مسعود کیمیایی:کلاه شاپو، بارانی وپالتو جزء عناصر جدایی ناپذیر بازیگران خائن کشی هستند
بروزرسانی
سينماي ما-مسعود کيميايي درباره ساختن «خائن کشي» در شهرک هاي سينمايي مي گويد:«به شهرک سينمايي اصلاً فکر نميکنم چون هم تکراري است و هم ابعاد واقعي ندارد. من براي فيلم «سرب» هم به شهرک غزالي نرفتم. به نظرم ميشود در همين خيابان هاي تهران با سنگفرشهايش و با دستکاري در پيادهروها فضاي دهه ۳۰ تهران را به تصوير کشيد. البته اجازه شهرداري را هم لازم داريم.
به کارگرداني مسعود کيميايي تا چند روز ديگر آغاز ميشود و هرچند کيميايي خود به عنوان تهيه کننده فيلم فعاليت خواهد کرد اما مترصد آن است که در صورت امکان کمک فارابي را هم جلب کند. کيميايي در گفتگويي با «باني فيلم» در اين باره گفته است: «بخش خصوصي سرمايهاي براي توليد اين فيلم فراهم کرده ما اين موضوع را با فارابي در ميان گذاشتيم تا به اين سرمايه گذار تضمين دهد. اگر فارابي پاسخ نهايي را بدهد. پيش توليد «خائن کشي» از اواسط هفته آغاز ميشود.»
کيميايي در خصوص شرايط فيلمبرداري فيلمش گفت: «دوست دارم به سرعت فيلمبرداري را شروع کنم چون به بارانهاي طبيعي تهران در فيلمم احتياج دارم. به شهرک سينمايي اصلاً فکر نميکنم چون هم تکراري است و هم ابعاد واقعي ندارد. من براي فيلم «سرب» هم به شهرک غزالي نرفتم. به نظرم ميشود در همين خيابان هاي تهران با سنگفرشهايش و با دستکاري در پيادهروها فضاي دهه ۳۰ تهران را به تصوير کشيد. البته اجازه شهرداري را هم لازم داريم.»
کيميايي در خصوص استفاده از فضاي شهري در فيلمش گفت: «معمولاً برخي از فيلمهايي که زمان تاريخي دارند در کلوزآپ ميگذرد. درحالي که آدمها در خيابان، کوچه و محلهشان است که شناخته ميشوند. به نظر من در آثار سينمايي کلوزآپ معناي تاريخي پيدا نميکند. بايد آدمها را درجايي که زندگيمي کنند، ببينيم.»
اين کارگردان با اشاره به از بين رفتن خيابان خاطره انگيز لالهزار در تهران گفت: «لاله زار يک مرکز تفريحي – فرهنگي درتهران بود. يک مرکز نمايشي بود مثل برادوي با تعداد زيادي سينما و کافه نزديک به هم. ميتوانستيد انواع خوانندههاي روز را در اين خيابان ملاقات کنيد. از فيلمهاي مطرح سينماي آمريکا مثل آثار کمپاني برادران وارنر که در سينما رکس نشان ميدادند تا سينما ايران مترو که مرکز نمايش فيلمهاي ايراني بود. در اين خيابان حق انتخاب داشتيد. لاله زار اصلاً مرکز فساد نبود منتها چون حالا از بين رفته و آن را نساختهاند، دربارهاش آدرس غلط ميدهند.»
کيميايي در خصوص بازيگران «خائن کشي» گفت: «به دليل فضاي قصه احتياج به بازيگران خاصي دارم. کلاه شاپو، باراني وپالتو جزء عناصر جدايي ناپذير بازيگران «خائن کشي» هستند. به همين دليل بايد بازيگراني انتخاب کنم که با اين مختصات همخواني داشته باشند».
اين کارگردان که سالهاست کارگاه بازيگري تأسيس کرده و مشغول آموزش به علاقه مندان به سينماست قصد دارد در «خائن کشي» از تعدادي از دانش آموختگان کلاسهايش استفاده کند. کيميايي در اين خصوص گفت: «اين مدرسه بچههاي با استعدادي دارد و به همين دليل بايد از اين استعدادها استفاده کرد. براي حضور در «خائن کشي» از دانش آموختگان کارگاه آزاد آزمونهايي گرفتيم که در نهايت بر اساس نمرهها و رتبهبندي قرار است تعدادي از آنها در فيلم حضور داشته باشند.»
به غير از مريم اميري که قرار است در گروه کارگرداني با مسعود کيميايي همکاري کند اسامي بازيگران کارگاه آزاد فيلم در «خائن کشي» به اين شرح است: سوگل خالقي، الماس فردوسي، مجتبي سليماني، شهرزاد مطلق، بهاره رمضاني، زهره رمضاني، حامد ابوطالبي، فرناز صفوي، کاترين اصلاني، آنا ذرشين، بهادر حمزه.
پيش از اين حضور تينا پاکروان در مقام مدير توليد و عليرضا شمس به عنوان دستيار اول کارگردان و برنامهريز در اين پروژه قطعي شده بود. «خائن کشي» که داستانش در دهه ۳۰ ميگذرد درباره يک زنداني است که بعد از دزدي تير ميخورد و قبل از به دام افتادن همه زندگياش را به رفيق صميمياش ميسپارد، اما اين دوست قاعده رفاقت را رعايت نميکند و او مجبور ميشود براي محاکمه رفيق خائناش از زندان فرار کند «خائن کشي» بخشي از رمان «جسدهاي شيشهاي» است که داستاني مجزا دارد.
منبع : شبکه ايران