جام جم/ سريالهاي پخش شده در ماه مبارک رمضان عموما در دو دسته طبقه بندي ميشود:کمدي و ملودرام.
بندرت ميتوان گونههاي ديگري را مشاهده کرد که دليل آن هم به علاقه فراوان مخاطبان به اين دو گونه بازمي گردد. اما در ماه رمضان امسال شاهد حذف کمدي و پررنگ تر شدن ملودرام هستيم که جالب و کمي دور از انتظار به نظر ميرسد. رهايمنکن، ساخته محمدمهدي عسگرپور يکي از آنهاست که اين روزها در حال پخش از شبکه سه سيماست.
داستان يک خانواده
عسگرپور که خود فيلمنامه رهايم نکن را نوشته، براي شکل دادن قصه خود از يک فرمول آشنا و امتحان پس داده بهره گرفته که پيش از اين سريالهاي زيادي از آن سود جستهاند. خلق يک خانواده چند نفري با محوريت يک بزرگتر که هر يک داستانکهاي خاص خود را دارد. در مسير حرکت داستان هم چند نقطه بحراني بهعنوان نقطه عطف قرار داده شده تا پيچ و خمي به آن داده شود.
براي مثال هم ميتوان به مرگ برادرزاده رسول تولايي در قسمت اول سريال به خاطر اعتياد به مواد مخدر و عوارض آن اشاره کرد که شوکي به فيلمنامه در اول کار وارد کرده و قلاب خود را به مخاطب گير ميدهد. از لابهلاي مراسم تدفين خواهرزاده رسول نيز پي به بخشي از شخصيت او و نگراني هميشگياش در حفظ آبرو ميبريم که کمک زيادي به کامل شدن پازل اين شخصيت ميکند. نقش رسول در معيشت خواهران و تنها برادرش، نکته ديگري است که عسگرپور در همين يکي دو قسمت اول به آن اشاره کرده و اطلاعات خوبي به مخاطب نسبت به خانواده تولايي ميدهد.
رهايم نکن و شخصيتهايي آشنا
هر يک از گونههاي سينمايي نقشهاي را در اختيار فيلمنامهنويس قرار ميدهد که در نقطه مهمي از آن نقشه، شخصيتپردازي قرار دارد. عنصري کليدي که نقش مهمي در پيشبرد داستان و باوراندن فضاي آن به مخاطب دارد. ملودرامهاي تلويزيوني در بعد شخصيتپردازي از فرمولهاي خاصي بهره ميبرند که تمرکز بيش از اندازه روي اين کليشهها ميتواند کليت کار را به مخاطره بيندازد. عسگرپور در فيلمنامه رهايم نکن، شخصيتهاي زيادي خلق کرده که هريک از آنها در عين تعامل با يکديگر، داستان مخصوص به خود را دارند. هسته مرکزي کار را رسول تولايي تشکيل ميدهد که ستون يک خانواده سنتي است و به واسطه فاصله سنياش با خواهر و برادرها هميشه حالت پدري برايشان داشته است. موضوعي که در سريال جراحت به کارگرداني همين کارگردان هم وجود داشته و حضور امين تارخ در هر دو نقش نيز اين شباهتها را بيشتر کرده است. غرور و يکدندگي را ميتوان جانمايه رسول به حساب آورد که نقشي مهم و کليدي در به وجود آوردن نقاط عطف فيلمنامه رهايم نکن دارد.
براي مثال ميتوان به ماجراي از کارافتادگي شوهرخواهرش در حادثهاي در گاراژ اشاره کرد که در آن رسول با لجاجتي عجيب و باورنکردني از شکايت شوهرخواهرش براي روال کاري بيمه جلوگيري کرده و خود چکي براي اين کار مينويسد. موضوعي که به شکلي ديگر در رابطه او و پسرش(امير) نيز تکرار شده و پسر را به جايي ميرساند که براي تغيير کاربري گاراژ از شهره قوامي به عنوان اهرم استفاده کند. اما اين شخصيت آشنا و تا حدودي تکراري، از لايههاي دروني هم بهرهگرفته که يکي از آنها فاصله نگرفتن از شهره و ديگري بازگشت به سمت عشق 30 سال پيش خود (آذر) است. تلاطم دروني شکلگرفته حاصل از مشکلات مختلفي است که سر راه رسول قرار دارد و به اين شخصيت کيفيت بهتري بخشيده و مخاطب را بهدنبال او ميکشاند.
امير تولايي را هم ميتوان نماينده بخشي از نسل جوان جامعه به حساب آورد که با پدرش فاصله فکري زيادي دارد که به هميندليل قادر به درک او نيست. در عين حال نوعي سردرگمي هم در امير به چشم ميخورد که در نهايت به برهم زدن نامزدياش با دختردايي خود ختم ميشود. يحيي هم از همان نسل جوان است که درست نقطه مقابل امير قرار گرفته و صداقت و روراستي دلپذيري دارد. آذر يکي از کارشدهترين شخصيتهاي اين مجموعه تلويزيوني است که لايههاي بيشتري نسبت به بقيه شخصيتهاي کار دارد. زني در آستانه ميانسالي که 30سال به عشق قديمي خود، رسول پايبند بوده و با وجود زخمي که در گذشته از او خورده اما حاضر به بخشش و زندگي تازه با وي ميشود. رابطه او با يحيي هم بهعنوان خواهرزادهاش، خوب و طبيعي از کار درآمده که به باور مخاطبان خود مينشيند. عسگرپور در خلق شخصيتهاي ديگر نظير دو خواهر و تنها برادر رسول و خواهرزاده او که حسابدار شرکتش هم هست، به سمت تيپ رفته و بيشتر به لايههاي بيروني آنها توجه نشان داده است. از ميان آنها، تنها برادر رسول تا حدودي مستثنا بوده که داستان فرعي خوبي با مشارکت او و همسرش شکل گرفته و بار تنش حاکم بر داستان را بالا ميبرد.
انتخاب بازيگر:چالشي هميشگي در ملودرامهاي تلويزيوني
دايره نسبتا محدود بازيگران حرفهاي و شناخته شده براي مخاطب، کار انتخاب بازيگر را بخصوص براي سريالهاي تلويزيوني سخت کرده و گاه به انتخابهاي يکسان رسانده است. اتفاقي که در رهايم نکن هم رخ داده و از اين بابت آسيبهاي اندکي به کليت کار وارد شده است. عسگرپور در کارگرداني رهايم نکن تلاش کرده تا بازيگراني را براي کارش برگزيند که سابقه پرباري در اين امر داشته و در کنار آنها از جوانان تازه کار هم بهره بگيرد. امين تارخ يکي از بازيگران خوب و کارنامهدار سينما و تلويزيون ايران به حساب ميآيد که نقشآفرينيهاي درخشاني از او گوشه ذهن مخاطبان آثارش به جا مانده است. اما انتخاب وي براي ايفاي نقش رسول تولايي، تا حدودي مخاطب را به ياد نقشهاي چند سال اخيرش در سريالهاي جراحت و سايهبان مياندازد. به خصوص اينکه گريم يکساني هم در آثار ياد شده داشته که همين امر وجوه تشابه را بيشتر کرده است. با اين حال تارخ گاه لحظات درخشاني را رقم زده که براي مخاطب جذاب و تماشايي به نظر ميرسد. انتخاب مارال فرجاد براي نقش شهره قوامي هم انتخاب نسبتا مناسبي بوده است. شخصيت زن اغواگري که از دل سينماي نوآر بيرون آمده توانسته بخوبي فراز و فرودهاي خوبي را به داستان اثر بدهد. نيما شعباننژاد نيز در نقش امير، تلاش زيادي براي خارج شدن از قالب کمدي خندوانهاي به خرج داده و تا حدودي هم در اين رابطه موفق بوده است. فريبا متخصص هم پس از مدتي غيبت در تلويزيون حضور دلپذيري در نقش آذر داشته و همبازي مناسبي براي تارخ در نقش رسول بوده است.
معماي رسول و مورد شهره قوامي
خلق معما براي جذابتر شدن داستان و گسترش آن در عرض، ايدهاي امتحان پس داده در ملودرامهاي تلويزيوني با تعداد قسمتهاي بالاست. رهايم نکن هم از اين فرمول به خوبي بهره گرفته و معماهايي با محوريت قهرمان خود خلق کرده است. اولين آنها مربوط به شهره(محبوبه)قوامي است که به عنوان مشاور املاک جهت مشارکت در ساخت گاراژ قديمي رسول وارد داستان شده و به مرور برگ برنده خود را براي اخاذي از رسول رو ميکند. راز مهمي که حول محور گاراژ چرخيده و کمال هم که در آسايشگاه سالمندان زندگي ميکند، از آن خبر دارد و سرانجام در اعتراف رسول نزد آذر در جاده شمال فاش ميشود. تصادف شهره با اتومبيل، به کما رفتن و درنهايت مرگش، نقطه عطف درخشاني را رقم زده و کلاف درهم داستان را وارد مرحلهاي پيچيدهتري ميکند. درحقيقت از اينجا به بعد است که عيار فيلمنامه و گرهها شکل گرفته است که در آن تعيينکننده ميتواند مخاطب را بهدنبال خود کشانده يا از ادامه تماشاي سريال منصرف کند.
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در ايتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرين خبر در آي گپ
https://igap.net/akharinkhabar
آخرين خبر در ويسپي
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرين خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar
بازار