نماد آخرین خبر

«در مدت معلوم» فیلمی باحیا و پرابهام !

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
«در مدت معلوم» فیلمی باحیا و پرابهام !
باشگاه خبرنگاران/ برنامه اين هفته سينمامعيار با موضوع فيلم «در مدت معلوم» با حضور کارشناسان امير اهوارکي و مازيار وکيلي و با اجراي سيد امير جاويد برگزار شد. در ابتداي برنامه وحيد اميرخاني، کارگردان اين فيلم در ارتباط با اوضاع اکران فيلم به صحبت پرداخت و گفت: خداروشکر اوضاع اکران خوب است و بازخوردهاي خوبي داشتيم. فضاي فيلمنامه و متفاوت بودن آن برايم جذاب بود و براي همين به عنوان کار اول آن را انتخاب کردم و موضوعاتي هم که تا به حال در کارهايم انتخاب کردم از منظري به هم شبيه‌اند. اهوارکي به عوامل استقبال از اين فيلم پرداخت و گفت: فيلم کمدي طبيعتاً فروش دارد و مردم شهرنشين چون نياز به تفريح و خستگي درکردن دارند، به طور معمول از فيلم‌هايي که وجهه کمدي داشته باشند استقبال مي‌کنند. ضمن اينکه اين فيلم هنرپيشه‌هاي خوبي دارد و خود قصه و سالم بودن آن هم موضوع مهمي است. فيلم در عين اينکه مخاطب را مي‌خنداند او را به فکر وا مي‌دارد و حرف‌هايي مي‌زند که قبلاً نشنيديم، اين فيلم باحياست و نشان مي‌دهد کارگردان متديّني دارد. وکيلي نيز ديدگاه خود را در اين رابطه بيان کرد و گفت: يکي از عوامل استقبال از فيلم را طرح موضوع خاصي مي‌دانم که شايد در سينماي بعد از انقلاب به اين صراحت سابقه نداشته است، بازيگران هم تاثيراتي دارند؛ ولي علت اصلي استقبال از آن را موضوع فيلم و نزديک شدن به خط قرمزها مي‌دانم که اين مسئله ميان جوانان مورد بحث است. بنده فيلم را به لحاظ سينمايي فيلم خوبي نمي‌دانم؛ اما چون موضوعش جنجاليست و تم کميک دارد استقبال مي‌شود. هرچند که لزوماً هر فيلم کمدي پرفروش نمي‌شود. ايشان در پاسخ به اين سوال که چرا فيلم، فيلم خوبي نيست؟ بيان داشت: چون با موضوع ژورناليستي برخورد کرده است. يعني صرفاً به موضوع اکتفا کرده و از پرداخت غافل شده است، نکته دوم اين است که شخصيت‌هاي فرعي آن کاملاً بي‌هويت هستند و قصه را پيش نمي‌برند و حتي چالشي براي شخصيت اصلي ايجاد نمي‌کنند. اهوارکي در رابطه با دلايل ارزشمند بودن فيلم خاطرنشان کرد: موضوع فيلم فقط براي خنديدن نيست و در قالب طنز که يک جاهايي هم تلخ است، بحران ازدواج جوان‌ها را مطرح مي‌کند که از موضوعات ملتهب جامعه است. وکيلي در نقد اين فيلم نکاتي را بيان کرد و گفت: اساساً داستاني براي روايت وجود ندارد و يکسري موقعيت‌هاي پراکنده است، با اتکا به بازي بازيگران لحظاتي خنده مي‌گيرد. اما اين موقعيت‌هاي پراکنده حتي از لحاظ تصويري هم به هم چسب نمي‌شوند و با هم ارتباطي برقرار نمي‌کنند، تحول‌ها هم در فيلم کليشه‌اي است. صرفاً مي‌توان اين فيلم را به عنوان کار اول با موضوع صيغه دانست که به صورت کمدي به آن پرداخته شده است. اهوارکي در ادامه صحبت‌هاي ايشان گفت: فيلم باحياست و نمي‌خواهد به موضوع ملتهبش بيشتر دامن بزند و از موضوع سوءاستفاده کند و به اين دليل ممکن است برخي اشارات و کنايه‌هاي فيلم را متوجه نشوند. فيلم با صراحت صحبت نمي‌کند تا حرمت شکسته نشود. فيلم داستان دارد و سرگشتگي‌هاي يک آدم را نشان مي‌دهد که کتابي درباره مسائل جوانان نوشته و وقتي پيش ناشر مي‌رود ناشر مي‌گويد خلاصه کتابت چيست؟ و او مي‌گويد من درباره معضلات جوان‌ها و دادن راه حل آن با استفاده از سنت‌ها صحبت کردم، ما اگر به جوانان راهکار ارائه نکنيم دشمن راهکار مي‌دهد که به درد ما نمي‌خورد. وکيلي در مورد بحث داستان و ويژگي‌هاي روايت‌پردازي اثر به صحبت پرداخت و گفت: موقعيت‌ها پيوستگي ندارد و اينقدر سريع رها مي‌شود که اصلاً نمي‌فهميم چرا به وجود آمده‌اند، وقتي شخصيتي به فيلم اضافه مي‌شود بايد يک کاربردي در درام داشته باشد. شما زماني که نتواني رابطه علت و معلولي بچيني، همه چيز را به دست تقدير مي‌سپاري، ما دست بر قضا در درام نداريم و اين همه دست بر قضا در فيلم نشان‌دهندۀ يک چيز است و آن اينکه شما نمي‌تواني علّتي پيدا کني که با منطق درام کنار هم قرار بگيرند و بنابراين مجبوري اين همه اتفاق را پشت سر هم بچيني تا قصه جلو برود. وي در ادامه، به ويژگي‌هاي فرمي اين فيلم اشاره داشت و گفت: فيلم سعي مي‌کند تا به کليشه‌اي ترين شکل ممکن از تماشاگر خنده بگيرد و اين يک حالت کشکولي به فيلم مي‌دهد که از هرجايي يک چيز را برداشته و در فيلم گذاشته است که لاجرم تماشاگر به آن بخندد ولي اين فيلم را واجد اثر سينمايي نمي‌کند. اهوارکي در جمع‌بندي صحبت‌هاي خود خاطرنشان کرد: فيلم تا حد زيادي سلسله علت و معلولي را مي‌چيند و جلو مي‌آيد و به هر سکانس آن که نگاه کنيد يک‌جورهايي معلول سکانس قبلي است ولي نه به صورت کلاسيک، بلکه مدرن‌تر است. وکيلي نيز در صحبت‌هاي پاياني خود گفت: اصولاً سينما قصه است نه نماد، ما نمي‌رويم کشف کنيم که هر شخصيت نماد چه چيزي است، ما مي‌رويم تا يک قصه منسجم و به هم پيوسته را ببينيم که اين را نمي‌بينيم. مسائلي در فيلم نشان داده مي‌شود که پاسخ داده نمي‌شود، هر فيلم پرفروشي لزوماً خوب نيست، روايت فيلم الکن و پر از ابهام است. برنامه راديويي سينمامعيار پنجشنبه‌ها ساعت 14:30 از راديو گفت‌و‌گو پخش مي‌شود، برنامه‌اي با اجراي سيد امير جاويد و تهيه‌کنندگي و سردبيري محمدجواد طالبي که سعي دارد ضمن پرداختن به مسائل اساسي سينماي ايران سطح آگاهي مخاطب از فيلم‌هاي روي پرده را بالا ببرد. شما مي‌توانيد فايل صوتي برنامه را در سايت راديو گفتگو بشنويد. با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد telegram.me/akharinkhabar