باني فيلم/ جوايز آکادمي اسکار از راي دادن راي دهندگان تا پهن کردن فرش قرمز، تجارتي بزرگ را رقم ميزند.
اين تجارت بزرگ به معني هزينهاي بزرگ و نيز درآمدي بزرگ است و اينکه چقدر بايد خرج کنيد تا موفق شويد. اما آمار فقط شامل حال اين ارقام نميشود و آماري از مراسم و حضار هم هرسال ارايه مي شود.
اين ارقام هم شامل حال برگزار کنندگان مراسم ميشود وهم شامل حال آنهايي که ميخواهند به نوعي خود را در اين مجموعه ببينند.
کمپين (بين پنج تا هشت ميليون دلار)
رسيدن به صحنه، نخستين و سختترين قدم براي هر فيلم است: رقابت بسيار سنگين است و هر سال هم سنگينتر ميشود. براي اينکه بتوانيد فيلم تان را از مجموعه گسترده محصولات ديگر بيرون بکشيد، اول بايد يک کمپينر مخصوص اسکار استخدام کنيد. آنها رابطه و استراتژي هاي لازم براي دسترسي به راي دهندگان آکادمي را دارند و مهمتر از همه، قوانين را مي دانند. بامبل وورد، يک مسئول روابط عمومي کارکشته ميگويد: «يک فرهنگ کامل از نزديک شدن به آکادمي و اعضاي آن وجود دارد.
ممکن است در فصل جوايز اعضاي آکادمي تک تک روزها را صرف بيرون رفتن براي ناهار و شام صرف کنند. اين هم بخشي از بازي است: چه کسي مي تواند شما را وارد اتاقي کند که همه مردم بخواهند آنجا حضور به هم برسانند؟ در پايان روز، ما فرهنگي متشکل از استعدادها هستيم چرا که مردم هنوز هم از ملاقات کردن با ستارههاي فيلم هيجان زده ميشوند.»
پيدا کردن راه درست بعد از اينکه فيلم از اتاق تدوين بيرون مي رود هم حياتي است: از پيش نمايش فيلم در يک فستيوال قابل توجه که راه را باز مي کند (وورد مي گويد «فستيوال تلورايد مهر تاييد فيلم هاي آکادمي است») تا ترتيب دادن رخدادهايي که باعث جلب توجه مي شوند، مثل بازسازي صحنه ساخت فيلم «اتاق» در يکي از سينماهاي لسآنجلس. منتقدان هم هنوز نقشي کليدي در دست پيدا کردن به اعتبار اسکاري بازي مي کنند. وورد ميگويد: «يک مسئول روابط عمومي خوب رسانه هايش را مي شناسد، و سليقه مردم و اينکه به چه چيزي پاسخ مي دهند را هم مي شناسد. بنابراين اول آن ها فيلم را به اين افراد نشان مي دهند چون آن ها کساني هستند که بلافاصله درباره فيلم صحبت مي کنند.»
توزيع کنندگان فيلم در ايالات متحده، و نه تهيه کنندگان آن، هزينهها را پرداخت مي کنند؛ کمپين هاي اسکار بخشي از بازاريابي و روابط عمومي هستند که از همين حالا براي اکران فيلم اتفاق مي افتند. وورد مي گويد بايد به جاي آن دو هفته بازه اکران استانداردي که بازاريابي فيلم آن را مورد هدف قرار مي دهد، روي «پايداري» تمرکز کرد و «کاري کرد که فيلم طي گذر چند ماه يا يک سال به نظر جالب و جديد و تازه بيايد.»
اين ها بعضي از هزينه هاي کليدي تخميني هستند:
مشاور متخصص روابط عمومي: ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار دلار
تبليغات: يک ميليون دلار پيش از نامزدي اسکار؛ ۸۰۰ هزار دلار پس از آن
تبليغات تلويزيوني و پرومو: ۱٫۵ ميليون دلار
هزينه استعدادها: ۹۰۰ هزار دلار براي پرواز ستاره ها و نمايش و رخدادهاي مربوط به فيلم
نمايش فيلم: حدود ۱۶۰ هزار دلار
نمايش دي وي دي و ديجيتال: حدود ۳۰۰ هزار دلار. وورد مي گويد اين ها حياتي هستند: با وجود اينکه همه مي گويند اوضاع روي پرده بزرگ بهتر است، مردم به صورت طبيعي تنبل هستند و مي خواهند فيلمها را در خانه و در آرامش مراسم شکرگذاري تماشا کنند.
جوايز ديگر: ۵۰۰ هزار دلار براي کمپين ها و چيزهاي ديگر گلدن گلوب که به عنوان بخشي از کمپين بزرگتر اسکار محسوب مي شوند.
خود نمايش (۴۴ ميليون دلار)
گزارش مالي سالانه آکادمي شامل جزييات پايه اي درباره هزينه ها مي شود: در سال ۲۰۱۶ آکادمي اسکار ۴۴ ميليون خرج جوايز و «فعاليت هاي وابسته» کرد. اين رقم شامل مراسم اهداي جوايز و مجموعه اي از رخدادهاي وابسته از جمله مراسم ناهار نامزدها (با هزينه ۲۶۰ هزار دلار)، جوايز گاورنرز (براي دستاوردهاي يک عمر تلاش حرفه اي با هزينه ۸۶۵ هزار دلار) و گاورنرز بال (مراسم پس از مهماني رسمي اسکار با هزينه ۱٫۸ ميليون دلار) مي شود. اما خود مراسم زنده که يکشنبه شب ها برگزار مي شود، چيزي حدود ۲۱ تا ۲۲ ميليون دلار خرج برمي دارد.
ليست هزينه هاي کليدي تخميني:
دستمزد تهيه کنندگان مراسم: ۱۰۰ هزار دلار براي هر يک از دو تهيه کننده يعني مايکل دو لوکا و جنيفر تاد.
دستمزد مجري: ۱۵۰ هزار دلار که مقدار حداقل تعيين شده توسط اتحاديه است براي مجري امسال جيمي کيمل.
دالبي تيه تر: هزينه اجاره سالن مشخص نيست چون بخشي از قرارداد پيچيدهاي است که به حقوق رسمي نام دالبي براي اين سالن مرتبط مي شود، و در عين حال آکادمي يک قرارداد ۲۰ ساله با آن ها دارد.
مجسمه هاي اسکار: حدود ۹۰۰ دلار هر کدام.
امنيت: ۲۵۰ هزار دلار
فرش قرمز: ۱٫۵ دلار براي هر فوت مربع که براي فرش قرمز ۵۰۰ در ۳۳ فوتي چيزي معادل ۲۴ هزار و ۷۰۰ دلار مي شود.
کيترينگ: رقم کلي در دسترس نيست، اما ولفگنگ پاک که سرآشپز رسمي اسکار است انتظار دارد حدود ۲۰ هزار دلار صرف شکلات و ۲۵ هزار دلار براي غذاي مراسم شام مهماناني شامل ۱۵۰۰ صندلي پس از مراسم هزينه کند.
سال گذشته، آکادمي ۱۱۳٫۱ ميليون دلار در بخش جوايز خود به عنوان درآمد کسب کرد که سودي ۶۹٫۱ ميليون دلاري بود. بزرگترين بخش درآمد از ديزني بود که سالانه حدود ۷۵ ميليون دلار براي پخش کردن مراسم در شبکه ايبيسي پرداخت مي کند. انگيزهاش براي انجام اين کار چيست؟ فروش فضاي تبليغاتي که سال گذشته براي هر تبليغ ۳۰ ثانيهاي به ۲ ميليون دلار رسيد. در سال ۲۰۱۵، اي بي سي از پخش مراسم اسکار حدود ۱۱۰ ميليون دلار از تبليغات درآمد داشت.
آکادمي همچنين از شرکت کنندگان هزينه بليت دريافت مي کند که براي تالار با ۳۴۰۰ صندلي چيزي بين ۷۵۰ دلار تا ۱۵۰ دلار است.
بعد هم کيف مخصوص اسکار هست که امسال شرکت بازاريابي ديستينکتيو اَسِتس آن را اهدا مي کند و ارزشي معادل ۱۶۰ هزار دلار دارد و البته کاملا غيررسمي است؛ در سال ۲۰۱۶ آکادمي يک دعوي قضايي عليه اين کمپاني به خاطر حقوق کپي رايت به وجود آورد که تحت شرايط غيرمحرمانه به نتيجه رسيد. کيف امسال شامل يک اقامت سه روزه در مزرعه لاست کوت (به ارزش ۴۰ هزار دلار)، ۱۰ جلسه با يک تمرين دهنده فيتنس سلبريتي ها (به ارزش ۹۰۰ دلار) و اقلام ريز و درشت ديگر مي شود.
تاثير: ۳ ميليون دلار
تمام اين تلاش ها ارزشش را دارد؟ يک فيلم برنده جايزه اسکار مقادير غيرقابل حسابي از تاثيرهاي مثبت دريافت ميکند و اغلب در مسير حرفهاي کاري بازيگران بعد از دريافت اسکار تغييرهاي بزرگي رخ ميدهد. اما کمک احتمالي به باکس آفيس به طور قابل توجهي کمتر است. ارقام ادموند هلمر که يک تحليلگر داده است نشان مي دهد که برندگان اسکار چيزي حدود ۳ ميليون دلار به باکس آفيس خود اضافه مي کنند؛ اين در مقايسه با تاثير گلدن گلوب که گفته مي شود به طور متوسط چيزي حدود ۱۴٫۱ ميليون دلار به باکس آفيس فيلم اضافه ميکند، خيلي قابل توجه نيست.
در نکته اي که شايد خيلي عجيب باشد، فيلمي که بعد از دريافت نامزدي اسکار بيشترين ميزان فروش باکس آفيسي را به خود اضافه کرد «تک تيرانداز آمريکايي»، فيلم بيوگرافيکي بحث برانگيز درباره عضو کماندوهاي ارتش آمريکا کريس کايل بود. سود باکس آفيسي اين فيلم بعد از دريافت نامزدي اسکار ۹۰ درصد افزايش داشت. با اين حال، به احتمال زياد اين ارقام بيشتر به استراتژي بازاريابي فيلم بستگي داشت که به شدت روي تاييد آکادمي تکيه مي کرد يا شايد حتي انتظارش را داشت.
از برندگان بهترين فيلم اسکار، دراماتيک ترين تاثير مربوط به يکي ديگر از پروژه هاي کلينت ايستوود بود. فيلم «عزيز ميليون دلاري» که توانست بعد از برندن جايزه اسکار در سال ۲۰۰۵ درآمد باکس آفيسي خود را ۵۶ درصد افزايش دهد.
کسي واقعا اهميت مي دهد؟
ريتينگ هاي تلويزيوني براي پخش برنامه اسکار در سال هاي اخير به شدت در ايالات متحده کاهش داشته اند، حتي با وجود اينکه تهيه کنندگان مراسم را بازسازي کردند و مجموعه اي بي پايان از مجريهاي جديد را اضافه کردند، آمار تماشاگران خيلي تغيير نکرد. راي گيري هاي امسال نشان مي دهد نمايشي که قرار است حول محور ترامپ بگردد، ممکن است باعث شود حاميان او به آن علاقه اي نشان ندهند بنابراين جيمي کيمل هم وضعيت مشابهي خواهد داشت.
تنها چيزي که ميتواند باعث شود مردم حتما مراسم را تماشا کنند اين است که واقعا به يکي از فيلم هاي اصلي اهميت بدهند. در سال ۱۹۹۸ که يک سال استثنايي در ريتينگ هاي تلويزيوني اسکار بود، ۵۷٫۳ ميليون نفر مراسمي که در آن فيلم «تايتانيک» جيمز کامرون ۱۱ جايزه اسکار برد را تماشا کردند. امسال، شش نفر از هر ۱۰ آمريکايي حتي نمي توانند يکي از نامزدهاي اسکار را نام ببرند. خودتان حسابش را بکنيد.
طعمه اسکاري
فيلم کمدي بحث برانگيز «تندر استوايي» بن استيلر نشان داد بازيگراني که ميخواهند اسکار بگيرند حتما نبايند «کامل عقب مانده» بشوند، بلکه بهتر است «تا حدودي عقب مانده» بشوند (مثل داستين هافمن در «Rain Man» يا تام هنکس در «فارست گامپ») تا بتوانند پيروزي خود را تضمين کنند. تا به حال ۲۴ بازيگر که نقش شخصيت هايي با مشکلات رواني را بازي کردند توانستند اسکار بگيرند و اين در مقايسه با ۱۲ بازيگري است که توانسته اند براي ايفاي نقش يک عضو خانواده سلطنتي يا رهبر يک کشور به اين افتخار دست پيدا کنند.
موهايم را کوتاه کن… سريع!
و بالاخره در نهايت، داده هايي که همه انتظارشان را مي کشند: چه مدل مويي براي دريافت جايزه از همه بهتر است؟ براي هر دو جنس، اين نتيجه پاياني است: اگر مرد هستيد موهاي تان را کوتاه کنيد و اگر خانم هستيد، نگران نباشيد که رنگ موي طبيعي مشکي خود را حفظ کنيد. تا به حال بازيگران با مدل موهاي کوتاه و کنار سر توانسته اند ۶۷ بار اسکار ببرند و اين در حاليکه است که بازيگران مرد با موهاي بلند فقط ۴ بار موفق به دريافت جايزه شده اند. و آقايان، اگر مو نداريد، مو بکاريد يا بگذاريد: تعدادي تعجبآور (۱۳ نفر) با سر کم مو توانستهاند با اضافه کردن مو اسکار ببرند.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد