نماد آخرین خبر

مسعود فراستی: زندگی خصوصی آقا و خانم میم به دور از خشونت است

منبع
بروزرسانی
مسعود فراستی: زندگی خصوصی آقا و خانم میم  به دور از خشونت است
باشگاه خبرنگاران/فيلم سينمايي "زندگي خصوصي آقا و خانم ميم" به لحاظ دقت کارگردان و کنترل بازي هاي قابل دفاع بوده و همچنين به دور از مسائل غيراخلاقي و خشونت است. بخش نقد فيلم اين هفته برنامه سينمايي "هفت" با حضور روح الله حجازي کارگردان، محمد تقي فهيم منتقد، مسعود فراستي منتقد به نقد و بررسي فيلم سينمايي "زندگي خصوصي آقا و خانم ميم" پرداخت. محمد تقي فهيم در ابتداي اين نقد عنوان کرد: در سال هاي اخير يکي از معضلات اساسي در سينماي ما نگاه و تحليل نگر فاقد پژوهش نسبت به طبقه متوسط است که باعث شده تا شاهد فيلم هاي دلچسب و مردمي نباشيم. وي ادامه داد: بر همين اساس يک واقعيتي در غرب مي گذرد که آن ها پس از بحران در سينماهاي خود به فکر اين افتادند که قلقلک جنسي را دستمايه سينماي خود قرار داده تا مخاطب را به سينماها جذب کنند. فهيم اظهار داشت: هم اکنون اين تحليل بدون ريشته و اساس نسبت به طبقه متوسط در سينماي ايران گسترده شد و سينماگران آن را دستمايه خود در توليد قرار مي‌دهند. وي تاکيد کرد: "زندگي خصوصي آقا و خانم ميم" اگر چه همچنان در بحث رمانتيک مايه‌يي از سيطره نگاه مي گيرد اما سازندگان آن در بحث اجرا با فاصله از اين مضمون، در انطباق با جامعه ايران به شدت از آن موضوع دوري مي کنند. فراستي در ادامه اين گفتگو عنوان کرد: در بعد از دهه 70 در غرب به خصوص سينماي هاليوود مسائل غيراخلاقي و خشونت شديد و تکنولوژيک شد و تفکر و تحقيق تکنولوژيک اين شد که اين دو مقوله دو بال جاذبه سينما شدند. وي بيان کرد: سازندگان ما در ايران بسيار تحت تاثير اين موضوعات قرار گرفتند و بدون اينکه موضوع را با جامعه ما وفق دهند از آن کپي بد کردند. وي تصريح کرد: خوشبختانه "زندگي خصوصي آقا و خانم ميم" به اين دام نمي افتد بلکه با يک مرد امروزي به اصطلاح مدرن و يک زن به اصطلاح سنتي روبرو هستيم که اين تضاد بين شبه سنتي و مدرن خوب است و توانايي آسيب شناسي با ايجاد موقعيت درام را دارد. روح الله حجاري در پاسخ عنوان کرد: قواعد کلاسيک را تا حدي رعايت کرديم قصه داراي عطف است اما به آن شکل که خود ما دنبال آن بوديم. وي تصريح کرد: هم اکنون در سينما دست سازندگان براي مخاطب رو شده تجربه در اين اثر جذاب بوده که با متريال و انتخاب کمتر قصه را تا جذب نگه داريم. فراستي در ادامه گفت: اگر ما رويدادهاي مختلفي را براي بحث ايجاد نکنيم و بخواهيم بدون رويداد روي اجزا تنش را بالا برده اما نگه داريم اين خطرناک است. وي بيان کرد: تماشاگر همچنان قصه گو است و قصه مي خواهد فيلم يک سري اطلاعات به تماشاگر ميدهد اما کامل نيست و به همين علت تماشاگر روي چه مي‌ماند. وي اظهار داشت: اختلافات سينماي کلاسيک تا مدرن روي چگونه است فيلمسازان صاحب نگاه و جهان بيني دارد و فرم دار کار مي کند و در حال حاضر بسياري روي چه مي مانند. فراستي تصريح کرد: بحث در بخش اطلاعات روي شخصيت پردازي هم لطمه مي زند و از زن يک تيپ تقريبا سنتي مي سازد که چيزي زيادي از آن شخصيت متوجه نمي شويم. فهيم در ادامه بيان کرد: قصه رمانتيک اين اثر در جهت تکريم خانواده ايراني با نقد جريان سنت و مدرنيته درام خود را به نفع اين سنت پيش مي برد تا جايي که بضاعت فيلم اجازه داده از فرمي براي پيشبرد اين مضمون به نفع جامعه استفاده کند. وي در پايان خاطرنشان کرد: "زندگي خصوصي آقا و خانم ميم" با نگاه دقيق و خوب و همچنين اجرا از نماهاي خوبي برخوردار است و در آينده در ذهن خواهد ماند. فراستي در پايان متذکر شد: ابراهيم حاتمي کيا و حميد فرخ نژاد به خوبي از ايفاي نقش برآمده اند اما مهتاب کرامتي گزينه مناسب براي ارائه اين نقش نيست و فيلم به لحاظ دقت کارگردان و وسواس و کنترل بازي ها قابل دفاع است