نویسنده و کارگردان «مردی روی کاناپه»: کارگردانی را با همه دردسرهایش ادامه میدهم

ایسنا/ آرام محضری که این روزها نمایش «مرد روی کاناپه» را اجرا میکند، از ویژگیهای این اثر نمایشی گفت و تاکید کرد که کارگردانی را با همه دردسرهایش ادامه خواهد داد.
این نمایشنامهنویس که با اجرای این نمایش اولین کارگردانی خود را تجربه میکند، در گفتگو با ایسنا درباره نگارش و اجرای این نمایشنامه توضیح داد: این متن را سال ۹۵ نوشتهام که منتشر هم شد و بعدتر آقای سعید هنرآموز آن را نمایشنامهخوانی کرد و قرار بود سال ۹۸ اجرا بشود که به دلیل همهگیری کرونا، اجرای آن منتفی شد.
او با ارایه توضیحاتی درباره داستان این نمایش افزود: ایدهای که با آن، نگارش این متن را آغاز کردم، مساله بحران وجودی و ارتباطات در عصر معاصر بود و شاید نگارش این متن از زندگی خودم متاثر میشد. البته الان از آن روزها دورم ولی آن مسائل همچنان با من و هر انسانی هست.
محضری درباره بازنویسیهای احتمالی این نمایشنامه که نگارش آن به ۹ سال پیش بازمیگردد، نیز توضیح داد: به طرز عجیبی این نمایشنامه بازنویسی نشده و دقیقا همان است. در اجرای آن خیلی تلاش کردم از بخش نویسندگیام دور بشوم ولی در نهایت دیدم دوست دارم متن را به همان شکلی که نوشتهام، کارگردانی کنم.
او با ارایه توضیحاتی درباره شیوه اجرایی نمایشش اضافه کرد: طراح صحنه و دیگر اعضای گروه خیلی به من کمک کردند. علاقهمند بودم در فضایی محدود و مینیمال، تنگی و ترشی زندگی معاصر را نشان بدهم که البته به معنای این نیست که گذشته را خوب بدانیم و نگاه نوستاژیک به آن داشته باشیم. اما در هر حال نمیتواند به زندگی امروز هم نقد نداشت. در هر صورت تلاش کردیم در میزانسنها نیز سادگی را رعایت کنیم.
محضری که با اجرای این نمایش برای اولین بار دست به کارگردانی میزند، در این زمینه نیز گفت: خودم هم نمیدانم چرا از میان همه نمایشنامههایی که نوشتهام، این متن را برای اولین برای تجربه کارگردانیام انتخاب کردم. ولی همیشه دغدغه کارگردانی داشتم. چند نمایشنامهام در قالب اجرای عمومی با کارگردان اشخاص دیگری روی صحنه رفته بودند ولی همیشه بین ایده متن و اجرا فاصلهای هست و به همین دلیل شما به عنوان نویسنده فکر میکنید اگر خودتان، کارگردانی را انجام بدهید، شاید این فاصله کمتر بشود و البته نمیدانم چقدر در این کار موفق بودهام.
او اضافه کرد: وقتی به عنوان نمایشنامهنویس، متنی مینویسم، میزانسنها و طراحی صحنه آن را هم میبینم. نمیدانم قبلا که نمایشنامه مینوشتهام، به کارگردانی هم فکر میکردهام یا نه ولی به هر حال از جایی به بعد این دغدغه را پیدا کردم و از میان همه نمایشنامههایم هم این متن را انتخاب کردم.
محضری که اولین تجربه کارگردانیاش با شرایط بعد از آتشبس رو به رو شده است، در این باره نیز گفت: اگر به عقب برگردیم یعنی به پیش از عید که تصمیم به کارگردانی این نمایش گرفتم و از همان موقع میدانستم که قرار است این اتفاقات رخ بدهد، حتما باز هم آن را اجرا میکردم. ما گروه خیلی خوبی داریم و در کنار هم مسیر لذتبخشی را تجربه کردیم و به نظرم این تجربه به همه سختیهای کار میارزید. به همین دلیل، احتمالا دوباره هم دست به کارگردانی بزنم چون با همه دردسرهایش پروسهای جالب بوده و هست. بخصوص که بازخوردهای خوبی هم داشتهایم.
او درباره استقبال تماشاگران از این اثر نمایشی هم عنوان کرد: هرچند ایدهآل نیست ولی خیلی هم ناراضی نیستم. اینکه تعدادی از بزرگان تئاتر ما به تماشای نمایش آمدند، خیلی دلگرمکننده بود به ویژه که بازخوردهای خوبی هم از آنان گرفتیم. برایم من کیفیت استقبال تماشاگران از کمیت ماجرا مهمتر است.
نمایش «مردی روی کاناپه» با بازی محمد معتضدی، فریبا امینیان، محمدرضا آبانگاه هر شب ساعت ۲۱ و به مدت ۷۰ دقیقه در تئاتر هامون روی صحنه است.