نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سینما و چهره ها

حجت اشرف‌زاده: آلبوم «ماه و ماهی» دریچه جدیدی را به روی مخاطب باز کرد

منبع
جيم
بروزرسانی
حجت اشرف‌زاده: آلبوم «ماه و ماهی» دریچه جدیدی را به روی مخاطب باز کرد
جيم/ آهنگ «ماه و ماهي» در سال گذشته حال خيلي‌ها را خوب کرد. ريتم آرام اين اثر در کنار شعر بي‌نظير عليرضا بديع و صداي دلنشين حجت اشرف‌زاده يک شاهکار را به وجود آورد که ماه‌ها اين اثر را در صدر فروش سايت‌هاي موسيقيايي قرار داد. اثري که محصول دورهمي ترانه سرا و خواننده در يک حجره فيروزه‌تراشي بود و حال خوب آن روز به همه منتقل شد. حالا همه حجت اشرف‌زاده را مي‌شناسند و از او به عنوان يک خواننده توانمند ياد مي‌کنند که به واقع هم همين طور است. او با تلفيق موسيقي سنتي با موسيقي ذائقه‌پسند امروزي کارهايي را مي‌خواند که بسيار شنيدني است. با خواننده محبوب اين روزهاي نسل جوان پيرامون آلبوم ماه و ماهي، رويه جديدش در موسيقي سنتي و فعاليتش در تيتراژهاي تلويزيوني هم کلام شديم. چطور توانستيد از نيشابور سلسله مراتب را طي کنيد؟ من از 13-14 سالگي آواز را در کنار پدرم تجربه کردم. البته آن زمان قرآن و اذان هم قرائت مي‌کردم و چندين رتبه استاني و کشوري در اين زمينه‌ دارم. آموزش هنر براي من در مرکز موسيقي خراسان شمالي جدي‌تر شد. آن زمان قطعه‌اي در سمفوني آيين خراسان ساخته شد که قرار بود اين کار را يک خواننده مشهور بخواند ولي ريسک کردند و اين کار را به من دادند که از پس آن برآمدم و همان سال در بخش سمفوني جشنواره صدا و سيما اين اثر رتبه نخست را کسب کرد. چند سالي به همين شکل پيش رفت تا اين‌که سال 84 به تهران رفتم و نزد استاداني مثل مشکاتيان، شجريان، محمدرضا لطفي و بسياري ديگر شاگردي کردم. چطور به استاد شجريان رسيديد؟ يک شب در تهران آوازخوان‌هاي جوان دعوت بودند که من يک آواز کوتاه خواندم. آقايي به نام عطار که اصالتا نيشابوري و از پيشکسوتان ادبي کشور هستند، از کار من خوش‌شان آمد. من به ايشان گفتم آرزو دارم استاد شجريان را ببينم. ايشان در کمترين زمان اين ديدار را هماهنگ کردند. من براي استاد شجريان خواندم و ايشان بسيار مهربان و با انرژي برخورد کردند. يادم هست استاد دست من را در دست‌شان گرفتند و گفتند تو خواننده بزرگي مي‌شوي. شما قبل از «ماه و ماهي» آلبوم"شرح پريشاني" را به بازار داديد، چرا آن آلبوم شنيده نشد؟ آلبوم "شرح پريشاني" در سالي توليد شد که استادم آقاي مشکاتيان فوت کردند و من هم مقداري در شوک اين ماجرا قرار داشتم. نکته ديگر درباره اين آلبوم، نوع سنتي تنظيم و ساخت آن نبود که در همان زمان به عقيده من برندهاي بهتري وجود داشتند. البته همان تجربه باعث شد احساس کنم به لحاظ نوع ادبيات، فرم تنظيم بايد اتفاق بهتري بيفتد که همان هم به ساخت آلبوم «ماه و ماهي» منجر شد. من براي آلبوم «ماه و ماهي» و انتخاب شعرها قبل از اين که مرحله ساخت و تنظيمش شروع شود نزديک دو سال مطالعه کردم. اين آلبوم با مشاوره عليرضا بديع و کار تيمي برادران بيات انجام شد که نتيجه خودش را داد. در واقع اين امکانات و نيازسنجي بود که ما به اين نتيجه رسيدم که جامعه نياز به فضاهاي مدرن دارد و ما را بر آن داشت که فضاي متفاوت‌تري را تجربه کنيم و اين آلبوم و قطعه واقعا به طرز عجيبي همه‌گير شد. در شرح پريشاني بيشتر شعر کلاسيک خوانديد؟ بله موسيقي اصيل ايراني بود. يعني تمام کارها تنظيم با ارکستر سنتي و آهنگسازي هم همين طور. علاقه خود من هم با توجه به اين که سال‌ها موسيقي سنتي خواندم به همان سبک است ولي يک هنرمند براي ديده شدن بايد کار جديد ارائه کند و به اين دليل با همکاري دوستان به شکل و فرم جديد رسيديم و موفق هم شد. فضاي موسيقي سنتي ما انگار کلا چرخشي به سمت موسيقي ذائقه‌پسند امروزي داشته و افرادي مثل شما، آقاي زندوکيلي، گروه چارتار و... سبک جديدي را با الهام از موسيقي سنتي ارائه مي‌کنند. علت چيست؟ به هر حال فناوري و مدرنسيم وقتي وارد مجموعه هنر مي‌شود، طبيعي است تمام مسائل را تحت الشعاع قرار مي‌دهد. مردم هميشه نو‌گرايي را دوست دارند و از آن استقبال مي‌کنند. وقتي شما بتوانيد فناوري را با هنر اصالت‌مدار خودتان ترکيب کنيد اين باعث مي‌شود که يک دريچه به روي شنونده شما بازشود که اين دريچه بر روي شنونده «ماه و ماهي» باز شد. شما در جاهاي مختلف بر نقش عليرضا بديع در توليد آلبوم «ماه و ماهي» تاکيد داشتيد. ايشان چطور توانستند به شما در اين اثر کمک کنند؟ عليرضا بديع غزل‌سرايي است که ترانه هم خوب مي‌نويسد و موسيقي خوب را هم سال‌هاست که شنيده، بنابراين کسي است که مي تواند بهترين‌ها را در قالب غزل توليد بکند. ما با هم فکري توانستيم به يک فرم و نقطه مشترک خوب براي «ماه و ماهي» برسيم. با اين که اشعار غزل هست و غزل در مقايسه با ترانه يک مقدار سنگين‌تر هست ما اين ريسک را کرديم و خوشحالم که وارد اين بازي شديم. قبل از «ماه و ماهي»، آهنگ «پيوند عاشقان» شما از صدا و سيما پخش مي‌شد، ظاهرا آن کار هم ماجراي جالبي دارد، درست است؟ موسيقي محلي ما، يک نوع موسيقي بسيار بکر و دوست داشتني است و موسيقي خراساني به نظر من سرآمد فولکلور کشور است. روزي که ما تصميم گرفتيم آثار خراساني را به صدا و سيما ببريم فضا خيلي بسته بود و تا آن موقع موضع‌گيري در اين‌باره زياد بود. دفاع ما از پروژه‌مان اين بود که بعضي مرزها را کنار بزنيم و براي اتفاقي که قرار هست جوان‌ها به ازدواج تشويق بشوند، سراغ چنين موسيقي شادي برويم. اين کار وقتي ساخته شد ترس‌ها شروع شد که در کمترين زمان دسته جمعي به دفتر آقاي ضرغامي رفتيم، ايشان مردد بود و گفت بگذاريد من فکر بکنم اما ما نگذاشتيم ايشان فکر کنند و مجوز پخش آن را گرفتيم! کلا اجراي موسيقي خراساني در برنامه‌تان هست؟ من چند کار خراساني دارم که در برنامه‌هاي مختلف تلويزيوني و راديويي و حتي در کنسرت‌ها هميشه اجرا مي‌کنم و اين تعلق خاطر من به موسيقي خراسان است و به شدت از آن دفاع مي‌کنم. بسياري از کارشناسان معتقدند که من بعد از توليد اثر ماه و ماهي همان فرم را ادامه بدهم منتها اعتقاد قلبي من اين است که خاستگاه موسيقي من از خراسان است و من موسيقي خراسان را آغاز حرکت خودم مي‌دانم و مي‌خواهم در اين مسير هم ادامه بدهم. شما بعد از عليرضا قرباني دومين نفري هستيد که کنسرت آنلاين را تجربه کرديد، اين کار با چه انگيزه‌اي انجام شد؟ کنسرت در کشور ما گران است و ما هم با همين نگاه آمديم و اين کار را انجام داديم. ما در واقع وقتي به کنسرت آنلاين مي‌رويم، ضرر مي‌کنيم. تيم برگزار کننده با هزينه بسيار زياد کنسرت آنلاين را برپا کرد و حالا حالاها آن هزينه اوليه‌اش باز نخواهد گشت. هنرمندان هم با دريافت کمترين هزينه روي صحنه حاضر مي‌شوند و ريسک مي‌کنند. چراکه آن اجرا براي هميشه روي فضاي مجازي باقي خواهد ماند و بسياري به اين کارها تن نمي‌دهند و کوچک‌ترين اتفاق يا اشتباهي روي استيج براي هميشه ثبت مي‌شود. بنابراين کار ساده‌اي نيست. نگاه ما اين بود که افرادي که موسيقي را دوست دارند اما اين امکان را ندارند که به کنسرت بيايند و بليت گران بخرند، بتوانند موسيقي زنده را ببينند و حس خوب زنده شنيدن موسيقي را تجربه کنند. در اجراي من700 نفر هم در سالن حضور داشتند که به خيريه اختصاص داشت و من براي معلولين و جانبازان عزيزي که آنجا بودند، با عشق خواندم. مي‌گويند شما در اجراهاي زنده خيلي حساس هستيد؟ به هر حال ساختار صوت و ساختار چيزي که مردم مي‌خواهند بشنوند، براي من مهم است. مردم وقت گران بهاي‌شان را براي شما قرار دادند و حاضر شدند بيايند و حال‌شان را با شما به اشتراک بگذارند. خيلي کم لطفي و بي ادبي به ساحت مخاطب است که شما به صوت يا اجراي‌تان يا ارکستر‌تان دقت نکنيد. من بعد از هر اجرا بايد يکي دو روز استراحت کامل کنم چون آن‌قدر انرژي مي‌گذارم که صدايم به نوعي مي‌گيرد و اعتقاد دارم که بايد اين اتفاق‌ها بيفتد تا مخاطب حجت اشرف‌‌زاده را بپذيرد و دوست داشته باشد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد