نماد آخرین خبر

چهره ها/ تمجید «فلور نظری» از فیلم «پیانیست» به کارگردانی «رومن پولانسکی»

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
چهره ها/ تمجید «فلور نظری» از فیلم «پیانیست» به کارگردانی «رومن پولانسکی»
آخرين خبر/ فلور نظري با انتشار عکسي از آدرين برودي بازيگر فيلم پيانيست به کارگرداني رومن پولانسکي در صفحه اينستاگرامش نوشت:«براي چندمين بار فيلم پيانيست رومن پولانسکي و ديدم پيانيست حکايت تنهايي و اميد است. داستان تلاش سرسختانه انسان براي زنده ماندن و باقي بودن. اين مهم در نيمه دوم فيلم کاملاً مشهود است. پيانيست از دو جنبه درخور توجه است، يکي اهميت به انسان و دوم ارزش براي هنر. همين است که پيانيست را ماندگار مي‌کند؛ دقيقاً همچون آثار به جا مانده از يک هنرمند متعهد. پيانيست تراژدي ارزش‌گذاري براي هنرمند انسان‌صفت است و چيزي بيش از اين نيست. پولانسکي در اين فيلم با اينکه سعي دارد ديدگاهها و آمال اومانيستي خود را حفظ کند به نوعي رئاليسم و ايستايي رسيده است. دوربين او از استانداردهاي هاليوود تبعيت نمي‌کنند و بيشتر از زاويه چشم آدمهاي فيلم بر پرده رخ مي‌نمايانند.....هرچند بستر اين فيلم جهودکشي و زجر نافرجام آدمهاي آن دوره است و ممکن است از اين حيث همچون فهرست شيندلر باشد اما يک تفاوت اساسي و بنيادي با چنين فيلمي دارد، اين تفاوت چيزي نيست مگر مقابله هنر و هنرمند به عنوان ايده‌ال بشري و نجات‌بخش چنين تراژدي با مخوف‌ترين واقعه جوامع انساني يعني جنگ و شرارت و خونريزي. ....پولانسکي استادانه اين دو پديده را در کنار هم قرار داده است بطوريکه تضاد ايجاد شده هم بر ارزش هنر مي‌افزايد و هم وقاحت آدم‌کشي را بيش از پيش آشکار مي‌سازد. .....هرچند تحقير انسان همچون فهرست شيندلر در جاي‌جاي فيلم چون پتکي بر سر بيننده کوبيده مي‌شود اما آنچه حائز اهميت است جاودانگي هنر در درجه اول و هنرمند در درجات ثانويه است، هنر زنده مي‌ماند حتي اگر تمام انسانها با خنجر آبگون ظلم و جهل مثله شوند. براي او اين مهم نيست که هنر در اختيار چه کسي است، تنها اهميت در ذات هنر است ... به سکانس کليدي رويارويي افسر نازي که نوازنده پيانو است با اشپيلمن (با بازي به ياد ماندني آدريان برودي) توجه کنيد. هنرمند هنرمند را مي‌يابد و او را نجات مي‌دهد و اين همان چيزي است که ذهن پولانسکي را به خود معطوف داشته است.... پيشنهاد ميکنم اين فيلم خوب رو ببينيد»