نماد آخرین خبر

نغمه‏ هایی برای مامور ۰۰۷

منبع
باني فيلم
بروزرسانی
نغمه‏ هایی برای مامور ۰۰۷
باني فيلم/ پس از حدس و گمانه زني‌هاى بسيار سرانجام اعلام شد چه کسى ايفاگرى نقش جيمزباند را در فيلم «کازينو رويال»، بيست و يکمين ماجراى مأمور دو صفر هفت برعهده خواهد داشت که در سال آينده به نمايش درخواهد آمد: دنيل کريگ، هنرپيشه ۳۷ ساله انگليسى. يکى از عناصر جذاب فيلم هاى جيمز باند، تم موسيقى متن و به ويژه ترانه هاى متن آنهاست که با صداى بزرگان عالم موسيقى پاپ و راک اجرا شده است. اولين نقشه هاى ساختن فيلم از ماجراهاى مأمور دوصفر هفت برمي‌گردد به سال ۱۹۵۳. به گفته يان فلمينگ پدر ادبى مأمور دو صفر هفت، جيمز باند زاده اتفاق و تصادف است. فلمينگ بعد از تصميمش به ازدواج و شروع فصل تازه اى از زندگى مي کوشد که در زندگى جديدش، تنوعى هم به وجود آورد. در طى تلاش هاى مختلفش براى ايجاد تنوع به نوشتن روى مي‌آورد که خلق جيمز باند، مأمور دو صفر هفت نيز هم حاصل همين تلاش هاى ادبى است. داستان‌هاى يان فلمينگ درباره اين جاسوس خارق العاده، نسبت به فيلم هائى که بعدها تهيه شده اند خيلى جدى تر و خشن ترند؛ داستان‌هائى که چون خود شخصيت جيمزباند، زائيده جنگ سرد هستند. مأمور دوصفر هفت در فيلم هائى که بر اساس داستان هاى يان فلمينگ ساخته شده اند، شخصيتى شوخ طبع و خوش مشرب است و به ويژه راجر مور، سومين بازيگر اين نقش، بيش از ديگران توانسته است، اين شوخ‌طبعى را به نمايش بگذارد. البته بايد گفت جيمزباند، اگر چه هميشه در آخر فيلم پيروز ميدان را ترک مي کند، اما شخصيتى مثل سوپرمن نيست، بلکه آدمى است که مرتکب اشتباه مي شود، از خود احساسات نشان مي‌دهد و به چيزهاى ناباب هم بى علاقه نيست. دقيقا اين تناوب بين دقت عمل و ضعف هاى انسانى است که تا به امروز نقش مهمى در موفقيت ماجراهاى پرهيجان جيمزباند داشته. همه چيز روز هشتم ماه مه سال ۱۹۶۲ با نخستين اکران يکى از بهترين فيلم‌هاى جيمز باند، يعنى «دکتر نو» شروع شد. در اين تاريخ بود که عاشقان فيلم و سينما براى اولين بار تم اصلى موزيک متن فيلم‌هاى مأمور دو صفر هفت را شنيدند. سازنده اين تم که امروز به يکى از معروف‌ترين ملودي‌هاى عالم سينما بدل شده ، مونتى نورمن بود. فيلم‌هاى جيمز باند در طى چند دهه گذشته دست آوردهاى بي نظيرى در عالم موسيقى هم بدنبال داشته اند. ترانه هائى به يادماندنى چون Live and let die از فيلم بکش و زنده بمان با صداى پاول مکارتنى، ترانه Nobody does it better از فيلم «جاسوسى که دوستم داشت» با صداى کارلى سايمن، ترانه «فقط به خاطر چشمان» تو با صداى شينا ايستن، ترانه «منظرى به يک قتل» با اجراى گروه Duran Duran، ترانه «روشنايى هاى پايدار روز» از گروه a-ha، ترانه «چشم طلايى» با صداى بى نظير تينا ترنر و قدر مسلم ترانه هاى «گلد فينگر» و «الماس‌ها ابدى اند» و با صداى پخته و عالى شرلى بسى. جان بارى تا به حال موزيک متن ۱۲ فيلم از ماجراهاى جيمزباند را ساخته و خود نيز به اسطوره اى بدل شده که در تکامل موسيقى فيلم نقش تاثيرگذار و مهمى به عهده داشته است. بايد گفت جان بارى با موفقيت کامل و مهارت تمام توانسته است توازنى بين اکشن و طنز و هيجان به وجود آورد. يکى از دست آوردهاى اين آهنگساز موفق، اصولا فکر ساختن ترانه متن براى فيلم هاى جيمز باند بوده که اگرچه در اولين فيلم يعنى «دکتر نو»، وجود نداشته، اما در فيلم هاى بعدى، عنصرى ثابت بوده و از آن گذشته در صف ترانه هاى محبوب روز قرار داشته است. بعد از فيلم «الماس ها ابديند» که آخرين فيلم با شرکت شان کانرى بود، فيلم «بکش و زنده بمان» اکران شد که سازنده موسيقى متن اين فيلم جرج مارتين بود. مارتين خود تهيه کننده معرف آلبوم هاى گروه بيتلز بود و جاى تعجب نيست که هنگامى پاول مکارتنى ترانه متن اين فيلم را خواند، جرج مارتين هم مسووليت ساختن موسيقى متن فيلم را به عهده گرفت. ناگفته نماند، ترانه «بکش و زنده بمان» که بدون شک از لحاظ ريتيمک يکى از بهترين ترانه هاى فيلمهاى جيمزباند محسوب ميشود، در سال ۱۹۷۴ نامزد دريافت جايزه اسکار شد. يکى ديگر از سازندگان موسيقى متن فيلم‌هاى جيمزباند ماروين هامليش است که مسوول ساختن موسيقى فيلم «جاسوسى که دوستم داشت» بود. با وجود اينکه اين آهنگساز در آن سال ها دوران بحرانى را مي گذراند، اما موفق شد در دو بخش نامزد دريافت جايزه اسکار شود، يکى براى کل موسيقى متن و يکى هم براى ترانه Nobody does it better با صداى کارلى سايمن. بيل کنتى که با ساختن موسيقى متن فيلم راکى به شهرت رسيده بود، در سال ۱۹۸۱ عهده دار ساختن موزيک فيلم «فقط به خاطر چشمان تو» شد. ترانه متن اين فيلم نيز که با صداى شنا ايستن اجرا شد و با توحه به ترکيب جالبش از موزيک راک و جاز تازگى داشت، يکى از نامزدهاى دريافت جايزه اسکار بود. ميشل لگران يکى از معروف‌ترين سازندگان فرانسوى موسيقى متن فيلم در دهه شصت و هفتاد ميلادى به شمار مي‌آيد و از ميان آثار معروفش مي‌توان به «تابستان ۴۲»، «پايان خوش» و فيلم ميوزيکال «ينتل» اشاره کرد. اين آهنگساز در سال ۱۹۸۳ موزيک متن فيلم «هرگز نگو هرگز» را ساخت که دوباره سازى فيلم «تندربال» يا «گلوله هاى رعدآسا» ست که ترانه متن آن را لنى هال خوانده. بعد از شان کانرى، جرج لانزبى و راجر مور، تيموتى دالتن چهارمين هنرپيشه اى بود که ايفاگرى نقش جيمز باند را برعهده گرفت و در دو فيلم هم بازيگرى کرد: فيلم «جواز قتل» که سال ۱۹۸۹ اکران شد و ترانه متن اون با صداى گلاديز نايت اجرا شده و فيلم «روشنايى‌هاى پايدار روز» که در سال ۱۹۸۷ روى پرده آمد و اجراى ترانه متن آن را گروه نروژى a-ha برعهده داشت، گروهى که همچنان فعاليت دارد و به ويژه در اواخر دهه هشتاد ميلادى اوج موفقيت‌هايش را تجربه مي‌کرد. اگرچه اريک سئرا يکى از معروف ترين موزيسين هاى فيلم در فرانسه محسوب مي شود و ميل زيادى به آزمايش و رفتن راه هاى جديد دارد، اما تا به حال فقط يک بار پا به دنياى جيمزباند گذاشته و در سال ۱۹۹۵ موسقى متن فيلم «چشم طلايى» را نوشته که در واقع حال و هواى موزيک دهه نود را دارد و ترکيبى است از موسيقى مدرن ساخته هاى خودش و تم ملودى جيمزباند که رگه هائى از موزيک تکنو هم در آن به گوش مي‌رسد. سئرا براى خلق اين اثر جايزه موسيقى بى ام آى را دريافت کرد و اجراى ترانه متن را هم تينا تورنر، خواننده پرسابقه و کارکشته عالم پاپ و راک به عهده داشت. موسقى متن سه فيلم آخر جيمزباند با بازيگيرى پيرس برازن، يعنى، «فردا هرگز نمى‌ميرد»، «دنيا کافى نيست» و «يک روز ديگر بمير»، ديويد آرنولد است که او را مي‌توان يکى از جوان‌ترين و پرطرفدارترين آهنگسازهاى فيلم دانست. در مجموع بايد گفت فيلم هاى جيمزباند، پديده اى کم‌نظير در عالم فيلم هاى سريالى هستند، چرا که هربار با شکل و ظاهرى نو و جذاب روى پرده مي‌آيند و تا به امروز موفق شده اند، چند نسل از طرفدارهاى فيلم و سينما را به وجد آورند. جاى شک نيست که اين پديده چندين و چند سال ديگر هم ما را همراهى خواهد کرد و حال بايد ديد که اجراى ترانه متن فيلم جديد جيمز باند، يعنى «کازينو رويال» که با بازيگرى دنيل کريگ، اواخر سال آينده ميلادى اکران مي شود، به چه کسى واگذار خواهد شد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد