مرگ مؤلف؛ ناصر تقوایی
آخرین خبر/ ناصر تقوایی، نویسنده، کارگردان و فیلمنامهنویس سینما در ۸۴ سالگی درگذشت
سینمای فروتن تقوایی را باید سینمای اَکت و شعور در برابر حرف و شعار قلمداد کرد. از آخرین فیلم کارگردان تازهدرگذشته ما ۲۴ سال است که میگذرد، درحالیکه مانند روز به سامان رسیدن مراحل تولیدش همچنان تازه، بکر و تأویلپذیر جلوه میکند و ذرهای از اهمیت آن کم نشده است. «کاغذ بیخط» را میگویم؛ این فیلم که در دوره اصلاحات ساخته شد از رویکردی دگرگونه در مواجهه با مسئله روز آن ایام برخوردار بود و باز هم این اثر و سازندهاش را در جایگاهی ممتاز در نسبت با دیگر فیلمها و جهان معنایی کارگردانانشان قرار میداد. تقوایی این بار هم با وجود روایت تاریخ به دام کلیشههای مدروز نمیافتد و امر سیاسی را بدون سیاستزدگی در دل یک ملودرام مدرن احیا میکند.
اگر هوش فیلمساز در ترسیم روابط عجیبوغریب رویا (هدیه تهرانی) و جهانگیر (خسرو شکیبایی) بدون ارتباط انضمامی با فضای روز جامعه جلو میرفت، دیگر نمیشد امروز به کاغذ بیخط بهعنوان ترجمانی ویژه از اوضاع روزگار خود ارجاعش داد. زیباییشناسی حاشیهای و آشناییگریزی کارگردان «ناخداخورشید» در حال حاضر و با نگاهی دوباره اهمیتش را بازمیشناساند و در ارتباطی عینی با امروز و فردای ایران معاصر قرار میگیرد. اگر کمالگرایی و وسواس تقوایی فقید نبود یا اگر کارگزاران فرهنگی اندکی با او مهربانتر برخورد میکردند کارنامه سینمایی او از منظر کمّی شاید پربارتر از اکنون بود.