باشگاه خبرنگاران/ امسال براي پارسا پيروزفر به لحاظ بازيگري و کارگرداني در حوزه تئاتر سال نيکويي بوده است.
امسال براي پارسا پيروزفر سال نيکويي بوده است اينکه در جشنواره سي و پنجم تئاتر فجر برنده جايزه بهترين بازيگر مرد در بخش بينالملل شد خود حرکتي با شکوه است براي اوج گرفتن بيش از 20 سال زحمت او در بازيگري.
پارسا پيروزفر 21 سال است که تئاتر بازي ميکند و امسال نتيجه اين بردبارياش را براي بازي در نماش ماترويوشکا دريافت کرد. او براي رسيدن به اين جايزه هفت بار ديگر پيش از اينها به صحنه فکر کرده و در آن حضور يافته بود گاهي در مقام بازيگر و گاهي نيز کارگردان. چه بسا ميداند که بازيگر حقيقي نه جلو دوربين که بايد در حضور زنده و نفس به نفس با تماشاگر خود را اثبات کند و البته اين رياضتي است که پيروزفر به درستي از پس آن برآمده است او هر بار در نقشي فرو رفته که با ديگر نقشهايش متفاوت بوده است و اين يعني سلوک سختي را در پيش گرفتن.
پارسا پيروزفر تئاتر را از خوب جايي آغاز کرده است وگرنه نميتوانست براي تئاتر اين همه ارزش و اعتبار قائل شود و در آن به مراحل و مدارج عاليهاش پا بگذارد او با آنکه در آغاز دهه 70 در دانشگاه تهران شروع به خواندن نقاشي کرد اما از همان آغاز علاقهمندياش را با بازي در نمايشهاي دانشجويي نشان داد و مهمتر اينکه براي آموختن تئاتر، در سال 1374 دوره بازيگري را در مؤسسه هنرهاي نمايشي استاد سمندريان پشت سر گذاشت اين شايد همان برگ برندهاي باشد که باعث موفقيتش نه تنها در سينما و تلويزيون که در تئاتر شده است.
پيروزفر در سال 1375 موفق به بازي در "بينوايان" نوشته و کار بهروز غريبپور در فرهنگسراي بهمن شد. در آن سالها تئاتر بيرنگ شده بود و اين نمايش و بازي در آن خيليها را حسرت به دل ميکرد که اي کاش ما هم در آن نقشي داشتيم غريبپور متأثر از فضاي رمان بزرگ ويکتورهوگو موفق به جذب مخاطب از چهار گوشه شهر تهران شد. پيروزفر نقش داماد ژان وال ژان (حسن فتحي) را بازي ميکرد که حضورش را در تئاتر رسميت بخشيد با آنکه خودش در آن سالها وقتش را صرف تلويزيون و سينما کرد.
"بانو آئويي" نمايشي است که بهرام بيضايي در سال 1376 و 1377 در تهران نمايش داد يوکيو ميشيما ، بانو آئويي را بر اساس نوي کهن آئويي نو اوئه به سال 1954 نوشت نمايش نامه سرگذشت آئويي نو اوئه از داستان گنجي را روزآمد کرده و در بيمارستاني به تصوير ميکشد بازيگران نمايش روکوجو (مژده شمسايي) هيکارو (پارسا پيروزفر) و پرستار (مهشاد مخبري) هستند شهرام جعفرينژاد، منتقد، بازي زنان را بهتر از بازي بازيگر مرد ديده و چنين نوشته... و پارسا پيروزفر نيز کموبيش موفق ميشود هيکارويي مستأصل و بر مرز خرد و جنون بيافريند نمايش "هنر" بعد از کارگرداني داوود رشيدي، در سال 80 به کارگرداني پارسا پيروزفر در محل آمفيتئاتر فرهنگسراي شفق به صحنه رفت اين نمايشنامه نوشته نويسنده ايراني تبار ياسمينا رضا، است که داريوش مؤدبيان آن را تجرمه کرده و پارسا پيروزفر، امير جعفري و سياوش چراغيپور در آن بازي کردند. "هنر" در باره خريد يک تابلو به قيمت 200 هزار فرانک است که تبديل به يک بحران در رفاقت سه دوست (سرژ، مارک و ايوان) ميشود. "گلن گري گلن راس" از نوشتههاي معتبر ديويد ممت آمريکايي است که در نقد نظام سرمايهداري آن کشور کوشيده است. در اين نمايش هومن برقنورد، رضا بهبودي، سياوش چراغيپور، مسعود ميرطاهري، پوريا مياندهي، مهدي ميلاني، ايوب محمودنيا و پارسا پيروزفر، در تماشاخانه ايرانشهر بازي کردند. نمايش پيروزفر وابستگي به متن ممت داشت هدف هم ارائه متن بر اساس انطباق معنايي است بازي هم طبيعي و بدون اغراق بود اين جريان ميني ماليستي تا حد زيادي رنگ و لعاب اجرا را نوتر ميکرد براي همين رفتار بازيگران دقيق و با تأکيد بر ديالوگها پيش ميرفت.
