان از تأثیر آهنگساز جوان و بااستعدادی مانند بامداد افشار در فضاسازی قسمت ابتدایی «کنکل» چشم‌پوشی کرد و باید دید در ادامه این همکاری چه سروشکل به روایت این سریال خواهد داد؟

 یکی از مشکلا قسمت اول این بود که مقدمه طولانی روایت، کمی از تأثیر شوک پایانی کاست.
فیلمنامه | رامتین لوافی مانند دو تجربه موفق‌تر خود در سینما یعنی «آرام‌باش و تا هفت بشمار» و «هت‌تریک» این‌بار هم نگارش فیلمنامه‌ای که کارگردانی کرده را خودش برعهده داشته است. کمااینکه رگ‌هایی از علاقه‌مندی این فیلمساز به فوتبال که پیش‌تر نمونه اعلای آن را در «هت‌تریک» شاهد بودیم، این‌بار هم در دیالوگ‌نویسی‌ها مشهود است و اتفاقا فرازها و موقعیت‌های جذابی را هم به پشتوانه اجرای درست بازیگران به‌وجود آورده است. شواهد و قرائن نشان می‌دهد که «کنکل» قرار است روایت‌گر داستانی معمایی و سرشار از غافل‌گیری باشد. از آن دست قصه‌هایی که نه فقط کاراکترهای اصلی به یک دیگر رودست می‌زنند که اوج موفقیت فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان هم در رودست زدن به مخاطب است. در همین قسمت ابتدایی و در سکانس پایانی هم لوافی تلاش کرد تا اولین غافل‌گیری را رقم بزند اما باید اعتراف کنیم که مقدمه طولانی روایت، کمی از تأثیر شوک پایانی کاست. ساختار فیلمنامه‌هایی از این دست، بر پایه ارائه قطره‌چکانی اطلاعات بنا شده و این فرمول در قسمت ابتدایی «کنکل» به درستی اجرایی شد. ماجرای اصلی درباره سرقت از یک کارخانه است و با ورود پلیس شاهد بازجویی و تحقیق برای شکار سارقان هستیم. شخصیت‌های اصلی ورود حساب‌شده‌ای به داستان داشتند و به اندازه مورد نیاز برای شروع روایت، در جریان ویژگی‌های هر یک قرار گرفتیم، اما حالا همه چیز منوط به ادامه ماجراست؛ آدم‌های داستان لوافی، واقعا می‌توانند غافل‌گیرمان کنند؟

 صابر ابر بعد از درخشش در «بازنده» و «تاسیان»، حالا در شمایلی آشنا در «کنکل» ظاهر شده است.
بازی‌ها | مهمترین ویژگی سریال «کنکل» در قسمت ابتدایی، حضور تمام ستاره‌های اصلی‌اش در مقابل دوربین بود. اگر برپایه یک سنت نانوشته برخی از سریال‌های خانگی از تأخیر در حضور برخی بازیگران شاخص خود به‌عنوان یک آپشن تعلیقی استفاده می‌کنند، لوافی اما همه ستاره‌هایش را همین ابتدا به‌خط کرد تا تکلیف مخاطب با سهم هر یک در ماجرا، تا حدودی مشخص شود، البته فقط تاحدودی!‌ صابر ابر در نقش «ابی جندقی»، هانیه توسلی در نقش «سارا صابری»، پدرام شریفی در نقش «امیر نامداری»، مهدی پاکدل در نقش «گوهری» و ستاره پسیانی در نقش «مارال یوسفلی» در قسمت ابتدایی معرفی شدند. معدل مجموع بازی‌ها معدل قابل‌قبولی بود اما اجرای شیرین ستاره پسیانی و پدرام شریفی بیشتر به چشم آمد. صابر ابر هم که بعد از درخشش در «بازنده» این روزها نقش‌‌آفرینی‌اش در سریال «تاسیان» موردتوجه قرار گرفته، حالا در شمایلی آشنا در «کنکل» ظاهر شده است. علاوه‌بر گریم ابی با سرتراشیده و کلاه آشنایی که به سر دارد، ضرباهنگ بیان کلمات و چاشنی تلاش او برای خودساده‌نمایی در موقعیت‌های پیچیده، یک صابر ابر آشنا را مقابل دوربین قرار داده و باید دید این شمایل در ادامه داستان قرار است چه غافل‌گیری‌هایی به همراه داشته باشد. یکی از سکانس‌های کلیدی قسمت ابتدایی «کنکل» سکانس پایانی بود و باید اعتراف کنیم از منظر بازی‌ها، تلاش پدرام شریفی، هانیه توسلی و مهدی پاکدل برای مرموزنمایی و ارائه لبخند‌های معنادار به یکدیگر، چندان دل‌نشین و شوکه‌کننده از کار درنیامد. حالا ولی اول بازی است!


سریال «کنکل» به کارگردانی رامتین لوافی، پنجشنبه‌ها ساعت 8 صبح در پلتفرم تازه‌تأسیس استارنت منتشر می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره