فرهاد آئیش:کسی که میخواهد وارد این حرفه شود باید از فیلتر قلب، روح و روان مخاطب عبور کند
بروزرسانی
خبرگزاري مهر:فرهاد آئيش گفت: من به عنوان نويسنده اجير شخصيتهايي هستم که آنها را خلق ميکنم. من آدمهايي را براي نمايشنامهنويسي پيدا ميکنم، آنها را در موقعيتي قرار ميدهم که آن طرح و توطئه من است، بعد از آن ديگر من شاهد هستم نه خالق اثر!
فرهاد آئيش بازيگر و کارگردان سينما، تئاتر و تلويزيون با حضور در برنامه "باشگاه تعطيلات" راديو جوان در پاسخ به اين پرسش که از بين نويسندگي، کارگرداني و بازيگري کدام يک را انتخاب ميکند، گفت: نويسندگي تئاتر را بسيار دوست دارم. البته بازيگري هم لذت خيلي زيادي براي من دارد و من گاهي به تعداد شخصيتهايي که مينويسم بازيگر هستم، اما شعفي که از نمايشنامهنويسي ميبرم اوج شاديهاي زندگيام است. در بازيگري اين شعف کمتر است چرا که در بازيگري محدوديتهايي وجود دارد.
وي افزود: شغل کارگرداني نيز فشار و استرس زيادي دارد و بازيگري به نظر من خيلي خوب است. چرا که در سينما و تلويزيون ما بازيگر صبح ميآيد، يک چايي ميخورد، گريم ميشود و يک بازي ميکند و ميرود! اين خيلي بهتر از کارگرداني است که شب تا صبح نوشته، ديالوگ تغيير داده، به دکوپاژ فکر کرده و هزار جور مشکل مالي و غيره دارد.
اين هنرمند در رابطه با نمايشنامهنويسي اظهار کرد: به نظر من کساني که بازيگري را ميشناسند نمايشنامههاي بهتري مينويسند. ما نويسندههاي فاخر و بزرگي داريم اما گاهي نوشتههاي آنها به اصطلاح در دهان نميچرخد. من به عنوان يک بازيگر بايد در درون نقش قرار بگيرم و آن را حس کنم بعد خودم را آزاد کنم و بشوم آن آدم و او از دهان من حرف بزند.
وي ادامه داد: اتفاقا همسرم مدتي است از من گله دارد که چرا کمتر مينويسم اما به نظر خودم انسان بايد فکر، روح و روان بسيار آزادي داشته باشد تا بتواند خوب بنويسد. در نوشتههاي من چيزي وجود دارد و آن اين است که من به عنوان نويسنده اجير شخصيتهايي هستم که آنها را خلق ميکنم. من آدمهايي را براي نمايشنامهنويسي پيدا ميکنم، آنها را در موقعيتي قرار ميدهم که آن طرح و توطئه من است، بعد از آن ديگر من شاهد هستم نه خالق اثر!
آئيش افزود: يعني نگاه ميکنم که آن آدمها در آن موقعيتها چه ميکنند. يعني بيشتر من اجير آنها ميشوم تا آنها اجير من شوند و حرفهايي را که من دلم ميخواهد بزنم آنها بزنند. در اين صورت من به عنوان يک نويسنده مثل يک بازيگر عمل ميکنم و در يک يک شخصيتهايي که مينويسم موج ميزنم و سيالم و آنها مرا به جبر خودشان فعاليت ميدهند.
اين کارگردان تئاتر با بيان اينکه موضوع "نويسندههايي که اجير نوشتههايشان ميشوند" دست خورده و کار شده است، تصريح کرد: اين موضوع يک واقعيت است. من يک بار براي نوشتن يک نمايشنامه دو ماه و نيم از خانه بيرون نرفتم و فقط يک بار براي خريد مرغ بيرون رفتم. صبح تا ظهر هم در خانه بودم و براي همسرم آشپزي ميکردم تا از سر کار بيايد!
فرهاد حشمتي عقدايي هستم!
وي گفت: اسم اصلي من فرهاد حشمتي عقدايي است که عقدا روستايي در اطراف يزد است و پدر من اصالتا اهل آنجاست اما من در يک دورهاي از اين نام آئيش خوشم آمد و آن را براي خودم انتخاب کردم. هم کلاسيهاي مدرسهام هم هنوز من را با همان نام حشمتي صدا ميزنند!
آئيش در پاسخ به اين سؤال که براي بازيگر شدن چه راه ميانبري وجود دارد، گفت: کار سينما، تلويزيون و به طور کلي کار شو بيزينس از معدود کارهايي است که پارتي بازي در آن جواب نميدهد. در خيلي از عرصهها معمول است که بايد يک رابطه براي ورود به کاري وجود داشته باشد اما اگر کسي توانايي و استعداد اين کار را داشته باشد بالاخره راه آن را پيدا ميکند. در همان کلاس ها و کارهاي دانشجويي ممکن است يک تهيه کننده يا کارگردان آدم را ببيند و باعث ورود او به اين حرفه شود. اما از نظر من کسي که استعداد ندارد هر کسي هم که پارتياش باشد نميتواند موفق شود.
وي در همين راستا افزود: کسي که ميخواهد وارد اين حرفه شود بايد از فيلتر قلب، روح و روان مخاطب خود عبور کند بايد مردم شما را دوست بدارند وگرنه نميتوان به جايي رسيد. تهيه کنندهاي را ميشناسم که با وجود تمام علاقهاي که به پسرش داشت اجازه ورود به بازيگري را به او نداد چون استعداد اين کار را در او نميديد و مي دانست با اين کار هم مالش بر باد ميرود و هم آبروي گذشتهاش را زير سؤال خواهد برد.
آئيش خاطر نشان کرد: اين شغل پررقابت ترين شغل جهان است ولي راه ميانبري ندارد. من زماني که کار تئاتر را شروع کردم تئاتري از بهرام بيضايي بود که دو سال و نيم روي آن کار کرديم و فقط يک شب اجرا داشتيم .من خيلي هم از اين کار راضي هستم چون اين موضوع تقدس کار من را نشان ميدهد.
اين بازيگر تئاتر همچنين در ارتباط با نمايش "7 شب با مهمان ناخوانده" که هم اکنون در حال اجراست، توضيح داد: نمايشنامه اين کار را 20 سال پيش در خارج از کشور و بر اساس شخصيت دو بازيگر اصلي از جمله علي نصيريان و خودم نوشتم بعد از اينکه نوشتن نمايشنامه به اتمام رسيد آقاي نصيريان هم بازي در آن را پذيرفت و ما در يک تور در اروپا، آمريکا و کانادا اين نمايش را اجرا کرديم و بعد به ايران آورديم و در تئاتر شهر آن را اجرا کرديم. به تازگي نيز به پيشنهاد يکي از دوستان ما وسوسه شديم که اين تئاتر را مجددا بازسازي کنيم و خوشبختانه آقاي نصيريان نيز با روحيه و شرافتي که داشت بازي در اين کار را پذيرفت.
"باشگاه تعطيلات" کاري از گروه جوان و جامعه راديو جوان است که به طور زنده با سردبيري مجتبي حسني پخش ميشود.