نمايش نامهخواني پارسا پيروزفر با استقبال کمنظير هنر دوستان در خانه هنرمندان ايران مواجه شد بيش از 500 نفر در مدت سه شب به تماشاي "خداي کشتار" با اجراي پارسا پيروزفر، رضا بهبودي، سوگل قلاتيان، بهاره مصدقيان و سياوش چراغيپور به کارگرداني پارسا پيروزفر که از يکم تا سوم خرداد ماه 91 در خانه هنرمندان ايران دورخواني مي شد، نشستند.
نمايش "سنگها در جيبهايش" نوشته مري جونز، بازيگر و نمايش نامه نويس ايرلندي است که با بازي پارسا پيروزفر و رضا بهبودي در سالن استاد ناظرزاده کرماني در سال 92 روي صحنه رفت. پيروزفر در سومين تجربه کارگرداني اش اين نمايش را به گونهاي اجرا کرد که تماشاگر نمايش علاوه بر ابعاد کميک اثر، با جنبه تراژيک نيز آشنا شود. اين نمايش در باره دو هنرور است که با بازي در نقشهاي متفاوتي از يک فيلم هاليوودي، در مقام کارگردان، سياهي لشکر، دستيار کارگردان و ... تضاد آشکار ميان زندگي واقعي با فضاسازي فيلم را نشان ميدهند.
"در پهنه دريا" در سال 93 چهارمين کارگرداني پيروزفر بود سه نفر (چاق، متوسط و لاغر) در ميان اقيانوس گرسنه ميشوند و حالا بايد يکي از خودشان را بخورند و ... سياوش چراغيپور، هوتن شکيبا، پارسا پيروزفر، علي ابداعي و هوشنگ قوانلو در اين نمايش بازي ميکردند. داريوش مؤدبيان در باره اين اجرا معتقد است اجراي پيروزفر ناکام ميماند و هنوز نياز است که جاهايي از کار پختهتر شود و بيش از هر چيزي رنگ اجرايي داشته باشد من اجراهايي در فرانسه ديدهام که در آنجا مروژک را انتزاعي ديدهاند و ديگر به سراغ سروصداي دريا و کشتي شکسته هم نرفتهاند و ...
نمايش "ماتريوشکا" پنجمين کارگرداني اوست که بر اساس هشت داستان کوتاه آنتوان چخوف نوشته و اجرا شده است. او در واقع 33 نقش متفاوت را با دگرگوني ميميک، لحن و بيان و ايجاد فيگورهاي متنوع بازي ميکند. يکي از سختترين بازيهايي که تاکنون در ايران انجام شده است و شايد اين خود دليل عمدهاي باشد براي اينکه داوران مسابقه بينالملل تئاتر فجر در سيوپنجمين دورهاش به عنوان بهترين بازيگر مرد پارسا پيروزفر را انتخاب کنند. پيش از اين، رکورددار بازي در نقش هاي متعدد ميکائيل شهرستاني با ارائه 25 نقش در نمايش "مويه جم" کار قطبالدين صادقي در سال 75 بود.
اين تئاتر سال گذشته در لسآنجلس، سن ديهگو، برکلي، تورنتو، ونکوور و مونترال با اقبال روبهرو شده است امسال در دو نوبت در تالار ناظرزاده کرماني و بعد پاليز اجرا شد و ميگويند نزديک به 5/1 ميليارد تومان به فروش رفته است.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد