اکران سریال در سینما؛ بازی برد-برد سینما و نمایش خانگی

ایرنا/ اکرانهای مردمی سریال در سینما با پر کردن شکاف میان این دو، میتواند پای مخاطب شبکه نمایش خانگی را به سینما باز و او را به سینما رفتن نیز ترغیب کند.
بهرهگیری از فضای فرهنگی سینما برای پخش سریال، به تازگی دوباره مورد توجه قرار گرفته است. هفته گذشته سریال «اجل معلق» و «از یاد رفته» به ترتیب در روزهای جمعه و یکشنبه، در پردیس سینمایی کوروش اکران شدند و مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفتند.
اکرانهای مردمی به خودی خود برای رغیب بیشتر مخاطبان به سینما و البته تماشای یک اثر طراحی میشود. این شیوه از کارزارهای تبلیغاتی که با حضور بازیگران همراه است، مخاطب را ترغیب میکند که برای دیدن بازیگر محبوبش به سینما بیاید. سال گذشته سریال «زخم کاری» و پیش از آن سریال «پوست شیر» این سنت را در مقاطعی اجرایی کردند که به استقبال مردم از سریالها نیز اضافه کرد.
حالا و در شرایطی که سریالهایی در ژانرهای غیرکمدی (جنایی، معمایی، خانوداگی و درام) در شبکه نمایش خانگی با اقبال بیشتری نسبت به سینما همراهاند، طراحی دوباره اکرانهای مردمی هم به نفع سینما و هم به نفع سریالهاست. رویهای که شکاف بین این دو مدیوم را در حدی پر میکند و احتمالا با باز شدن پای مخاطب شبکه نمایش خانگی به سینما، او را به سمت سینما آمدن نیز ترغیب کند.
توجه به این مهم ضروری است که سینما فقط محل نمایش فیلم نیست، در جهان سینمادارها بخشی از درآمد خود را از نمایش فوتبال یا سریال یا دیگر مراسمهای مرتبط با سینما به دست میآورند.
چنان که پیش از کرونا برخی سالنهای سینما با نمایش فوتبال، کافهها و فضاهای باز شهری را نیز به این امر ترغیب کرده و باعث رواج این سنت در دیگر مکانهای فرهنگی شهر شدند. حالا و در شرایطی که سینما روزهای نسبتا خوبی را با اکران فیلمهایی از ژانرهای متفاوت سپری میکند، اکران مردمی و عمومی سریالهای شبکه نمایش خانگی در سالنهای سینما، میتواند چراغ سالنهای سینما در شهرستانها را نیز روشن کند.
اتفاقی که میتواند و باید با پیشنهاد سینمادار رقم بخورد و تنها منوط به پیشنهاد تهیهکننده و پخشکننده اثر نباشد تا تعداد سینماهای پذیرنده اکرانها افزایش یافته و همچون گذشته، سینماها نه فقط محلی برای پخش فیلم که محیطی فرهنگی برای دیگر فعالیتها نیز باشد.