در سی ویکمین جشنواره فیلم فجر از بهترین رسانه سال گذشته تقدیر خواهد شد
بروزرسانی
خبرگزاري فارس: رسانهها و نويسندگان سينمايي عامل مهمي براي هرچه باشکوهتر برگزار کردن جشنواره فيلم فجر به شمار ميروند اما کمتر اتفاق افتاده که آثار نويسندگان سينمايي به درستي نقد شود.
جشنواره فيلم فجر امسال سي و يکمين دوره خود را پشت سر ميگذارد. جشنوارهاي که بيشک بزرگترين و مردميترين جشنواره حال حاضر کشور است که 30 دوره آن با موفقيت برگزار شده است. اما اينکه فجر به اينجا رسيده، سواي حضور فعال و چشمگير سينماگران در دورههاي مختلف و نمايش فيلمهاي تحسينبرانگيز و همچنين سياستگذاريهاي درست معاونت سينمايي در ادوار مختلف، به عامل بسيار مهم ديگري هم به نام رسانه و تبليغات بستگي دارد. رسانهها هميشه در طول برگزاري اين سي دوره مختلف نقش بسزايي در ترسيم نقشه راه و شور و هيجان جشنواره داشتند.
امروزه بايد قبول کنيم براي موفقيت يک فيلم، «تبليغات» عاملي بسيار کليدي است و اگر وجود نداشته باشد و يا به درستي از آن استفاده نشود، تمام تلاشهاي يک گروه فيلمسازي به هدر ميرود و آن طور که شايسته است فيلم ديده نميشود. هستند فيلمهاي بسياري که با وجود ساختار و مضمون خوب، به دليل عدم بهرهگيري از ظرفيت رسانه و تبليغات درست به موفقيت نرسيدند.
رسانههاي سينمايي چند ماه مانده به آغاز جشنواره فجر همانند گروههاي فيلمسازي که در تب و تاب رساندن فيلم به جشنواره هستند، شروع به فعاليت و تبليغات درباره جشنواره فجر و فيلمهاي آن ميکنند. انتشار ويژهنامهها، گزارشها و مصاحبههاي مختلف با هنرمندان در گرم کردن فضاي جشنواره مردمي فجر بسيار موثر است و موجب ميشود مردم با شور و هيجان بيشتري به استقبال بزرگترين رويداد هنري کشور بروند، اما در اين ميان کمتر اتفاق افتاده که فعاليت هنرمندان و منتقدان هم در بوته نقد و رقابت گذاشته شود. شايد بد نباشد امروز که مديران بيش از پيش به اهميت نقش رسانه و تبليغات در جذب مخاطب فيلمهاي سينمايي واقف شدند، براي نقد فعاليت رسانهها و آسيبشناسي اين حوزه هم فکري شود. همانطور که چندي پيش سيد عليرضا سجادپور با درک درست از فعاليت اين حوزه، از تشکيل صنف فعالان مواد تبليغاتي و اطلاعرساني سينماي ايران خبر داد.
همانطور که اعلام شد قرار است در مراسم اختتاميه جشنواره فيلم فجر امسال از بهترين رسانه و برترين آثار نويسندگان سينمايي جشنواره سال گذشته تقدير به عمل آيد. شايد بد نباشد به جهت هدفگذاري و تعيين مسير راه رسانهها براي سال آينده و سالهاي پيش رو و همچنين براي رسيدن به نقطهاي مطلوب در حوزه نقد فيلم و استفاده از پتانسيل رسانهها براي موفقيتهاي داخلي و بينالمللي سينماي ايران، در بخشي از جشنواره فيلم فجر آثار رسانهها توسط کارشناسان خبره به بوته نقد کشيده شود تا هم کمي فضاي نقد و تخريب از هم جدا شود و هم رسانهها به نقاط ضعف و قوت خود طي يک سال فعاليت مستمر پي ببرند.
شايد در کنار فعاليت کارگردان و تهيهکننده و بازيگران و همچنين فعاليتهاي يک صدابردار، تدوينگر، عکاس و يا يک طراح پوستر و آنونس بد نباشد آثار نويسندگان سينمايي هم با يکديگر قياس شود. شايد بد نباشد سيمرغي از سيمرغهاي فجر را به رسانهها اختصاص دهيم...