مهر/ حسن وارسته نويسنده سريال هاي طنز درباره شوخي هاي استندآپ کمدي هاي «خندوانه» بيان کرد که اين شوخي ها حتي براي خلوت و دورهمي هاي زنانه و مردانه نيز مناسب نيست.
حسن وارسته نويسنده سريال هاي طنز تلويزيوني با اشاره به برنامه «خندوانه» و استندآپ هاي «خنداننده شو» که از شبکه نسيم روي آنتن مي رود، بيان کرد: برخي از اين استندآپ ها تبديل به خاطره گويي صرف شده است و چيزي از کمدي و طنز در آنها وجود ندارد.
وي با اشاره به هدف خنداندن در اين استندآپ ها اظهار کرد: در برخي از شوخي هاي «خنداننده شو» به شکل غيرمستقيم به فضاي اروتيک اشاره مي شود درحاليکه به هر قيمتي خنداندن درست نيست. اگر قرار بود کمدي ها به اين شکل باشد ما هم مي توانيم در سريال هاي نمايشي سراغ چنين رويکردي برويم و به راحتي مردم را بخندانيم اما اين کار درست نيست.
استفاده از شوخي هايي که در دورهمي هاي زنانه و مردانه هم مناسب نيست
نويسنده فصل دوم، سوم و چهارم «پايتخت» اظهار کرد: ما نوعي هنجارهاي عرفي و شرعي داريم که اين هنجارها اجازه نمي دهد به هر قيمت به سمت خنداندن مخاطب برويم اما گاهي در شوخي هاي نوجوانان و جواناني که براي استعداديابي در زمينه استندآپ کمدي به «خندوانه» مي آيند، مي بينيم از لطيفه ها و کنايه هايي استفاده مي شود که در خلوت زنانه و مردانه هم کاربردشان مناسب نيست.
وي با اشاره به شوخي هاي اين برنامه يادآور شد: ابتذال يعني «بيش از اندازه» و از بذل مي آيد و در «خندوانه» روي بعضي نکات تاکيد «بيش از اندازه» مي شود که همين تاکيد مخاطب را نسبت به يک واژه به تعابير ديگري سوق مي دهد. تاکيد به گونه اي روي يک کلمه صورت مي گيرد که ذهن تحليل مي کند حتما شخص از به کار گيري اين واژه منظوري داشته است.
نويسنده «دودکش» با اشاره به ظرافت طنز عنوان کرد: ما در محدوديت هاي رسانه اي قرار داريم ولي همين محدوديت باعث خلاقيت هاي ما شده است به طور مثال دوره اي موسيقي هاي لس آنجلسي گوي سبقت را از جامعه ما ربوده بود اما حالا در دل محدوديت ها، موسيقي هايي ساخته شد که قوي تر از آثار لس آنجلسي است.
بچه هايي که استندآپ کمدي هاي «خندوانه» را اجرا مي کنند چارچوب هاي اخلاقي را نمي شناسند
وي با اشاره به اينکه عوامل برنامه «خندوانه» بايد به بچه ها آموزش بدهند، عنوان کرد: بچه هايي که براي اجراي استندآپ کمدي به «خندوانه» مي آيند چارچوب هاي اخلاقي رسانه ملي را نمي شناسند و اين خط قرمزها را بايد به آنها توضيح داد.
اين نويسنده اضافه کرد: البته ما گاهي مي بينيم خود عوامل برنامه هم سخناني مي گويند و به مسايلي اشاره مي کنند که باعث تعجب بيشتر است. من آدم دگمي نيستم ولي به هرحال برنامه توليدي است و کار طنز ظرافت هايي نياز دارد که مهارت مي خواهد و اينجاست که اهميت نويسنده که متن کاري را مي نويسد مشخص مي شود که چقدر مي تواند روي لبه تيغ راه برود و مرزها را رد نکند.
مخاطب هم شوخي هاي رکيک و ناهنجار را پس مي زند
نويسنده مجموعه «زندگي به شرط خنده» يادآور شد: البته خود مخاطب هم شوخي هاي رکيک و ناهنجار را پس مي زند و ما حتي مي بينيم که گاهي کسي که به اين شوخي ها متوسل شده است در راي گيري ها نيز نتوانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند.
وي در پايان با اشاره به تلاش عوامل «خندوانه» تصريح کرد: عوامل «خندوانه» تلاش مي کنند و زحمت مي کشند تا برنامه اي بسازند که مخاطب آن را دوست داشته باشد اما کيفيت دارد فداي کميت مي شود. اين برنامه توانسته هنرمندان و افراد جديدي را وارد عرصه طنز کند و اين خوب است و ما نبايد يادمان برود که در مراحل کودکي استندآپ هستيم و خوب است از همين مراحل چارچوب ها را رعايت کنيم.
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در ايتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرين خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar
بازار