برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تأکید رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان بر تشکیل دوره های توجیهی استراتژیک برای اساتید مدرسه عالی سینما

منبع
هنر آنلاين
بروزرسانی
تأکید رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان بر تشکیل دوره های توجیهی استراتژیک برای اساتید مدرسه عالی سینما
هنر آنلاين/ سيد ضياء هاشمي تهيه کننده سينماي ايران گفت: «مدرسه عالي سينما» در کنار آنکه بايد شرايط آکادميک را مطابق با استاندارهاي روز جهاني داشته باشد، مي بايست براي اساتيد خود دوره هاي توجيهي را توسط برخي کارشناسان مسلط به حوزه هاي استراتژيک کشور برگزار کند تا بر اساس توجه به هويت ملي و بومي به هنرجويان اين مدرسه آموزش دهند... اين تهيه کننده سينما افزود: اساساً اينکه مسئولان سازمان سينمايي کشور با هر نيتي به سمت تأسيس يک مدرسه عالي سينمايي و آموزش آکادميک هنر هفتم به علاقمندان سينما بروند، نکته اي خوب و قابل تأمل است اما اگر قرار باشد در اين مدرسه هم مانند ساير آموزشگاه ها فرهنگ سينماي اروپا به هنرجويان آموزش داده شود بهتر است که اين اتفاق رخ ندهد. وي گفت: مدرسه عالي سينما در بخش نظري بايستي به سمت بومي سازي و ايجاد فرهنگ و هويت ملي روي بياورد. به خصوص در بخش فيلمنامه نويسي که متأسفانه طي سال هاي اخير همواره با ايرادات و اشکالات زيادي روبرو بوده و آسيب هاي جدي به کليت سينماي ايران وارد ساخته است؛ ما بايد ابتدا علم جهاني آن را به درستي وارد کشورمان کنيم و سپس براي آنکه بتوانيم مخاطبان ايراني را به سالن هاي سينما بکشانيم آن را مطابق با فرهنگ و هويت ملي و تاريخي خود بومي سازي کنيم. تهيه کننده فيلم سينمايي «شوکران» سپس با تأکيد بر اينکه بومي سازي علوم سينمايي در «مدرسه عالي سينما» را بايد جزو بديهيات دانست، اظهار داشت: متأسفانه اساتيدي که هم اکنون در آموزشگاه هاي آزاد و يا دولتي مشغول تدريس علم سينما به هنرجويان هستند اغلب وامدار سينماي غرب هستند و اين يکي از مشکلات بزرگ و اساسي ما است؛ چرا که اين اساتيد اجازه نمي دهند هنرجويان متکي بر باورها و ارزش هاي ديني، ملي و ميهني خود باشند و از اين رو مسئولان و سياست گذاران مدرسه عالي سينما بايد به اين نکته مهم و ضروري توجه ويژه اي نشان دهند. وي افزود: «مدرسه عالي سينما» در کنار آنکه بايد شرايط يک مدرسه کاملاً آکادميک مطابق با استاندارهاي روز جهاني را داشته باشد مي بايست پيش از اينکه اقدام به ثبت نام هنرجويان نمايد براي اساتيد خود دوره هاي توجيهي ۶ ماهه اي را توسط برخي کارشناسان مسلط به حوزه هاي استراتژيک کشور برگزار کند تا بر اساس سياست گذاري هاي از پيش تعيين شده آن ها درس سينما را با توجه به هويت ملي و بومي به هنرجويان اين مدرسه آموزش دهند تا حداقل ما در اين مدرسه مانند گذشته در فرآيند آموزشي مشکل نداشته باشيم. هاشمي در ادامه اين گفتگو با ابراز اين نکته که از سوي ديگر مشکل ما در سينماي ايران عقب ماندن از مسائل روز سينماي جهاني است خاطرنشان کرد: چندي قبل خبري مبني بر برگزاري يکصد و هفتاد و نهمين ورک شاپ تهيه کنندگان سينماي آمريکا منتشر شد که قصد آن ها تعريف روشن و آکادميک از مسائل روز سينماي جهان است. اما متأسفانه در کشور ما تمامي دست اندکاران سينما در هر رشته و صنفي همچنان بر باورها، تجربه ها و آموخته هاي سال ها پيش خود متکي هستند اين در حالي است که چنين مسئله اي نيز به شدت به سينماي کشور ما آسيب خواهند رساند. تهيه کننده فيلم سينمايي «زمهرير» افزود: ما بايد آگاه باشيم سينما پديده به روزي است اما ما در کشورمان در سيستم آکادميک به هيچ عنوان به روز نيستيم و به دلايل گوناگون هر ساله هزاران خروجي از دانشگاه ها و آموزشگاه هاي سينمايي داريم که هيچ گونه بازار کاري برايشان فراهم نيست؛ چرا که سينماي ما يک سينماي شکست خورده محسوب مي شود. اين تهيه کننده سينماي ايران ادامه داد: وقتي در کلاس هاي آموزشي سينمايي در مورد فيلم هاي دهه ۵۰ و ۶۰ ميلادي بحث مي شود و اساتيد اين آموزشگاه ها تمامي تمرکز خود را روي دهه ها قبل گذاشته اند نمي توان انتظار داشت که ما در سينماي ايران به پيشرفت برسيم و دليل آن هم اين است که ما هيچ گاه به داشته هاي خود در سطح ملي آگاه نبوده ايم و همواره خود را زير مجموعه اي از سينماي جهان دانسته ايم در حالي که کشور ما مهد فرهنگ و هنر دنيا بوده است و ايرانيان به دليل هنرشان در دنيا زبانزند خاص و عام بوده و هستند. هاشمي در خاتمه اين گفتگو ابراز اميدواري کرد که بودجه هاي سينماي کشور به جاي آنکه بدون تفکر براي برخي کارها مصرف شوند در بخش توليد و يا واردات تجهيزات مدرن و به روز سينمايي مصرف شود.