خبرآنلاين/ حسين عليشاپور، خواننده موسيقي سنتي ميگويد: «قول ميدهم اگر با همين وضعيت ادامه دهيم ۵۰ سال ديگر اثري از موسيقي اصيل ايراني نخواهد ماند.»
برنامه «ساعت بيست و پنج» اين هفته با حضور حسين عليشاپور، خواننده موسيقي اصيل ايراني روي آنتن شبکه پنج سيما رفت.
در ابتداي اين برنامه گفتوگوي زنده تلفني با حميد خسروبيگي، مدير برگزاري نخستين فستيوال موسيقي الکترونيک انجام شد که درباره اين رويداد و اتفاقاتي که قرار است در هفته جاري رقم بخورد صحبت کرد. نخستين فستيوال موسيقي الکترونيک قرار بود از ۱۲ تا ۱۸ اسفند در پرديس سينمايي چارسو برگزار شود که تاريخ شروع آن به ۱۵ اسفند موکول شد.
در بخش زيروبم گفتوگوي ويژهاي با حسين شريفي، نوازنده انجام شد و نقد آلبوم نيز به «درهم» رضا يزداني اختصاص داشت. پس از پخش اخبار موسيقي، بخش گفتوگوي زنده با حضور مهمان برنامه حسين عليشاپور، خواننده موسيقي اصيل آغاز شد.
حسين عليشاپور در ابتدا در خصوص شروع فعاليتهاي خود در عرصه موسيقي و خوانندگي گفت: «من از سالها پيش خوانندگي را آغاز کردم، ۲۵ سال از روزي که در خدمت استاد صديق تعريف خوانندگي را تمرين ميکردم ميگذرد، از سال ۷۵ نزد مرحوم استاد رضوي سروستاني و سپس در خدمت استاد محسن کرامتي بودم و از محضر اساتيدي نظير منوچهر همايونپور، مرحوم دکتر حسين قمي و مرحوم احمد ابراهيمي بهره بردم.»
از مکاتب آوازي هيچ کجا هيچ صحبتي نميشود
در ادامه اميرحسين مدرس از حسين عليشاپور درباره دليل شناخته نشدن مکاتب آوازي سوال کرد و او گفت: «نخستين دليل اين امر اين است که از مکاتب آوازي هيچ صحبتي نميشود و اين در حالي است که اگر شبکههاي ماهوارهاي را نگاه کنيد ميبينيد آنها در مورد انواع سبکها نظير بلوز، جاز و راک صحبت ميکنند اما اينجا شما اصلا ميبينيد که در مورد سبک آوازي اصفهان، تبريز، تفرش، تهران و... صحبت شود. قصد متهم کردن کسي را ندارم اما ارائه مشکل دارد. با اين کار ما داريم بخشي از فرهنگ مليمان را خراب ميکنيم. آذربايجان چقدر تلاش کرد تا تار را به نام خود بزند، اما ما عملا آنچه را که داريم به دليل تنبلي از دست ميدهيم.»
مسئوليت فرهنگي در موسيقي وجود ندارد
او افزود: «همه چيز لازم نيست مشمول جذابيت باشد، متاسفانه قبول مسئوليت فرهنگي در کشور ما به طور کلي وجود ندارد. اگرچه يکي از وظايف موسيقي ايجاد احساس لذت است اما از چه بايد لذت برد؟ جوان ما موسيقي باتحرک ميخواهد اما آواز اصيل، پايه ايراني بودن جوان است که ما بايد اين موضوع را به او بفهمانيم. من هم از اين منظر به موسيقي مينگرم اما معتقدم در موسيقي هيچ ژانري نبايد محدود شود و همه بايد آزادانه انتخاب کنند ولي پايه را نبايد از ياد برد.»
گنجينه غني استاد شجريان
اميرحسين مدرس پرسيد امروز چقدر شاهد رعايت ظرايف آوازخواني هستيم؟ و عليشاپور پاسخ داد: «ما خوشبختانه در بين خوانندگان ايراني صداي خوب داريم منتها دچار تک الگويي شدهايم و اينکه بخواهيم تعدد در الگو داشته باشيم نياز به ممارست دارد. خدا استاد شجريان را حفظ کند ايشان زحمت کشيدند و اين بنا را گذاشتند تا از گنجينهشان استفاده کنند و اين باعث شده که گنجينه غني، افراد را از توجه به ماخذ ديگر بينياز کند و لذا الگوهاي ديگر را تجربه نکردهاند. نکته ديگر اين که ما هر کدام با شعري نوستالژي خاصي داريم و قرار نيست يک شعر را مثل هم بخوانيم اما بايد جوري بخوانيم که پيام شعر حفظ شود.»
عليشاپور تصريح کرد: «شعر سعدي مانا و جاري است و خوانندهاي که شعر را هرگونه خواست بخواند واقعا به ادبيات جفا کرده است. در برخي سبکها ميگويند موزيکاليته مقدم است ولي غلط خواندن چيز ديگري است. يکي از مسائلي که امروزه چالش شده است عدم همنشيني ادبا و موزيسينهاست که قبلا با هم همنشيني و همکاري داشتند اما امروز ديگر شاهد اين اتفاق نيستيم.»
غيرايرانيها دوست دارند موسيقي ايراني بشنوند
او درباره حضور موسيقي ايراني در ميان مخاطبان غيرايراني گفت: «غيرايرانيها دوست دارند چيزي را بشنوند که ايراني باشد اما بسياري از موزيسينهاي ما علاقمندند چيزي بخوانند که غيرايراني است. دو سال پيش با مهدي رستمي تور کنسرتي در انگلستان داشتيم که بخش اول بداهه بود و قاعده و قرار ما اين بود که تصنيفي را من بخوانم و بند ديگر را او جواب دهد و جالب اين بود که شنونده خارجي بخش اول را بيشتر پسنديد. يعني در مقايسه با بخش دوم که کمانچه و هارپ اضافه شد، بخش اول را بيشتر دوست داشتند و ميگفتند اسرار آميز بودن موسيقي اين جا معلوم ميشود.»
اپراي مولانا و حافظ، تجربه باارزش خوانندگي
حسين عليشاپور در ادامه درخصوص همکاري در اپراي حافظ و مولانا گفت: «در اپراي مولانا آهنگها ساخته بهزاد عبدي بود و با ارکستر ناسيونال اوکراين ضبط شد و همايون شجريان و محمد اعتمادي هم حضور داشتند که محمد در نقش مولانا و همايون در جايگاه شمس و من در نقش پدر مولانا بودم. اين کار تجربه خوبي بود و من متوجه شدم در يک زمانهايي، آوازخوان بايد با صدا بازي کند البته نه به اين مفهوم که صدا را از ماهيت خارج کنيم. در اپراي حافظ من در نقش عبيد زاکاني بودم. عبيد آدمي است که در عين شوخ و شنگي، درد دارد. در آن جا خيلي خودم نبودم و عبيد بودم.»
تا قانوني نباشد کپي رايت رعايت نميشود
در ادامه مدرس از اين هنرمند پرسيد در بحث انتشار آلبوم با مشکلات پيش رو چگونه مواجه ميشود و او پاسخ دا: «تا قانوني در اين باره ايجاد نشود اين مشکلات حل شدني نيست. من آوازخوانم و در آلبوم مجال آوازخواني وجود دارد. اميدوارم آلبوم منتشرکردن از بين نرود آن وقت آواز خواني محدود ميشود و ما تنها در کنسرتها شاهد آوازخواني خواهيم بود.»
در پنجاه سال آينده اثري از موسيقي اصيل نخواهد بود
او در مورد آينده موسيقي اصيل ايراني گفت: «اگر به گونهاي پيش برود که محتواي آواز پسرفت کند و تمرين و تدبر را کم کنند آينده موسيقي ايراني آينده خوبي نيست و امثال من، دست تنها کاري نميتوانند بکنند بلکه موسيقي بايد دغدغه باشد نه اينکه تنها ۱۰ روز فستيوال فجر داشته باشيم. چه بسا کنسرتي که در جشنواره برگزار کنيم در برخي شهرها اجازه اجرا نداشته باشد و اگر افرادي که دغدغه آواز دارند تنها بمانند آن وقت آينده خوبي نخواهيم داشت.»
حسين عليشاپور در صحبت پاياني خود گفت: «من به عنوان هنرمند تنها ميتوانم آموزش بدهم اما براي ارائه آن پول و دغدغه و فکر نياز است. کسي که در يک مبدا فرهنگي نشسته است و دلسوز هويت ملي است بايد براي موسيقي زحمت بکشد. من قول ميدهم اگر با همين وضعيت ادامه دهيم پنجاه سال ديگر اثري از موسيقي نخواهد ماند.»
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در تلگرام
https://t.me/akharinkhabar
آخرين خبر در ويسپي
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar
بازار