فارس:/«بخشي» در آثار قبلي نيز عقايدش را به وضوح بازگو کرده است و هر دو اثر در زمان مديريت آفريده در مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي ساخته شده و او به اين نگاه کارگردان واقف بوده است
اين روزها از سوي کارشناسان و پايگاه هاي مختلف خبري درباره فيلم «يک خانواده محترم» صحبت ميشود و به اهانت فيلم به ارزش هاي انقلاب و دفاع مقدس اشاره مي شود خوشبختانه نمايندگان مجلس در روزهاي اخير موضع گيري کردند و قرار است پرونده فيلم در کميسيون اصل 90 و کميسيون فرهنگي مطرح شده و از مسئولين صدا و سيما و سازندگان اثر توضيح خواسته و به مجلس فراخوانده شوند. جالب است در اين ميان مديران صدا و سيما در قبال اين فيلم تنها سکوت اختيار کرده اند و هنوز هيچ اقدامي براي جمع آوري فيلم و پخش آن در سينماهاي خارج از کشور که سرآغاز آن در فرانسه بوده است (و اين روند ادامه خواهد داشت به دليل حضور پخش خارجي فيلم) صورت نگرفته است.
نکته حايز اهميت در اين ميان فيلمساز و تهيه کننده اثر هستند که نبايد از عملکرد آن ها در ساخت فيلم غافل شد. مروري بر کارنامه فيلمسازي بخشي - کارگردان -و فعاليت او در مدتي که فيلمش را ساخته و به نمايش درآورده است نشان از آن دارد که فيلمساز به اين فيلم علاقه دارد و پاي اثرش ايستاده است. او براي نخستين تجربه با دوربين 35 ميليمتري با سرمايه گذاري مرکز گسترش فيلم کوتاهي با عنوان «آرايشگر بغداد» را ميسازد. فيلمي که در خلاصه داستان آن آمده است: درگيري نيروهاي آمريکايي و عراقي و انجام عمليات انتحاري و بمب گذاري توسط نظاميان در عراق. اما فيلم عراق پس از اشغال را نشان ميدهد اما از بيان فيلمساز مخاطب (علي الخصوص مخاطب غيرايراني ) اين استنباط را از مسلمانان دارد که مسلمانان با دريافت پول حاضر به بريدن سر و کشتار هستند از سوي ديگر فيلم مستهجن هم مي بينند و...
اين فيلم در معتبرترين جشنواره فيلم هاي کوتاه يعني جشنواره لوکارنو نماينده ايران بوده است. اين فيلم در مديريت محمد آفريده در مرکز گسترش و در زماني که بخشي مديريت بين الملل مرکز را داشته است ساخته شد و به جشنوارههاي مختلف ارايه شد، در حالي که بسياري از فيلمسازان فيلمهايشان را با سختترين شرايط ميساختند و امکان ارايه فيلمشان در جشنوارههاي خارجي را نداشتند و تنها اميدشان فعاليتها و عملکرد مرکز بوده است.
فيلم بعدي مسعود بخشي با نام «تهران انار ندارد» نيز با دوربين 35 ميليمتري فيلمبرداري شده و با لحني انتقادي، تحليلي و طنزآلود به روايت حال و گذشته شهر تهران ميپردازد و از ناهنجاري هاي تاريخي و اجتماعي با استفاده از سرپوش طنز ناگفته ها وعقايدش را بازگو مي کند. اين فيلم نيز در جشنواره هاي معتبر دنيا مطرح مي شود
اگر نگاه دقيقي به کارنامه فيلمساز و فيلم اخيرش «يک خانواده محترم» بياندازيم خواهيم ديد بخشي در آثار قبلي نيز عقايدش را به وضوح بازگو کرده است و هر دو اثر در زمان مديريت آفريده در مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي ساخته شده و او به اين نگاه کارگردان واقف بوده است.
در فيلم اخير کارگردان «يک خانواده محترم» همه صحنهها حساب شده و از پيش تعيين شده است در تمام سکانسها «آرش» شخصيت اصلي داستان تحت فشار و مراقبت است و صحنهها حساب شده در کنار هم قرار گرفته است که شايد در فيلمنامه اصلا وجود نداشته. در بخشي از فيلم تصوير پدر را ميبينيم که در حال تنبيه پسرانش است. اين تصوير به تصوير امام خميني (ره) برش ميخورد که در حال سخنراني براي رزمندگان است. و بخشي از سخنراني امام انتخاب شده است که کارگردان را به مقصود خود به خوبي ميرساند.
نگاهي گذرا به فيلم نشان ميدهد که عمق اين فاجعه حساب شده صورت گرفته و سازنده اثر سه ماه در فرانسه با حضور تدوينگر پلانهايي که به آنها اعتقاد داشته است را کنار هم چيده و فيلم آگاهانه خود را ساخته و ارايه کرده است. بخشي براي اولين نمايش فيلماش در سالنهاي فرانسه به اين کشور عزيمت ميکند و براي اولين اکران در پاريس حضور دارد. در جشنواره ابوظبي وقتي فيلم توانست جايزه مرواريد سياه اين جشنواره را از آن خود کند در زمان اهداي جايزه به اين فيلم مسعود بخشي طي پيامي از برگزارکنندگان و عوامل فيلم خود تشکر کرد.
مسعود بخشي با ساخت فيلم و پشتيباني از اثرش نشان داد که به فيلمي که ساخته اعتقاد دارد و هنوز هم بر مواضع خود استوار است . محمد آفريده تهيهکننده نيز بر خلاف ادعاهايي که در گفت و گوهاي مختلف حضور و قولهايي که به مسئولين داده است هيچ گاه نسخه اصلي فيلم را به نمايش نگذاشت و در حال حاضر نيز به نمايش فيلم اصلاح شده در دفترش ادامه داده است. مديران سيما فيلم نيز هيچ اقدامي براي جمع آوري فيلم از پخش آن در کشورهاي خارجي صورت نداده اند و به اعتراضات نمايندگان مجلس و کارشناسان وقعي ننهادند .
فيلمي مملو از دروغ، توهين و تحقير همچنان در کشورهاي خارجي نمايش داده شده و توانسته بلندگويي براي نيروهاي ضد انقلاب باشد و با تبليغات و تشويقات گسترده مخاطبان را به سمت خود جذب کند.شايد اگر هاليوود قصد داشت فيلمي برعليه انقلاب و دفاع مقدس بسازد و ارزشهاي ما را زير سوال ببرد نميتوانست اين گونه و با اين نگاه فيلمي بر عليه نظام ما ساخته و موفق عمل کند. کاري که توسط محمد آفريده مدير فرهنگي بيش از دو دهه انقلاب و مدير بينالملل مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي ساخته و در کشورهاي غربي به نمايش گذاشته شده است.