باشگاه خبرنگاران/ عباس رافعي کارگردان سينما ، در خصوص جداسازي بخش بين المللي از جشنواره فجر گفت: جداسازي بخش بين المللي از جشنواه فجر به نفع سينما نبود و تماشاگران و فيلمسازان ايراني از اين رويداد استقبال نکردند و حتي حضور فيزيکي آنها هم به چشم نميخورد.
وي افزود: مکان برگزاري جشنواره بينالملل محفلي براي چاي و قهوه خوردن و حرف زدن مسئولان سينمايي شده بود و هيچ اتفاق مثبتي براي سينما ايران رخ نداد.
اين کارگردان ادامه داد: دوستاني که قصد دارند سينما را از اول اختراع کنند مثل کساني هستند که قصد ساختن چرخ ماشين در صنعت خودروسازي را دارند؛ يعني هدف آنها رسيدن از دوران پارينه سنگي به دوران مدرن است. اي کاش اين دوستان در چند دوره جشنواره بين المللي شرکت ميکردند تا مفهوم جشنواره بين المللي و سياستگذاريهاي آنها را در اين زمينه درک کنند.
وي افزود: مسئولان سينما ايران به سينما تعلق ندارند و علاقهاي به سينما نشان نداده و در جهت تخريب سينماي ايران به انجام هر کاري متوسل ميشوند به اين خاطر آينده خوبي را براي سينماي ايران نميبينم.
"رافعي" در خصوص اکران نشدن فيلم " فصل فراموشي فريبا" گفت: با وجود اينکه اين فيلم مورد تحسين منتقدين قرار گرفت و کانديداي بهترين بازيگري شد اما در حوزه اکران از آن حمايت نشد.
وي افزود: اگر من عضو صنف قهوهداران و يا خياطان بودم به طور قطع از جانب آنها حمايت ميشدم و درب آنها هميشه به روي من باز ميماند.
اين کارگردان بيان کرد: متاسفانه افراد مسئول فعلي نگران پست و ميزشان هستند و هيچ واکنش مثبتي را در زمينه ارتقاء و گسترش سينماي ايران نشان نميدهند.
رافعي گفت: سياستگذاري بخش داخلي و بين الملل جشنواره فجر، سياستگذاري مدرني نيست بلکه سياستگذاري محفلي و سنتي است. روال کار جشنواره بين الملل اين است که به فيلمسازان دنيا فراخوان داد تا فيلمشان را جهت شرکت در جشنواره بين المللي ارائه دهند و بعد از گزينش بهترين آنها براي بخش مسابقه انتخاب شوند نه اينکه هر فيلمي با هر ساختي در جشنواره با اين اعتبار شرکت دهند. پس زماني که چنين فراخواني وجود نداشته باشد پس جشنواره بين المللي نيست.
" رافعي" در خصوص اينکه مدتي است سينما مخاطبان خود را از دست داده اظهار داشت: به عقيده من هزباني از هنرمندي سختتر است. وقتي هزبانان ما محافظه کارو ترسو تر شدهاند اين محافظهکاري به فيلمسازان ما سرايت ميکند در نتيجه فيلم ها خنثي شده و مخاطب را جذب نمي کنند.
وي افزود: معضل بعد توقيف و اکران نشدن فيلمها است که باعث شده اکثر فيلمسازان ما به سمت ساخت فيلهاي بي محتوا و سرد گرايش پيدا کنند و هف آنها فقط ساخت فيلم باشد نه چيز ديگر.
" رافعي" ادامه داد: هيچ فيلمي براي هميشه در وضعيت توقيف باقي نميماند و از هر طريق شده به نمايش در ميآيد. صعه صدر مسئولين سينما ايران بايد گسترش پيدا کند و اين نمونه فيلم ها را مانند فرزندران خود بدانند و حتي الامکان با اصلاحات کوچک مجوز نمايش آنها را صادر کنند و سعي نکنند با خط زدن فيلمها صورت مسئله را پاک کنند.